Postępy w drążeniu tunelu średnicowego pod Łodzią
Gdzie są tarcze Faustyna i Katarzyna?
Postępy w drążeniu tunelu średnicowego pod Łodzią
Niemal rok miała się zakończyć budowa tunelu średnicowego pod Łodzią, który ma połączyć Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską oraz z Żabieńcem. Taki był pierwotny termin ukończenia tej inwestycji, tymczasem pod koniec roku miną dwa lata odkąd trwają prace. Nowy termin ich zakończenia to grudzień 2024.
Inwestycji od początku towarzyszyły duże perypetie, a zaczęło się od upadku głównego wykonawcy, czyli firmy Energopol ze Szczecina. Jej miejsce zajęło konsorcjum PBDiM z Mińska Mazowieckiego, które również doświadczyło problemów finansowych. W drugiej połowie tego roku okazało się, że płynność finansowa firmy się poprawiła, gdyż otrzymała kredyt. W międzyczasie oba maszyny drążące tunel miały przestój, obecnie prace są kontynuowane.
Postępy w drążeniu tunelu średnicowego pod Łodzią
- TBM Faustyna wydrążyła odcinek tunelu drugiego jednotorowego tunelu od komory przy ul. Odolanowskiej do przystanku Łódź Koziny - mówi Rafał Wilgusiak z biura prasowego PKP PLK, czyli inwestora. - Obecnie wykonawca wymienia narzędzia tnące przed przebiciem przez ścianę przystanku. TBM Katarzyna natomiast przechodzi przez najniższy poziom przystanku Łódź Polesie.
W sumie pod Łodzią ma powstać 7,5 km tuneli, w tym dwutorowy o długości 3 km oraz cztery jednotorowe o łącznej długości 4,5 km. Dwutorowy biegnie od stacji Łódź Fabryczna przez przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Polesie do ulicy Odolanowskiej, natomiast jednotorowe od komory startowej przy al. Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska.
Postępy w drążeniu tunelu średnicowego pod Łodzią
Powstają także trzy nowe przystanki: Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki), Polesie (u zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego) oraz Koziny (u zbiegu Włókniarzy i Drewnowskiej). Będą zintegrowane z komunikacją miejską.
Większa tarcza Katarzyna, która drąży tunel dwutorowy, pokonała 906 metrów, czyli 34 proc. całej trasy, która wynosi 2658 metrów. Faustyna natomiast, która drąży tunele jednotorowe, pokonała 185 metrów, czyli 16,23 proc. odcinka z komory przy ul. Odolanowskiej w kierunku Żabieńca, a całość liczy 1142 metry. Nie rozpoczęło się jeszcze drążenie dwóch tuneli jednotorowych: od komory przy Odolanowskiej w kierunku Żabieńca o długości 766 metrów oraz od Odolanowskiej w kierunku stacji Łódź Kaliska o długości 715 metrów.