Korzyści z inwestycji CPK dla Łódzkiego
Co zyska województwo łódzkiego dzięki inwestycjom kolejowym CPK?
Korzyści z inwestycji CPK dla Łódzkiego
Do 45 minut ma się skrócić podróż pociągiem z Łodzi do Warszawy, a do 70 minut do Wrocławia - takie mają być korzyści z kolejowych inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego dla województwa łódzkiego. O pożytkach z inwestycji dla regionu w Łodzi przekonywali w środę przedstawiciele CPK.
Do Łodzi przyjechali m.in. Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, a także pełnomocnik rządu ds. CPK, a także Michał Jasiak, wicedyrektor Biura Strategii i Projektowania Programu Kolejowego CPK.
Korzyści z inwestycji CPK dla Łódzkiego
- Na inwestycji najbardziej skorzystają mieszkańcy mniejszych miejscowości, którzy zyskają lepszy dostęp do rynku pracy, dóbr kultury, służby zdrowia - mówi Marcin Horała.
Nasze województwo jest jednym z pierwszych, w których realizowane będą inwestycje kolejowe związane z CPK. Chodzi o tzw. szprychę numer 9, czyli trasę w kształcie igreka, która z CPK i Warszawy dotrze przez Łódź-Fabryczną do zachodnich województw Polski. Pociągi mają się poruszać z prędkością 250 km/godz. W Sieradzu natomiast trasa rozgałęzi się na Poznań i Wrocław.
W ramach inwestycji kolejowych CPK w województwie łódzkim powstanie 219 km nowych linii kolejowych, zmodernizowanych zostanie 305 km już istniejących. W zasięgu linii kolejowych ma się znaleźć ponad 2 mln mieszkańców regionu. Znacząco mają się skrócić czasy przejazdów: z Łodzi do CPK w 30 minut, do Warszawy w 45 minut, a do Wrocławia i Poznania do 70 minut.
Korzyści z inwestycji CPK dla Łódzkiego
Znacząco ma się zwiększyć częstotliwość kursów pociągów: co 10 minut mają jechać pociągi do CPK i Warszawy, a do Poznania i Wrocławia co 20 minut.
We wrześniu spółka CPK złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla linii Warszawa-Łódź, to pierwszy etap uzyskiwania procesu pozwoleń związanych z budową nowej linii. Trwa także przetarg na wybór projektanta dla tej trasy. Harmonogram zakłada, że odcinek Warszawa-Łódź zostanie uruchomiony równocześnie z nowym lotniskiem.
W 2024 roku mają się natomiast pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz-Czernica Wrocławska. Między Łodzią a Wrocławiem mają powstać dwie nowe stacje: Czajków i Wodzierady.