1/5
PiS chce dofinansować nierentowne linie PKS i wznowić...
fot. archiwum Polska Press

PiS chce dofinansować nierentowne linie PKS i wznowić zawieszone połączenia autobusowe.

2/5
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekty ustaw,...

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekty ustaw, które mają odbudować system lokalnych połączeń autobusowych. Samorządy i przewoźnicy z woj. łódzkiego sceptycznie podchodzą do ministerialnych propozycji, bo dotacje rządowe dla nierentownych połączeń będą przekazywane tylko wtedy, jeśli dołożą się również powiaty. A te nie mają pieniędzy.

Nierentowne kursy mają być dotowane z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Funduszem ma zarządzać Bank Gospodarstwa Krajowego. Fundusz ma być uruchomiony jeszcze w tym roku. Zaplanowano okres przejściowy do końca 2021 roku. W tym czasie dopłata do kwoty deficytu jednego wozokilometra będzie wynosiła maksymalnie 1 zł, a po tym okresie 80 groszy. Warunkiem otrzymania tych pieniędzy będzie pokrycie przez samorządy powiatowe 30 proc. deficytu linii autobusowej. To budzi wiele kontrowersji, ponieważ samorządy mają uchwalone budżety i musiałyby zrezygnować z zaplanowanych przedsięwzięć, aby mieć pieniądze na dofinansowanie nierentownych linii.

3/5
Na razie zarząd powiatu nie dyskutował o tym rozwiązaniu....

Na razie zarząd powiatu nie dyskutował o tym rozwiązaniu. Nie znamy podstaw prawnych. Mamy problemy z wydatkami oświatowymi, więc znalezienie pieniędzy na dotowanie połączeń autobusowych będzie problematyczne. Chyba, że subwencje oświatowe będą wyższe i uda się coś znaleźć na likwidowane linie autobusowe - powiedział Ireneusz Barański, sekretarz powiatu łęczyckiego.

Ministerstwo przekonuje, że jest skłonne obniżyć stawki dotacji, które mają ponosić samorządy. Projekty ustaw są jeszcze na etapie konsultacji, które zakończą się 27 marca.

- Chcielibyśmy, aby ustawy weszły w życie w połowie maja - zapowiada Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. - Dostrzegamy zainteresowanie samorządów. Chcą podpisywać umowy z przewoźnikami na dotowanie nierentownych linii. Takie sygnały płyną z Dolnego Śląska. Nie słyszałem o podobnych sytuacjach w woj. łódzkim.

4/5
Powiat bełchatowski chce ratować nierentowne połączenia i...

Powiat bełchatowski chce ratować nierentowne połączenia i czeka na zakończenie prac legislacyjnych. PKS Bełchatów to spółka należąca do powiatu bełchatowskiego, rządzonego przez PiS, a prezes PKS Sebastian Brózda to radny miejski z PiS. Nic dziwnego, że kibicują rządowej inicjatywie.

Dotowanie linii autobusowych to cała procedura związana z analizą rentowności kursów. Dane finansowe nierentownych linii mają wpływać do wojewodów do dziesiątego dnia następnego miesiąca. Wojewoda rozpatrzy takie wnioski i wystąpi do funduszu rozwoju przewozów autobusowych o dotację.

- Dzięki temu będzie bieżący monitoring linii. Jeśli będą stawały się atrakcyjne i zaczną być dochodowe, to dotacje z funduszu będzie można przenieść na kolejne nierentowne linie - mówi Szymon Huptyś.

Przewoźnicy są sceptyczni.

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Protest rolników przed urzędem marszałkowskim. Co stało się z ciągnikami? ZDJĘCIA

Protest rolników przed urzędem marszałkowskim. Co stało się z ciągnikami? ZDJĘCIA

French nie musi być nudny! Ten majówkowy na pewno przypadnie ci do gustu

French nie musi być nudny! Ten majówkowy na pewno przypadnie ci do gustu

Tania i szybka surówka z rzodkiewki. Zrób ją do schabowego lub ryby

Tania i szybka surówka z rzodkiewki. Zrób ją do schabowego lub ryby

Zobacz również

French nie musi być nudny! Ten majówkowy na pewno przypadnie ci do gustu

French nie musi być nudny! Ten majówkowy na pewno przypadnie ci do gustu

5 najtańszych miast Europy na długi weekend w Boże Ciało. Ceny? Od 350 złotych!

5 najtańszych miast Europy na długi weekend w Boże Ciało. Ceny? Od 350 złotych!