Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

70 łodzian skarży się na firmę Fortum, dostawcę energii. Ich skargi trafiły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
70 łodzian skarży się na dostawcę prądu i gazu
70 łodzian skarży się na dostawcę prądu i gazu Pixabay
Miał być aneks z dotychczasowym operatorem i niższe rachunki, a była umowa z nową firmą i wyższe stawki. Aż 70 łodzian skarży się, że zostało oszukanych przez firmę Fortum, która dostarcza prąd i gaz. Ich zgłoszenia trafiły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Skargi przekazała Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik praw konsumenckich z Łodzi. To do jej biura zgłosili się poszkodowani łodzianie.

- Schemat działania pracowników firmy był ten sam - mówi Anna Mlostoń-Olszewska. - Kontaktowali się z klientami zakładu energetycznego i gazowni i sprawiali wrażenie, że są pracownikami tych instytucji. Proponowali podpisanie aneksu do umowy, dzięki któremu rachunki miały być niższe. Tymczasem były to nowe umowy z firmą Fortum, a stawki nie dość, że nie były niższe, to często były wyższe niż u dotychczasowego operatora.

Problem pojawiał się, gdy łodzianie chcieli zrezygnować z umowy z firmą Fortum. Zgodnie z prawem na odstąpienie od umowy, która została zawarta poza lokalem przedsiębiorcy jest 14 dni. Często jednak klienci nie mieli swojego egzemplarza umowy, dostawali go dopiero, gdy termin na bezkosztowe wyplątanie się z umowy już minął.

- Tych skarg trafiło do nas już 70 - mówi Anna Mlostoń-Olszewska. - Ze względu na duża skalę zdecydowałam się przekazać je do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zgłoszenia z Łodzi nie są jedynymi, jakie trafiły do UOKiK w sprawie firmy Fortum.

- Skargi na firmę Fortum napływają do UOKiK systematycznie od 2018 - mówi Malwina Buszko z biura prasowego UOKiK. - Dotyczą m.in. wprowadzania w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy i podszywania się pod dotychczasowego sprzedawcę prądu lub gazu, niewydawania konsumentom podpisanych umów, a także wprowadzania w błąd co do korzyści cenowej. Prowadzimy postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. Jego celem jest wstępna analiza, czy istnieją podstawy do postawienia przedsiębiorcy zarzutów stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Podczas tego postępowania (prowadzonego w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcy) weźmiemy pod uwagę także skargi przekazane przez rzecznika konsumentów w Łodzi.

Tymczasem przedstawiciel firmy Fortum zapewnia, że takie sytuacje zdarzają się incydentalnie.

- Skargi na sprzedawców oczywiście się zdarzają, ale dotyczą znikomej części nowych klientów - informuje Jacek Ławrecki, rzecznik firmy. - Wszystkie skargi szczegółowo badamy i w przypadku potwierdzenia zasadności wyciągamy konsekwencje wobec sprzedawców. Są to kary finansowe wobec partnerów lub rezygnacja ze współpracy. W przypadku nieprawidłowości po naszej stronie, klienci mogą bezkosztowo zrezygnować z naszych usług.

Rzecznik zaznacza, że w firmie premiowana jest uczciwość wobec klienta, a umowy zawierane z Fortum są sporządzone na wzorcach, które na każdej stronie zawierają informację napisaną dużą czcionką: „Zmieniam sprzedawcę na Fortum”. Osoby po 60 roku życia mogą bezpłatnie odstąpić od umowy przez 30 dni. Sprzedawca ma obowiązek zostawić u klienta kopię umowy i druk odstąpienia, a kopie nie są wysyłane pocztą.

Co zrobi UOKiK?

Urzędnicy informują, że jeśli będą do tego podstawy, to UOKiK może postawić firmie zarzuty i wszcząć tzw. postępowanie właściwe (w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów). Jeśli UOKiK stwierdzi brak takich podstaw, wówczas postępowanie wyjaśniające zostanie zakończone bez podejmowania dalszych działań.

Jeśli w toku postępowania właściwego UOKIK stwierdzi, że przedsiębiorca naruszył przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotów z poprzedniego roku. Urząd może także wydać decyzję, w której przyjmie zobowiązanie przedsiębiorcy do podjęcia (zaniechania) określonych działań zmierzających do usunięcia skutków naruszeń, np. do udzielenia rekompensaty konsumentom.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki