A wkracza w swoim stylu: bezczelnie, ale i z nieodpartym urokiem. Dzielnie broni sekwencji bardzo słabych, błyszczy w znakomitych, ratuje zmierzające w stronę nadmiernej ckliwości. Musi się mierzyć z tak odmiennymi sytuacjami, bo "Wykolejona" to film nierówny. Apatow przesyca swoją produkcję scenami i dowcipami żenującymi udającymi odważne (jak ktoś widział jego "40-letniego prawiczka" wie, o co chodzi) i niestety, nie potrafi z żadnego zrezygnować, co powoduje, że film jest o pół godziny za długi. Do rangi jakości podnosi marność, zrównuje znaczeniem drobiazgi i nonsensy ze sprawami istotnymi. W sumie mogłaby to być celna diagnoza i satyra na współczesną rzeczywistość, która jedną pozycję nadaje newsowi np. o pijanej borsuczycy i wyborom prezydenckim, ale tak nie jest. Apatow zdaje się podobny punkt widzenia nawet admirować, wiedząc zapewne, że właśnie widzowie z kręgu uznającego lekkość bytu za szczyt hierarchii wartości mogą jego poczynania uznać za sztukę.
Na szczęście gdy przebrniemy przez to, co w filmie słabe, rozciągnięte lub powtarzane do znudzenia, dostaniemy niemało dobrych i niemiałkich pomysłów. Szczególnie gdy Apatow bierze na celownik wiele dzisiejszych traum i obsesji Ameryki: kult ciała i zdrowego życia, rasizm, stosunek do homoseksualizmu, polityczną poprawność, prorodzinność, mit szczęśliwych aż do śmierci singli, życiowe poradnictwo kolorowych pism, kryzys męskości, kariery kobiet w korporacjach ("- Decyzja o awansie zależy od zgrai samców na najwyższym piętrze, weź ich na siebie. - Wszystkich?"). Reżyser wraz z Schumer, która jest również współscenarzystką filmu, pozwalają sobie na wiele i w potoku zagadywania widza trafia im się parę nader celnych "pocisków". Jeszcze lepiej zaś dzieje się, gdy pozwalają sobie na emocje i spod cynicznej paplaniny wyziera np. przejmujący wątek z odchodzącym nieprzyjemnym ojcem.
Ojciec zresztą wszystko bardzo dobrze zaczyna: błyskotliwym wykładem wygłaszanym kilkuletnim córkom o powodach rozwodu rodziców i nieżyciowości monogamii. Jak można się domyślić, obie siostry wyciągnęły z tego skrajne nauki. Młodsza Kim decyduje się na trwały związek z nudnym gościem z amerykańskiego przedmieścia w aseksualnym swetrze, starsza Amy zaś przepuszcza przez swoją sypialnię armię równą statystom z "Potopu", podlewając przygody solidnie alkoholem i wędząc dymkiem z "zioła". Wie, że podstawowa zasada to nie zostawać u kogoś (lub nie pozwalać zostawać u siebie) do rana; "coś więcej" kończy się dla niej na wspólnym wychodzeniu do kina z wrażliwym mięśniakiem. Gdy wyjęty z innego świata uporządkowany lekarz sportowy, z którym przeprowadza wywiad, po wspólnej nocy do niej telefonuje, wraz z przyjaciółką chce wzywać policję. Od tej chwili zaczynają rządzić zasady komedii romantycznej, interwencję podejmuje więc serce nie funkcjonariusze, na szczęście Apatow i Shumer nie wpadają w wytarte koleiny, próbują przewietrzyć schemat, zrywają klisze i bawiąc się konwencją docierają do oczywistego, ale nie rażącego sztucznością finału.
Największa w tym zasługa rewelacyjnej Shumer, ale i pozostała część obsady radzi sobie dobrze, ze znów odmienioną Tildą Swinton w karykaturalnej roli zepsutej władzą korporacyjnej pustej emocjonalnie szefowej głupszej od personelu na czele. Zaskakuje zaś talentem w odnalezieniu się przed kamerą LeBron James jako koszykarz LeBron James.
"Wykolejona" i Shumer bronią prawa do wysz(h)umienia się i traktowania życia nie do końca serio. Tkwi w tym co prawda bliskie dzisiejszej modzie przekonanie, iż nie niesie to ze sobą specjalnych konsekwencji (co wraz z dorastaniem życie weryfikuje). Jednak najciekawsze jest to, że mimo bliskich związków z tak promowanym dziś hedonistycznym trybem życia i naiwnie młodzieńczą nowoczesnością śniącą sen, iż to, co wymyślono przed nią, było gorsze, obraz "Wykolejona" daje przewagę jak najgłębiej rodzinnym wartościom. To rodzina daje radę wesprzeć ramionami w najtrudniejszej chwili. I by ją stworzyć, bez bólu da się wiele poświęcić. Ba, warto nawet powiedzieć "przepraszam", by przekonać się, że nie odbiera to ani grama wolności i godności. Taki szok!
Ocena: 3/6
WYKOLEJONA
USA, komedia
reż.Judd Apatow
wyst.Amy Shumer, Bill Hader, Tilda Swinton, Brie Larson
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?