Postanowiliśmy rozpocząć w "Dzienniku Łódzkim" akcję „Dwa telefony do babci”. Chcemy bowiem w tej szczególnej sytuacji zwrócić uwagę na to, jak ważne jest utrzymywanie stałych relacji rodzinnych, sąsiedzkich, przyjacielskich.
Choroba COVID-19, wywoływana przez koronawirusa SARS-Cov-2, jest szczególnie niebezpieczna dla starszych osób. Seniorzy muszą uważać, tymczasem - jak wiadomo - wirus przenosi się przez bliskie kontakty osobiste. Skoro należy ograniczyć wizyty u bliskich, podejmijmy inne ważne wyzwanie. Nazwa „Dwa telefony do babci" jest tylko symbolem.
Zadbajmy o naszych seniorów. Okażmy im czułą troskę, szczególnie teraz
Obejmijmy babcie, dziadków, mamy i ojców teleopieką rodzinną. Niech to będą regularne telefony, o określonej porze, rano i wieczorem, by seniorzy mieli pewność, że mają wsparcie. By nasze babcie, dziadkowie, rodzice w dojrzałym wieku, ale też sąsiedzi czy przyjaciele, mieli poczucie, że mają kogoś przy boku.
Społeczna odpowiedzialność nas wszystkich jest szczególnie ważna właśnie teraz, gdy możemy się przyczynić do powstrzymania rozwoju epidemii.
Popiera nas znakomita profesor Katarzyna Popiołek, psycholog, dziekan Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS w Katowicach: „To świetna akcja. Seniorzy są zaniepokojeni obecną sytuacją. Wszędzie mówi się o koronawirusie. To wywołuje niepokój.”
Pani profesor dodaje: „Zadaniem średniego pokolenia, 30- czy 50-latków jest objęcie seniorów czułą opieką. Dzwońcie do swoich babć, dziadków, rodziców, rozmawiajcie z nimi, uspokajajcie. Tłumaczcie, że obostrzenia, które są teraz wprowadzane w życie, to nic strasznego, że mają pomóc w zwalczeniu epidemii koronawirusa na wczesnym etapie. Dajcie im znać, że nie powinni się martwić o zaopatrzenie, że wszystkie potrzebne rzeczy dostarczycie im lub zamówicie dla nich przez internet.”
Umów się z seniorem na regularne połączenia telefoniczne
Najlepiej umówić się na regularne połączenia telefoniczne, np. raz czy dwa razy dziennie o określonej godzinie. Seniorzy będą wiedzieć, że mogą liczyć na codzienną rozmowę, a my uzyskamy pewność, że trzymamy rękę na pulsie, wiemy co się dzieje z naszymi bliskimi.
„Oczywiście, nawet bez zagrożenia koronawirusem powinniśmy okazywać seniorom troskę, ale w tym szczególnym okresie musimy podwoić wysiłki” - zauważa profesor Popiołek. I dodaje: „Musimy okazać naszym bliskim cierpliwość. Starać się ich uspokajać, bo stres nie służy zdrowiu. Tłumaczyć, że może i nie mogą na razie tak często jak dawniej spotykać się z wnukami czy prawnukami, ale mogą z nimi porozmawiać przez telefon albo wideoczat. Przecież wielu seniorów świetnie radzi sobie z komputerem.”
Warto skorzystać z porady lekarskiej przez telefon
Można poradzić seniorom, by przed ewentualną wizytą w przychodni, najpierw skonsultowali się telefonicznie z lekarzem lub pielęgniarką.
NFZ uruchomił kilka miesięcy temu nową usługę: Telefoniczną Informację Pacjenta. Jest czynna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Numer: 800-190-590
Konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta mogą również przekazać kontakt do placówki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), która udzieli teleporady medycznej.
Anna Leder z łódzkiego oddziału NFZ radzi jednak, żeby od razu zadzwonić do swojej przychodni na zwykły numer do rejestracji i poprosić o teleporadę. Jak dodaje do udzielania teleporad już od 1 stycznia mają obowiązek udzielać zarówno poradnie POZ jak i specjalistyczne. Te ostatnie jednak mogą to umożliwić tylko pacjentom, którzy już korzystają z poradni.
- Ta możliwość doskonale sprawdza się teraz, przy zagrożeniu koronawirusem. Dzięki niej pacjenci nie ryzykują niepotrzebnie czekając w kolejce do gabinetu - mówi Anna Leder. Jak dodaje wiele osób starszych niepotrzebnie chodzi osobiście do poradni, podczas gdy np. konsultację wyników badań czy przedłużenie recepty mogliby załatwić telefonicznie. Podaje też przykład 90-latka, który w ostatnich dniach przyszedł do jednej z poradni dermatologicznych tylko po to, by poinformować o pozytywnym wyniku zastosowanego leczenia.
Do korzystania z teleporad w miejskich przychodniach zachęca też łódzki magistrat.
Dzięki teleporadzie medycznej można otrzymać:
- zalecenia
- e-zwolnienie
- e-receptę
- sugestię bezpośredniej wizyty w placówce lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, jeśli będzie taka konieczność.
Teleporady medyczne:
- ograniczają ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa
- ułatwiają izolację osób, które mogą zarażać wirusem innych
- rozwiewają obawy, jeśli sytuacja jest niegroźna
- skrócą czas oczekiwania na wizyty u lekarzy.
Ważne numery telefonów:
Całodobowa infolinia dotycząca koronawirusa NFZ
800-190-590

szkolenie wojsko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?