Tunel kolejowy zagraża kamienicom? W czasie drążenia tunelu czujniki drgań będą zapobiegać zawaleniu kamienic w centrum Łodzi

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Udostępnij:
Specjalne czujniki drgań wykryją czy drążenie tunelu średnicowego pod Łodzią nie zagrozi budynkom na powierzchni ziemi. Łódzki tunel średnicowy będzie drążony już niebawem. Operacja rozpocznie się pod koniec grudnia.

Łódzki tunel średnicowy ma być gotowy za dwa lata. Teraz jego budowa wkracza w decydującą fazę. Drążenie tunelu rozpocznie się pod koniec grudnia, prawdopodobnie między świętami a sylwestrem. Dlatego pojawia się coraz więcej pytań o bezpieczeństwo budynków na powierzchni ziemi, tym bardziej budowane w Łodzi kamienice często stawiano na piasku, bez podpiwniczenia.

Jak zapewnia inwestor, spółka PKP PLK SA, specjalne czujniki drgań wykryją czy drążenie tunelu średnicowego pod Łodzią nie zagrozi budynkom na powierzchni ziemi. Po rozpoczęciu drążenia wykonawca dokona pomiarów na pierwszych kilkuset metrach drążenia tunelu za pomocą m.in. czujników drgań tzw. drganiomierzy. Wówczas maszyna TBM, która w tej chwili jest montowane w komorze startowej przy ul. Odolanowskiej, będzie znajdowała się jeszcze pod terenami niezabudowanymi. To ma zapewnić wyprzedzające sprawdzenie działania urządzeń pomiarowych.

Gdzie będą zamontowane czujniki drgań?

Wykonawca, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, planuje montaż czujników na ziemi lub na stropach budynków. Pomiary będą wykonywane w miejscach, które zostaną określone po wcześniejszym zbadaniu poziomów drgań na terenie niezabudowanym. Instalacja urządzeń rozpoczęła się już w obrębie komór startowych. Kolejne oprzyrządowanie instalowane będzie sukcesywnie wraz postępem prac.
Podczas drążenia tunelu przez maszynę TBM, odczyty z czujników będą przesyłane on-line do centrum monitoringu. Podgląd na te wartości będą mieli operatorzy i inżynierowie prowadzący TBM. To umożliwi zatrzymanie drążenia w razie zagrożenia dla budynków na powierzchni.

Nie tylko czujniki drgań

Jak podkreślają przedstawiciele inwestora, czujniki nie są jedynym zabezpieczeniem. Wykorzystywana w budowie łódzkich tuneli technologia TBM minimalizuje ryzyko związane z pracami w sąsiedztwie zabudowy. Specjalna konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu ziemi oraz drganiom. Ograniczona jest także możliwość kolizji z sieciami energetycznymi, ciepłowniczymi, wodnymi itp. Operatorzy odbierają sygnału o postępie i właściwym prowadzeniu prac przez TBM. W razie potrzeby praca może być wstrzymana.
Niebezpieczeństwo wpływu drgań spowodowanych drążeniem na obiekty na powierzchni ziemi ogranicza również głębokość prowadzonych prac - w najgłębszym punkcie jest to 26 metrów, co odpowiada wysokości dziewięciopiętrowego budynku.
 
Jak się dowiedzieliśmy, operatorami maszyn TBM (druga, mniejsza maszyna, będzie drążyć węższe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Żabieńca) są pracownicy niemieckiej firmy Herrenkrecht, która wyprodukowała przywiezione do Łodzi maszyny TBM oraz pracownicy zatrudnieni przez wykonawcę, którzy mają doświadczenie w podobnych pracach.

Tunel budowany w Łodzi w liczbach:

  • 30 m najgłębszy punkt komory startowej dla dużej maszyny TBM
  • 13,04 średnica dużej maszyny TBM
  • 8,7 średnica małej maszyny TBM
  • 7,5 km – łączna długość tunelu średnicowego
  • 3 km – długość odcinka dwutorowego
  • 4,5 km – łączna długość czterech odcinków jednotorowych
  • 12,7 m i 8,5 m – średnice tuneli kolejowych pod Łodzią
  • 26 m – największa głębokość, na jakiej znajdzie się tunel (ok. 9 pięter budynku)
  • 10-15 m – szacowany dzienny postęp drążenia

Q&A z Robertem Kubicą

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

123 ert

co do zasady drgania są przenoszone przez osrodek sztywny. Osrodki spręzyste tłumią drgania , Deska gąbka.

Badania na terenie trawiastym, odkrytej gleby dadzą inne wyniki niż badania nad betonem i asfaltem. Niemal całe środmiescie jest pokryte betonem bez przerw "trawiastych" sięgających warstwy piasku. Dragania podczas mrozu- skuta gleba będą inne niż gleby rozmarzniętej większe drgania.

Jednakże ponieważ wiercenie będzie poniżej warstwy zamarzania w piasku i żwirze te drgania będą bardzo wytłumiane. Inaczej gdyby to było wiercenie tunelu przez górę skalną.

Poniewaz kopanie TBM bedzie prowadzone metoda wciskanych kregów betonowych, to nie bedzie wystepowała czasowa wyrwa pod budynkami i z tego powodu nie powinno dojść do zawalenia budynków. Mróz i beton zwiększają drgania ale zmniejszają ryzyko zapadnięcia się - spoistość,

Wszysko w teorii jest pięknie, ale zróbcie na trasie w narożnikach kamienic u szczytów - pod rynnami "mini repery" przeynajmniej co 100 metrów i pomierzcie przed budową kilka dni. Ponieważ bydynki się nauralnie poruszają to mierzcie te ruchy w czasie kopania. JAk budynek się obsunie o 5 cm zaarżadzcie ewauację tego budynku. Ale to jest raczej niemożliwe ze względu na te wsuwane prefabrykowane betonowe kręgi, które skompensują zmniejszenie odporności na nacisk gleby.

G
Gość
7 grudnia, 20:20, Gość:

Od kilku lat ciągle o tym samym.

Że też w innych krajach te same wiertnice niczego nie zawaliły. A u nas widać obowiązują inne prawa fizyki.

Głupiomądry, różnica jest taka że w innych krajach domy były budowane porządnie a u nas zostały stare reanimowane po wierzchu kamienice budowane bez fundamentów. Gdybyś miał odrobinę wiedzy wiedziałbyś że drgania mogą spowodować naruszenie ich konstrukcji. Była taka sytuacja na Zielonej - kamienica popękała od drgań wywołanych przejeżdżającymi tramwajami.

G
Gość

Zdanosko w łeb się yebij

G
Gość

Od kilku lat ciągle o tym samym.

Że też w innych krajach te same wiertnice niczego nie zawaliły. A u nas widać obowiązują inne prawa fizyki.

Dodaj ogłoszenie