13 z 15
Tablica, którą mamy przed oczami siedząc za kierownicą...
fot. 123 rf

Mówili olej, więc olałem. Nie ignoruj święcących się kontrolek

Tablica, którą mamy przed oczami siedząc za kierownicą naszego pojazdu, ma nas informować o wszystkim, co dzieje się wewnątrz samochodu, na zewnątrz oraz czy nic nie zostało uszkodzone podczas eksploatacji. Za to odpowiadają kontrolki, które mienią się różnymi kolorami (zielone, żółte, pomarańczowe, czerwone). Kolory oznaczają powagę sytuacji, w której się znajdujemy. Zielone są czysto informacyjne. Dotyczą np. włączonych świateł. Żółte ostrzegają np. przed niskim poziomem płynów, awariach kierunkowskazów, przepaleniem żarówki, problemami z ciśnieniem w kołach, czy rezerwie paliwa. Najgroźniejsza, która może się nam wyświetlić, dotyczy silnika i jest koloru czerwonego. Nie można tego w żaden sposób bagatelizować. Czujnik wysyła jednoznaczny sygnał do komputera, że coś jest nie tak i trzeba to szybko sprawdzić u mechanika, który będzie w stanie podłączyć nasze auto do komputera diagnostycznego. Ponadto czerwone kontrolki nie bez powodu są czerwone. Nie wolno ich ignorować, bo możemy bardzo szybko uszkodzić silnik lub inny element naszego pojazdu.


CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Nie przepłacaj! Te samochody kupicie za 10 tys. zł i będziecie jeździć latami!

Zobacz również: Jak prawidłowo eksploatować auto i jeździć ekonomicznie:

14 z 15
Jest to popularny element nawet w małych pojazdach...
fot. 123 rf

Turbosprężarka

Jest to popularny element nawet w małych pojazdach miejskich. Turbosprężarki podczas swojej pracy mają bardzo duże obroty, czasami rzędu nawet 200 tysięcy na minutę. Idąc dalej temperatura spalin, które napędzają wirnik, przekracza nawet 900 st. C. Nie musimy specjalnie wyjaśniać, że są to trudne warunki. Aby cieszyć się niezawodnością tego elementu, musimy mu zagwarantować smarowanie na dobrym poziomie. Wiąże się to ze sprawdzaniem poziomu oleju w silniku oraz regularną wymianą tego płynu. Najlepiej oczywiście byłoby, gdybyśmy jeździli ekonomicznie. Istnieje również zasada, że po bardzo "wymagającej" jeździe powinniśmy (przed wyłączeniem zapłonu) dać naszemu pojazdowi jeszcze kilkadziesiąt sekund odpocząć. Chodzi o to, że turbina po zgaszeniu silnika traci smarowanie i jeśli jest za bardzo nagrzana, możemy takich działaniem przyczynić się do jej szybszego uszkodzenia.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Nie przepłacaj! Te samochody kupicie za 10 tys. zł i będziecie jeździć latami!

źródło: moto.pl

Zobacz również: Jak prawidłowo eksploatować auto i jeździć ekonomicznie:

15 z 15
To ważne, żeby być rozsądnym kierowcą. Widząc przeszkodę na...
fot. Piotr Warczak/Polska Press

Hamowanie tuż przed i na samym progu zwalniającym

To ważne, żeby być rozsądnym kierowcą. Widząc przeszkodę na drodze, prędkość należy stopniowo wytracać dużo wcześniej. Ostre hamowanie przyczynia się do pochylenia pojazdu do przodu, co wpływa na zużycie i problemy z zawieszeniem. Podobnie nie powinno się hamować na progu zwalniającym, bo można łatwo uszkodzić układ hamulcowy.


CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Nie przepłacaj! Te samochody kupicie za 10 tys. zł i będziecie jeździć latami!

Zobacz również: Jak prawidłowo eksploatować auto i jeździć ekonomicznie:

Kontynuuj przeglądanie galerii
WsteczPrzejdź na i.pl

Zobacz również

Kobieta zaginęła w lesie. Liczyła się każda minuta. Do akcji wkroczyli terytorialsi!

Kobieta zaginęła w lesie. Liczyła się każda minuta. Do akcji wkroczyli terytorialsi!

Słowenia zdobyta! Zielonogórzanie wywalczyli siedem medali mistrzostw Europy

Słowenia zdobyta! Zielonogórzanie wywalczyli siedem medali mistrzostw Europy

Polecamy

Kobieta zaginęła w lesie. Liczyła się każda minuta. Do akcji wkroczyli terytorialsi!

Kobieta zaginęła w lesie. Liczyła się każda minuta. Do akcji wkroczyli terytorialsi!

W Szprotawie budują rondo koło poczty. Kiedy będzie gotowe?

W Szprotawie budują rondo koło poczty. Kiedy będzie gotowe?

Ile zarobi żarski starosta? Radni podjęli uchwałę

Ile zarobi żarski starosta? Radni podjęli uchwałę