Powszechnie w środowisku graczy przyjęła się teza, że gry souls-like, czyli w stylu Dark Souls, są bardzo trudne. Owszem, ale to tylko część prawdy. FromSoftware pokazało, że uczciwie nakreślone wyzwanie może być szalenie satysfakcjonujące. Japońskie studio nie zamierza sztucznie windować poziomu trudności, tylko zmuszać graczy do... nauki grania w ich gry. Często na pamięć, często po kilkudziesięciu próbach aż do skutku, ale przy nieustannym postępie i parciu do przodu. Jeśli nigdy nie mieliście styczności z Dark Souls, pewnie nie raz zastanawialiście się, od czego zacząć? Która produkcja byłaby najlepsza na sam początek, od której najtrudniej byłoby się odbić? Już podpowiadamy!
Kliknij strzałkę W PRAWO, by przejść do pierwszego slajdu >>
6. Demon's Souls
Od tego tytułu zaczął się fenomen Hidetaki Miyazakiego, a gracze na całym świecie pokochali wyzwania i wysoki poziom trudności. Demon's Souls od początku miało problemy z AI przeciwników, co w dużej mierze sprawiało, że z dzisiejszej perspektywy starcia z przeciwnikami wyglądają na niezwykle powolne. Bossowie, którzy oczywiście stanowili wyzwanie, często byli mocno przewidywalni. Lokacje są także mniej rozbudowane względem kolejnych części, nie ma też tylu sekretów i nieprzewidzianych komplikacji na drodze. Gra doczekała się remake'u w listopadzie 2020 roku. Oprócz nowej, pięknej grafiki odświeżono w nim także sterowanie, ale bez rewolucji, jeśli chodzi o pojedynki. Zdecydowanie warto zacząć przygodę z Soulsami właśnie od tej pozycji.
Premiera: 2009 | 2020
Platformy: PS3 | PS5
Średnia ocen: 8,5/10
5. Dark Souls / Dark Souls Remastered
Pierwsze, oryginalne Dark Souls są dosyć podobne do Demons's Souls ze względu na ślamazarną walkę. Wrogowie sprawiają wrażenie ociężałych, poruszających się z podobną prędkością do bohatera, co sprawia, że łatwo za nimi podążać i ich eliminować. Dlaczego więc Dark Souls swego czasu zostało uznane za najtrudniejszą grę w historii? Chyba właśnie dlatego, że było pierwsze. Graczom imponował poziom ówczesnego wyzwania, a w zasadzie koszmaru, jaki przeżywali ginąc co kilka minut. Teraz, z perspektywy lat, ten tytuł może uchodzić za jeden z najbardziej przyswajalnych dla dopiero zaczynających przygodę z grami FromSoftware. W 2018 roku Dark Souls zostało odświeżone, głównie pod kątem graficznym.
Premiera: 2011 | 2018
Platformy: PS3, X360, PC | PS4, XONE, PC, Switch
Średnia ocen: 9/10 | 8,5/10
4. Dark Souls III
Tytuł, który nie ukazał się bezpośrednio po części drugiej, tylko rok po Bloodborne. I cóż, gracze byli ewidentnie stęsknieni za mechanikami z klasycznych, dobrze znanych i lubianych Soulsów. Pozycja zapisała się u fanów serii jako... prosta. Ale jest to logiczne, gdyż w większości zasiadali do niej gracze doświadczeni, którzy już z niejednego pieca chleb jedli i doskonale wiedzieli, czego się spodziewać po Dark Souls. Swoje też zrobił po raz kolejny postęp technologiczny, który przełożył się na bardziej intuicyjne poruszanie w świecie gry i walkę (szybsze animacje i uniki). Sama struktura trójki była też bardziej liniowa, a bossowie do logicznego, uczciwego rozszyfrowania.
Premiera: 2016
Platformy: PS4, XONE, PC
Średnia ocen: 9/10