Uczelnie w Łodzi: kursy pościgowe, wsparcie psychologów...
Jak uczelnie przygotowują się na przyjęcie "pandemicznego" rocznika pierwszoroczniaków 2021? Władze Politechniki Łódzkiej liczą, że pomogą mu się "zadomowić" rozwiązania wprowadzone w tej uczelni jeszcze przed epidemią – ale z przyznanym silnym finansowaniem w związku z jej następstwami. Chodzi m.in. o tzw. kursy pościgowe.
"To dodatkowe zajęcia z języków obcych, bo to w zakresie ich nauczania widzimy największe braki w związku ze zdalnymi formami kształcenia w szkołach średnich" – mówi prof. Andrzej Romanowski, prorektor Politechniki Łódzkiej ds. kształcenia (na zdjęciu).
Studenci pierwszego roku, przyjęci na PŁ w rekrutacji na rok akademicki 2021/2022, najpierw przystąpią do testów określających ich poziom znajomości języka obcego. Tym z najsłabszymi wynikami uczelnia zaproponuje bezpłatne kursy pościgowe (w budżecie uczelni jest na nie zapisane kilkadziesiąt tysięcy zł).
Prof. Andrzej Romanowski zapowiada również szybkie uruchomienie w PŁ nowego projektu Erasmus+ dotyczącego nauki zdalnej, w którym m.in. to studenci będą kształcić swoich nauczycieli – tzn. pokazywać dydaktykom, jak wygląda zdobywanie wiedzy na odległość z perspektywy studiującego, aby kadra wczuła się w ich sytuację. Wystąpienie w odwróconych rolach to sposób na podniesienie poziomu pracy dydaktycznej i lepsze zrozumienie wzajemnych potrzeb.
Z kolei władze Uniwersytetu Łódzkiego zastrzegają, że obniżenie wymagań na maturze nie może wiązać się z podobnymi ulgami na studiach.
„Pandemia nie zmieniła naszego podejścia w nauczaniu studentów. Programy studiów nie zostały zmodyfikowane. Jedyna zmiana to przejście w wirtualną rzeczywistość” – zaznacza prof. Robert Zakrzewski, prorektor UŁ ds. studentów i jakości kształcenia.
Prorektor odnosi się również do obniżonych wymagań na maturze 2021.
„Wykreślenie pewnych treści, często realizowane pod koniec kształcenia, nie powinno mieć wpływu na poziom zadań, za pomocą których bada się sprawdzane umiejętności. Brakujące treści bardzo łatwo wprowadzić podczas zajęć w pierwszym semestrze studiów” – uważa prof. Robert Zakrzewski.
W UŁ rocznik „pandemiczny” ma być objęty wsparciem m.in. na zajęciach adaptacyjnych ze „sztuki studiowania”, organizowanych przez część wydziałów, do dyspozycji pierwszoroczniaków (oraz starszych studentów) jest także specjalna jednostka uczelni, zatrudniająca m.in. psychologów.