1/7
Specjalne czujniki drgań wykryją czy drążenie tunelu...
fot. Fot. PKP PLK

Specjalne czujniki drgań wykryją czy drążenie tunelu średnicowego pod Łodzią nie zagrozi budynkom na powierzchni ziemi. Łódzki tunel średnicowy będzie drążony już niebawem. Operacja rozpocznie się pod koniec grudnia.



CZYTAJ DALEJ >>>>



Moment opuszczania elementów maszyny TBM na dno komory startowej przy ul. Odolanowskiej, gdzie pod koniec grudnia rozpocznie drążenie tunelu średnicowego w kierunku dworca Łódź Fabryczna

2/7
Łódzki tunel średnicowy ma być gotowy za dwa lata. Teraz...
fot. Pawel Lacheta/ Polska Press/ Express Ilustrowany

Łódzki tunel średnicowy ma być gotowy za dwa lata. Teraz jego budowa wkracza w decydującą fazę. Drążenie tunelu rozpocznie się pod koniec grudnia, prawdopodobnie między świętami a sylwestrem. Dlatego pojawia się coraz więcej pytań o bezpieczeństwo budynków na powierzchni ziemi, tym bardziej budowane w Łodzi kamienice często stawiano na piasku, bez podpiwniczenia.

Jak zapewnia inwestor, spółka PKP PLK SA, specjalne czujniki drgań wykryją czy drążenie tunelu średnicowego pod Łodzią nie zagrozi budynkom na powierzchni ziemi. Po rozpoczęciu drążenia wykonawca dokona pomiarów na pierwszych kilkuset metrach drążenia tunelu za pomocą m.in. czujników drgań tzw. drganiomierzy. Wówczas maszyna TBM, która w tej chwili jest montowane w komorze startowej przy ul. Odolanowskiej, będzie znajdowała się jeszcze pod terenami niezabudowanymi. To ma zapewnić wyprzedzające sprawdzenie działania urządzeń pomiarowych.

CZYTAJ DALEJ >>>>



...

3/7
Gdzie będą zamontowane czujniki drgań?...
fot. Maciej Stanik

Gdzie będą zamontowane czujniki drgań?
Wykonawca, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, planuje montaż czujników na ziemi lub na stropach budynków. Pomiary będą wykonywane w miejscach, które zostaną określone po wcześniejszym zbadaniu poziomów drgań na terenie niezabudowanym. Instalacja urządzeń rozpoczęła się już w obrębie komór startowych. Kolejne oprzyrządowanie instalowane będzie sukcesywnie wraz postępem prac.

Podczas drążenia tunelu przez maszynę TBM, odczyty z czujników będą przesyłane on-line do centrum monitoringu. Podgląd na te wartości będą mieli operatorzy i inżynierowie prowadzący TBM. To umożliwi zatrzymanie drążenia w razie zagrożenia dla budynków na powierzchni.

CZYTAJ DALEJ >>>>



...

4/7
[sc]Nie tylko czujniki drgań[/sc]...
fot. brak

[sc]Nie tylko czujniki drgań[/sc]
Jak podkreślają przedstawiciele inwestora, czujniki nie są jedynym zabezpieczeniem. Wykorzystywana w budowie łódzkich tuneli technologia TBM minimalizuje ryzyko związane z pracami w sąsiedztwie zabudowy. Specjalna konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu ziemi oraz drganiom. Ograniczona jest także możliwość kolizji z sieciami energetycznymi, ciepłowniczymi, wodnymi itp. Operatorzy odbierają sygnału o postępie i właściwym prowadzeniu prac przez TBM. W razie potrzeby praca może być wstrzymana.

Niebezpieczeństwo wpływu drgań spowodowanych drążeniem na obiekty na powierzchni ziemi ogranicza również głębokość prowadzonych prac - w najgłębszym punkcie jest to 26 metrów, co odpowiada wysokości dziewięciopiętrowego budynku.
 
CZYTAJ DALEJ >>>>


...

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Premiery gier w maju to spore zaskoczenie. Dlaczego? Sprawdź

Premiery gier w maju to spore zaskoczenie. Dlaczego? Sprawdź

Na osłodę rozstania - tort. Tak wyglądało pożegnanie maturzystów w XX LO FILM FOTO

Na osłodę rozstania - tort. Tak wyglądało pożegnanie maturzystów w XX LO FILM FOTO

Najlepsze ciasta na komunię. Top 9 przepisów na wyjątkowe okazje

Najlepsze ciasta na komunię. Top 9 przepisów na wyjątkowe okazje

Zobacz również

Transfery w ŁKS. Amanda Campos odchodzi z ŁKS Commercecon

Transfery w ŁKS. Amanda Campos odchodzi z ŁKS Commercecon

Uwiodła gwiazdę F1, nawiązała romans z byłym Kardashianki i zbudowała biznes w łóżku

Uwiodła gwiazdę F1, nawiązała romans z byłym Kardashianki i zbudowała biznes w łóżku