reklama

70 łodzian skarży się na firmę Fortum, dostawcę energii. Ich skargi trafiły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Zaktualizowano 
70 łodzian skarży się na dostawcę prądu i gazu Pixabay
Miał być aneks z dotychczasowym operatorem i niższe rachunki, a była umowa z nową firmą i wyższe stawki. Aż 70 łodzian skarży się, że zostało oszukanych przez firmę Fortum, która dostarcza prąd i gaz. Ich zgłoszenia trafiły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Skargi przekazała Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik praw konsumenckich z Łodzi. To do jej biura zgłosili się poszkodowani łodzianie.

- Schemat działania pracowników firmy był ten sam - mówi Anna Mlostoń-Olszewska. - Kontaktowali się z klientami zakładu energetycznego i gazowni i sprawiali wrażenie, że są pracownikami tych instytucji. Proponowali podpisanie aneksu do umowy, dzięki któremu rachunki miały być niższe. Tymczasem były to nowe umowy z firmą Fortum, a stawki nie dość, że nie były niższe, to często były wyższe niż u dotychczasowego operatora.

Problem pojawiał się, gdy łodzianie chcieli zrezygnować z umowy z firmą Fortum. Zgodnie z prawem na odstąpienie od umowy, która została zawarta poza lokalem przedsiębiorcy jest 14 dni. Często jednak klienci nie mieli swojego egzemplarza umowy, dostawali go dopiero, gdy termin na bezkosztowe wyplątanie się z umowy już minął.

- Tych skarg trafiło do nas już 70 - mówi Anna Mlostoń-Olszewska. - Ze względu na duża skalę zdecydowałam się przekazać je do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zgłoszenia z Łodzi nie są jedynymi, jakie trafiły do UOKiK w sprawie firmy Fortum.

- Skargi na firmę Fortum napływają do UOKiK systematycznie od 2018 - mówi Malwina Buszko z biura prasowego UOKiK. - Dotyczą m.in. wprowadzania w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy i podszywania się pod dotychczasowego sprzedawcę prądu lub gazu, niewydawania konsumentom podpisanych umów, a także wprowadzania w błąd co do korzyści cenowej. Prowadzimy postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. Jego celem jest wstępna analiza, czy istnieją podstawy do postawienia przedsiębiorcy zarzutów stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Podczas tego postępowania (prowadzonego w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcy) weźmiemy pod uwagę także skargi przekazane przez rzecznika konsumentów w Łodzi.

Tymczasem przedstawiciel firmy Fortum zapewnia, że takie sytuacje zdarzają się incydentalnie.

- Skargi na sprzedawców oczywiście się zdarzają, ale dotyczą znikomej części nowych klientów - informuje Jacek Ławrecki, rzecznik firmy. - Wszystkie skargi szczegółowo badamy i w przypadku potwierdzenia zasadności wyciągamy konsekwencje wobec sprzedawców. Są to kary finansowe wobec partnerów lub rezygnacja ze współpracy. W przypadku nieprawidłowości po naszej stronie, klienci mogą bezkosztowo zrezygnować z naszych usług.

Rzecznik zaznacza, że w firmie premiowana jest uczciwość wobec klienta, a umowy zawierane z Fortum są sporządzone na wzorcach, które na każdej stronie zawierają informację napisaną dużą czcionką: „Zmieniam sprzedawcę na Fortum”. Osoby po 60 roku życia mogą bezpłatnie odstąpić od umowy przez 30 dni. Sprzedawca ma obowiązek zostawić u klienta kopię umowy i druk odstąpienia, a kopie nie są wysyłane pocztą.

Co zrobi UOKiK?

Urzędnicy informują, że jeśli będą do tego podstawy, to UOKiK może postawić firmie zarzuty i wszcząć tzw. postępowanie właściwe (w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów). Jeśli UOKiK stwierdzi brak takich podstaw, wówczas postępowanie wyjaśniające zostanie zakończone bez podejmowania dalszych działań.

Jeśli w toku postępowania właściwego UOKIK stwierdzi, że przedsiębiorca naruszył przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotów z poprzedniego roku. Urząd może także wydać decyzję, w której przyjmie zobowiązanie przedsiębiorcy do podjęcia (zaniechania) określonych działań zmierzających do usunięcia skutków naruszeń, np. do udzielenia rekompensaty konsumentom.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Sygnały dochodziły w 2018 roku, a dopiero teraz zdecydowano opublikować artykuł....ile przez ten czas zostało oszukanych osób...SZOK !!!!!!!!

G
Gość
21 października, 10:54, xxl:

w oczywisty sposób oszukują ludzi , energię trzeba kupować od producenta czyli PGE, Energa, Tauron ,itp.

Spokojnie, Jarek zapłaci

Z
Z

Mimo wszystko wielu daje się nabrać - nie tylko Klientów indywidualnych ale i firm. Naciągają na oferty kalkulowane w oparciu o rynek spotowy TGE a wychodzi z tego... LIPA.

K
Kama

U mnie była młoda Paniusia, twierdząc, że nie odpisałem na jakieś pismo.

Chciała zerknąć w papiery (chyba rachunki czy umowa) i mówiła, że muszę wypełnić jakiś papier, że należy mi się jakaś tańsza taryfa. Zacząłem wypytywać ją kim Pani jest, jaką firmę reprezentuje itd.

Przedstawiła się imieniem i nazwiskiem oraz tym, że reprezentuje Fortum. W takim razie dziękuję Pani. I na tym się skończyło.

Co w przypadku starszych osób? Wkręcenie wałka prawie pewne. Perfidna manipulacja.

x
xxl

w oczywisty sposób oszukują ludzi , energię trzeba kupować od producenta czyli PGE, Energa, Tauron ,itp.

G
Gość

Firma Fortum wysyła domokrążców wmawiających, że należy na podstawie nowych przepisów zmienić dostawcę elektryczności. Przepisy to dopuszczają ale jest to dowolne.Jak powiedziałem, że zapoznam się z przepisami i nie dostałem wzoru umowy to paniusia już się nie pokazała.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3