Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A zapewnia, że bezpieczeństwo jest priorytetem przy prowadzeniu inwestycji, a pracę drążących maszyn nadzoruje specjalistyczny personel.
- Przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi wykonawca stosuje sprawdzone zabezpieczenia i rozwiązania dla ochrony mieszkańców i środowiska - podkreśla Siemieniec. - Technologia TBM minimalizuje ryzyka związane z pracami prowadzonymi w sąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej. Specjalna technologia ogranicza osiadanie terenu i budynków, osuwanie ziemi i powstawanie drgań. Już na etapie przygotowań do budowy wykonawca przeprowadził ocenę stanu technicznego ponad 330 budynków zlokalizowanych na trasie podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Wykonawca na bieżąco monitoruje stan budynków.
Czytaj dalej
Rzecznik dodaje, że wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań, a dla mieszkańców niektórych nieruchomości, dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa, przewiduje się kilkudniowy pobyt poza miejscem zamieszkania podczas „przechodzenia” tarczy w okolicy budynków. Informacje o terminie zmiany lokum przekazywane są z wyprzedzeniem. Na czas przejścia maszyny (średnio ok. 3-5 dni) mieszkańcy mają zapewniony pobyt w hotelach i hostelach.
- Lokale za zgodą lokatorów są zabezpieczone - mówi Mirosław Siemieniec. - Nieruchomości całodobowo są strzeżone. Obecnie maszyna pracuje pod terenem niezabudowanym i nie ma konieczności zmian dla mieszkańców. W ostatnim etapie, gdy maszyna pracowała pod ul. Zana, miejsce zamieszkania na kilka dni zmieniło kilkanaście rodzin.
Czytaj dalej
W czwartek w domu przy ul. Zana ma się pojawić komisja, która ma ocenić stan budynku.
Łódzki tunel średnicowy ma połączyć dworce Fabryczny i Kaliski, a poza tym umożliwi szybką komunikację kolejową w skali kraju.
Cała inwestycja jest warta ok. 1,7 mld zł. z czego 1,4 to dofinansowanie unijne. Do wspomnianej kwoty należy doliczyć 188 mln zł na budowę trzeciego przystanku podziemnego.
Czytaj dalej
Tunel średnicowy pod stolicą naszego województwa będzie miał trzy przystanki: zaplanowane od początku u zbiegu ulic Zielonej i Zachodniej oraz Karskiego i Ogrodowej. Zapadła jednak decyzja o budowie trzeciego przystanku u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej. Tam mają się rozgałęziać tunele jednotorowe: dwa w stronę stacji Łódź Kaliska i dwa w stronę stacji Łódź Żabieniec.
Czytaj dalej