1/8
- na etapie klas IV-VI wykreślenie z listy lektur...
fot. grafika własna canva

Najważniejsze propozycje zmian w podstawie programowej języka polskiego – szkoła podstawowa klasy IV-VIII:

- na etapie klas IV-VI wykreślenie z listy lektur następujących pozycji: „Powrót taty” Adama Mickiewicza, „Katarynka” Bolesława Prusa, „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusza Słowackiego, mit o Orfeuszu i Eurydyce, przypowieść ewangeliczna o siewcy i o pannach roztropnych, wybrane wiersze Władysława Bełzy, Zbigniewa Herberta, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza oraz pieśni i piosenki patriotyczne;
- na etapie klas IV-VI wprowadzenie zmian polegających na uszczupleniu podstawy programowej (m.in. wykreślenie takich pozycji jak: „uczeń redaguje scenariusz filmowy na podstawie fragmentów książki oraz własnych pomysłów” oraz „zwraca uwagę na typy definicji słownikowych, określa ich swoistość”), a także dodanie niektórych pozycji, np.: „uczeń tworzy opowiadania związane z treścią utworu, np. dalsze losy bohatera, komponowanie początku i zakończenia na podstawie fragmentu tekstu lub na podstawie ilustracji; rozróżnia współczesne formy komunikatów i odpowiednio się nimi posługuje, zachowując zasady etykiety językowej);

- na etapie klas VII-VIII wykreślenie z listy lektur następujących pozycji: „Żona modna” I. Krasickiego, „Reduta Ordona”, „Pieśń pułkownika” Adama Mickiewicza, „Syzyfowe prace” S. Żeromskiego, „Quo vadis” H. Sienkiewicza, wybrane wiersze C.K. Norwida, M. Hemara, J. Rymkiewicza, J. Lechonia, J. Lieberta, fraszki J. Sztaudyngera;
- na etapie klas VII-VIII zmiany w lekturach: konkretnych pieśni i trenów Jana Kochanowskiego (zamieniono je na zapis ogólny: wybrana pieśń i treny), „Pan Tadeusz” A. Mickiewicza ma być omawiany nie w całości, ale we fragmentach innych niż omawianych w klasach IV-VI;
- na etapie klas VII-VIII dodanie zapisu w liście lektur: wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Zbigniewa Herberta, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza;
- z lektur uzupełniających w klasach VII i VIII wykreślono m.in. „Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II” André Frossard, „Król Maciuś Pierwszy” Janusza Korczaka i „Topsy i Lupus” Zofii Kossak-Szczuckiej, a dodano m.in. „Dom nr 5” Justyna Bednarek oraz „Cudowny chłopak” Raquel Jaramillo Palacio;
- ponadto do listy lektur dodano zapis, mówiący o tym, że w każdym roku szkolnym obowiązkowo czyta się co najmniej dwie pozycje książkowe wybrane prze nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów (spośród listy lektur uzupełniających). Zapis ten dotyczy zarówno uczniów klas IV-VI, jak i VII-VIII.

Sprawdź szczegóły dotyczące zmian na liście lektur.

2/8
- wykreślenie następujących pozycji: „Uczeń wykonuje...
fot. grafika własna canva

Najważniejsze propozycje zmian w podstawie programowej matematyki – szkoła podstawowa klasy IV-VIII:

- wykreślenie następujących pozycji: „Uczeń wykonuje dzielenie z resztą liczb naturalnych,
rozkłada liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze; wykonuje nieskomplikowane rachunki, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne, oblicza wartość prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;
- wykreślono całkowicie wymagania dotyczące zastosowania metod zliczania oraz rachunku prawdopodobieństwa;
- dodano m.in. zapisy: „Uczeń stosuje twierdzenie Pitagorasa w celu obliczenia wysokości trójkąta równoramiennego;
- określono nowe warunki i sposoby realizacji podstawy programowej.

