Przejdź do kolejnych slajdów, by zobaczyć, jakie drogi powstaną w województwie łódzkim.
Droga ekspresowa S12
Obie trasy zarówno S12, jak i S74 ujęte są w jednej decyzji środowiskowej, która nie jest jednak jeszcze ostateczna. Droga ekspresowa S12 ma brać swój początek od przyszłego węzła Rokszyce na autostradzie A1 na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego i poprowadzić przez Sulejów i Opoczno do granicy z województwem mazowieckim, skąd będzie można nią dotrzeć do Lublina.
Budowa tej trasy umożliwi wyprowadzenie z Piotrkowa Trybunalskiego tranzytu prowadzonego na osi wschód – zachód. Odciąży również zatłoczony odcinek drogi krajowej nr 12 między Piotrkowem Trybunalski i Sulejowem, gdzie kumuluje się ruch z tras: Piotrków Trybunalski - Radom, Łódź - Kielce, Kalisz - Lublin, Kalisz - Kielce. Zatem budowa tej trasy zwiększy zarówno przepustowość, jak i prędkość tranzytu na osi wschód - zachód i wschód - południowy zachód.
Zakres zadania obejmuje projekt i budowę dwujezdniowej trasy o nawierzchni bitumicznej wraz z infrastrukturą techniczną. W trakcie realizacji przebudowane zostaną odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z drogą ekspresową, powstaną miejsca obsługi podróżnych, a także urządzenia ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna, a także urządzenia melioracyjne).
Droga ekspresowa S12 ma powstawać w podziale na dwa odcinki: Piotrków Trybunalski - Sulejów (węzeł Kozenin) o długości ok. 35 km i Sulejów (węzeł Kozenin) - granica woj. łódzkiego i mazowieckiego o długości ok. 26 km.
Na opisywanym odcinku ma powstać osiem węzłów drogowych:
- Piotrków Trybunalski (S12/DK91)- Rokszyce (A1/S12) zintegrowany z węzłem Piotrków Trybunalski Południe (A1/S74)
- Włodzimierzów (S12/DW742)
- Sulejów (S12/DK74)
- Mniszków (S12/DK12)
- Kozenin (S12/S74)
- Januszewice (S12/DW713)
- Opoczno (S12/DW726)
Droga ekspresowa S74
Droga ekspresowa S74 będzie uzupełnieniem drogi S12 i stanowić będzie łącznik tej trasy z południowo wschodnią częścią kraju. Będzie to droga dwujezdniowa o nawierzchni bitumicznej, z możliwością dobudowania w przyszłości trzeciego (wewnętrznego pasa). Budowa ekspresowej S74 (wraz z połączeniem do S12) jest ważnym elementem pozwalającym na szybkie i bezpieczne skomunikowanie centrum kraju z woj. świętokrzyskim i podkarpackim, a co za tym idzie wschodnią i południową granicą kraju. Pozwoli ona na wyprowadzenie tranzytu z zatłoczonego Sulejowa i okolicznych miejscowości oraz umożliwi sprawny i bezpieczny przejazd zarówno w ruchu lokalnym, jak i dalekobieżnym (Kalisz - Kielce - Rzeszów).
W trakcie realizacji przebudowane zostaną odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z drogą ekspresową, powstaną miejsca obsługi podróżnych różnych typów (I - III), a także urządzenia ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna, a także urządzenia melioracyjne). Droga ekspresowa S74 ma powstawać na odcinku od węzła Kozenin do granicy woj. łódzkiego i świętokrzyskiego.
Na opisywanym odcinku ma powstać pięć węzłów drogowych:
- Kozenin (S12/S74)
- Paradyż (S12/DK74)
- Żarnów (S12/DW726)
- Bronów (S12/DW746)
- Grębenice (S12/DK74)
Obwodnica Błaszek w ciągu drogi krajowej nr 12
3 listopada 2020 roku wyłoniono najkorzystniejszą ofertę w przetargu na wykonanie Studium Korytarzowego i Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej dla obwodnicy Błaszek w ciągu DK12. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Multiconsult Polska Sp. z.o.o z Warszawy. Opracowanie dokumentów i uzyskanie niezbędnych decyzji ma trwać 54 miesiące.
Kwota, jaką wskazał wykonawca, to nieco ponad 2,9 mln. Obwodnica Błaszek to całkowicie nowa inwestycja. Dzięki niej wyprowadzony zostanie tranzyt z centrum miejscowości, która znajduje się w ciągu ważnego korytarza transportowego dla Wielkopolski, pomiędzy Sieradzem i Kaliszem. Usprawniony zostanie zatem dojazd pojazdów ciężarowych od strony korytarza drogi krajowej nr 11, drogi krajowej nr 25 oraz Kalisza do drogi ekspresowej S8 w pobliżu Sieradza, dalej w kierunku Łodzi i Warszawy. Planowane lata budowy: 2027-2029.