Prace budowlane linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią mają ruszyć w 2024 r. Spółka Centralny Port Komunikacyjny właśnie wybrała firmy, które zaprojektują tę linię w dwóch odcinkach.
To ma być pierwszy odcinek KDP w Polsce, a spółka CPK zadanie zaprojektowania 140-kilometrowej linii podzieliła na trzy zadania:
zaprojektowanie odcinka z Warszawy do linii kolejowej nr 11 w gminie Bolimów (pow. skierniewicki)
zaprojektowanie odcinka od gminy Bolimów do Łodzi
zaprojektowanie sieci GSM-R, czyli radiowego systemu łączności do sterowania ruchem na całym odcinku.
Węzeł CPK, czyli Port Solidarności z międzykontynentalnym lotniskiem w podwarszawskiej gminie Baranów został wyłączony do zaprojektowania w oddzielnym zadaniu.
Projekt linii między Warszawą a gminą Bolimów wykona konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” wraz z Sud Architekt Polska, a jest to to samo konsorcjum, które przygotowało projekt tunelu dla KDP i kolei dalekobieżnej w Łodzi. Już w połowie przyszłego roku mają się rozpocząć prace przygotowawcze pod budowę tego tunelu, chodzi m.in. o wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. Projekt drugiego odcinka będzie zadaniem dla konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika, natomiast projekt sieci GSM-R przygotuje konsorcjum Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych i firma FONON. Te trzy umowy warte są w sumie 300 mln zł netto, a konsorcja na przygotowanie tych trzech projektów mają 17 miesięcy, łącznie z koniecznością uzyskania decyzji administracyjnych jak projekt budowlany, pozwolenia na budowę, zgody wodnoprawne, decyzje lokalizacyjne czy opinie o wartości nieruchomości. Na przygotowanie projektu sieci radiowej wykonawca ma mniej czasu, bo tylko trzy miesiące.
O ile pierwotnie CPK informowało, że plan inwestycji przewiduje uruchomienie pierwszego pociągu w tym samym czasie, z którego z międzykontynentalnego lotniska odleci pierwszy samolot, czyli w 2027 r., tak od niedawna obowiązuje wskazanie, że komponent kolejowy CPK, czyli 1,3 tys. km. nowych linii, zostanie zaprojektowany wybudowany w latach 2023 - 2034.