Droższe czy tańsze?
Okazuje się, że w 13 sklepach i punktach przy 278 towarach w ogóle nie było cen, a w 42 placówkach zabrakło cen jednostkowych, czyli np. za litr lub kilogram towaru. Są one istotne, gdyż produkty znajdują się w opakowaniach o różnej objętości i trudno zorientować się, który jest droższy a który tańszy. Dlatego sprzedawcy mają obowiązek podać cenę jednostkową, by ułatwić porównanie. W 20 sklepach i punktach usługowych nawet jeśli znalazła się informacja o cenie jednostkowej, to została ona źle wyliczona. Dotyczyło to 120 artykułów. W czterech sklepy ceny przy kasie okazały się wyższe od tych, które podano przy towarze na regale.
Czytaj dalej
Ponad 50 tys. zł kar
Niewiele lepiej było w jednej z restauracji w regionie. Brakowało bowiem informacji o ilości potrawy z cennika. Na przedsiębiorców posypały się kary.
- Ustalenia kontroli dały podstawę do wymierzenia kontrolowanym przedsiębiorcom 52 kar pieniężnych na łączną kwotę 52.890 zł - wyliczył Krzysztof Stasiak. - W trakcie kontroli nieprawidłowości zostały usunięte.
Czytaj dalej
Kłopoty w całym kraju
Problem cen nie dotyczy tylko sklepów i różnych placówek w województwie łódzkim. Podobne kontrole trwają w całym kraju. W ubiegłym roku inspektorzy handlowi ze wszystkich województw sprawdzili ceny w ponad 2,2 tys. różnych sklepów i punktów usługowych. Okazało się, że co drugi z nich popełnia błędy. Inspektorzy sprawdzili oznaczenie ceną ponad 470 tys. partii produktów. Zastrzeżenia wzbudziło prawie 60 tys. partii, czyli 12,4 proc.
Czytaj dalej
Nasze prawo
- Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do rzetelnej informacji. – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Konsument ma zatem prawo wiedzieć ile kosztuje dany produkt lub usługa. Cena musi być widoczna, czytelna i jednoznaczna. Jeśli na półce widnieje niższa cena niż przy kasie – konsument ma prawo kupić produkt po niższej cenie. Przepisy nie wymagają, aby cena znajdowała się na każdym towarze. Znajdziemy ją na wywieszce - w sklepie, w kiosku, na poczcie - lub w cenniku.
Prezes UOKiK zachęca do porównania, ile kosztują podobne produkty i przypomina, że ułatwiają to tzw. ceny jednostkowe – za kilogram, litr, 100 gramów, czy sztukę. Sprzedawca ma obowiązek je podawać.
Czytaj dalej