3/8
- w przypadku nauki języka obcego nowożytnego jako...
fot. grafika własna canva

Najważniejsze propozycje zmian w podstawie programowej języka obcego nowożytnego – szkoła podstawowa klasy IV-VIII:

- w przypadku nauki języka obcego nowożytnego jako pierwszego języka obcego i kontynuowanie go z klas I-III w zakresie rozumienia wypowiedzi obowiązuje poziom A2 (A2 +);
- dodano zapis: „W przypadku kształcenia w klasach dwujęzycznych przyjęto założenie, że przyrost kompetencji w zakresie języka nauczanego dwujęzycznie odbywa się również na lekcjach przedmiotów nauczanych dwujęzycznie innych niż język obcy nowożytny. Lekcje te zapewniają uczniom większą ekspozycję na język docelowy, a także kontakt ze słownictwem i tekstami z zakresu danego przedmiotu nauczanego dwujęzycznie, stąd wyższy poziom biegłości określony w wariancie podstawy programowej II.1.DJ oraz II.2.DJ względem pozostałych wariantów.”;
- w treściach nauczania wykreśla się słownictwo z takich działów jak: okresy życia człowieka, oceny szkolne w edukacji, wybór zawodu w dziale praca, styl życia i konflikty w dziale życie prywatne, nawyki żywieniowe, środki płatnicze, dziedziny kultury, odkrycia naukowe, zagrożenia w świecie przyrody, a także całe słownictwo z działu życie społeczne;
- z tworzenia form pisemnych wykreśla się: notatkę i list prywatny, a w redakcji tekstu pisanego: krótki list prywatny.

Dokładne zmiany zamieściliśmy w tekście: nowa podstawa programowa z języka obcego nowożytnego.

4/8
- z działu I. Organizacja i chemizm życia zaproponowano...
fot. grafika własna canva

Najważniejsze propozycje zmian w podstawie programowej biologii – szkoła podstawowa:

- z działu I. Organizacja i chemizm życia zaproponowano wykreślenie umiejętności wymienienia najważniejszych pierwiastków budujących ciała organizmów;
- z działu II. Różnorodność życia wykreślono m.in. przedstawianie drogi rozprzestrzeniania się i zasad profilaktyki chorób wywoływanych przez wirusy takich, jak: ospa, świnka, AIDS; usunięto wszystkie zagadnienia z podrozdziału Protisty; usunięto podrozdział o parzydełkowcach;
- z działu III. Organizm człowieka usunięto m.in takie zagadnienia jak: opisuje sposoby nabywania odporności (czynna, bierna, naturalna, sztuczna), opisuje fazy cyklu miesiączkowego kobiety, przedstawia zasady profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową;
- w rozdziale IV. Homeostaza zrezygnowano z przedstawiania zdrowia jako stanu równowagi środowiska wewnętrznego organizmu oraz choroby jako zaburzenia homeostazy;
- rozdział VII. Ekologia i ochrona środowiska będzie uboższy o m.in. następujące zagadnienia: dokonywanie obserwacji liczebności, rozmieszczenia i zagęszczenia wybranego gatunku rośliny zielnej w terenie oraz przedstawianie odnawialnych i nieodnawialnych zasobów przyrody oraz propozycji racjonalnego gospodarowania tymi zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.

Sprawdź, więcej informacji na temat propozycji nowej podstawy programowej z biologii.

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Wiosennie i międzynarodowo, czyli Mobility Picnic na Politechnice Łódzkiej

Wiosennie i międzynarodowo, czyli Mobility Picnic na Politechnice Łódzkiej

Juwenalia czas zacząć. Barwny pochód przeszedł Piotrkowską ZDJĘCIA

Juwenalia czas zacząć. Barwny pochód przeszedł Piotrkowską ZDJĘCIA

Pociągiem przez Stary Kontynent. 5 najlepszych europejskich tras kolejowych

Pociągiem przez Stary Kontynent. 5 najlepszych europejskich tras kolejowych

Zobacz również

Gwiazdy sportu na nowojorskim wybiegu. Poznasz wszystkich? - ZDJĘCIA Oceńcie sami

Gwiazdy sportu na nowojorskim wybiegu. Poznasz wszystkich? - ZDJĘCIA Oceńcie sami

Horoskop dzienny na czwartek. Sprawdź!

Horoskop dzienny na czwartek. Sprawdź!