Kwadratura Koła
Z kolei "umiejętne połączenie abstrakcyjnej formy oraz metafory zmiennych schematów życia" zapewniło wyróżnienie "Kwadraturze Koła" w reżyserii Karoliny Specht.
"Krytyk pisze"
Jeszcze podczas gali otwarcia festiwalu nagrody otrzymali laureaci konkursu “Krytyk pisze”. To rywalizacja, w której liczyła się kreatywność. Tekst krytyczny o tematyce filmowej ma się wyróżniać: autor powinien mieć lekkie pióro i przedstawić ciekawy punkt widzenia. Nadesłane teksty – a było ich aż 25 – oceniały dwa składy jurorskie. Jury Krytyków, które stworzyły Monika Talarczyk, Małgorzata Steciak i Agata Sotomska, nagrodziło Mateusza Rosickiego za tekst Każdy jest uchodźcą. O filmie “Po tamtej stronie” Akiego Kaurismakiego. Jury doceniło autorski styl i empatyczne spojrzenie na drugiego człowieka. Wyróżnienie za tekst Podstawa myślenia, poświęcony filmowi Jagody Szelc "Monument", otrzymała Barbara Trojanowska – „za odwagę zmierzenia się z filmem, który niczego nie ułatwia i znalezienie odpowiednich słów dla tego zmagania”.
Jury Twórców, obradujące w składzie: Katarzyna Szczerba, Justyna Rucińska i Grzegorz Brzozowski, za tekst Transformacja Wieży Babel. Recenzja filmu “Zjednoczone stany miłości” nagrodziło Łukasza Kiełpińskiego. W uzasadnieniu zwrócono uwagę m.in. na „zaangażowanie i dystans zarazem, czyli krytyczną dojrzałość” oraz na „przejrzysty tok analizy, łączącej interdyscyplinarną erudycję z precyzyjnym ujęciem różnorodnych środków filmowych”. Laureaci głównych nagród otrzymali statuetki oraz nagrody w postaci staży w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym (patron konkursu) oraz roczną subskrypcję międzynarodowej platformy KinoScope, dzięki której można oglądać filmy artystyczne, niedostępne w polskiej dystrybucji kinowej.
Nagrody rzeczowe dla laureatów obu konkursów ufundowali Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Szkoła Filmowa w Łodzi, Uniwersytet Łódzki, Wydawnictwo Szkoły Filmowej i Quba Caffe.