Bombki choinkowe, czekoladowe mikołaje, zestawy prezentowe - wybraliście się wczoraj na zakupy i nie mogliście otrząsnąć się ze zdziwienia? Zachodni zwyczaj wcześniejszych, przedświątecznych zakupów zadomowił się u nas na dobre. Z dniem, gdy ze sklepowych półek znikają znicze i wiązanki, możemy rozpocząć łowy na bożonarodzeniowe gadżety.
- Jest to kwestia bardzo indywidualna i zależy od strategii przyjętej przez sieci handlowe w przypadku świątecznej oferty oraz zarządców poszczególnych galerii w przypadku dekoracji obiektu - mówi Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych. - Dekoracje nierzadko przygotowywane są jednak na wiele miesięcy przed grudniem - dodaje Knap.
Co ciekawe, w Stanach Zjednoczonych bombki choinkowe kupicie już... w lipcu. IKEA w Szwecji świąteczne ozdoby i choinki ma w ofercie od początku października. U nas zdecydowana większość marketów z wyścigiem o klienta decyduje się poczekać do 2 listopada.
- Handel nie lubi próżni, w tym momencie płynnie przechodzimy z jednych świąt w drugie - mówi dr Michał Kucia z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. - Konsument ma mieć świadomość, że czas zadumy odchodzi w niepamięć i pora rozpocząć przygotowania do Bożego Narodzenia - tłumaczy dr Michał Kucia.
Klienci powoli przyzwyczajają się do świątecznej atmosfery w sklepach. Niektórzy narzekają, że to za wcześnie, inni są zadowoleni.
- Plusem jest to, że na dwa miesiące przed świętami można zacząć porównywać ceny w różnych sieciach handlowych i wybrać te produkty, które nam bardziej odpowiadają - uważa Magdalena Lasok, mieszkanka Świętochłowic.
Eksperci zapowiadają, że w tym roku święta będą dla handlu bardzo specyficznym okresem. Presja przedsiębiorstw handlowych na jak największą optymalizację zysków sięgnie zenitu. A to ze względu na zmiany dotyczące opodatkowania sprzedaży wielkopo-wierzchniowej, które po zwycięstwie w październikowych wyborach zamierza wprowadzić Prawo i Sprawiedliwość.
- Wiemy, że zmiany są planowane, ale tak naprawdę nie ma jeszcze do końca żadnych projektów. To ostatni dzwonek, żeby sieci handlowe mogły towar sprzedać - zaznacza dr Michał Kucia.
Największe centrum handlowe w regionie - Silesia City Center - w tym sezonie do świąt przygotowuje się z wielką pompą. Lampki na fasadzie gmachu zamontowano już kilka tygodni temu. Po raz pierwszy iluminacją rozbłyśnie także zabytkowy szyb pokopalniany - na początku grudnia.
- Już teraz w naszej galerii klienci mogą zobaczyć pierwsze zwiastuny świąt. Zaczynają pojawiać się ozdoby, warto zwrócić uwagę na to, że odchodzi się już od symboliki religijnej, a w jej miejsce pojawiają się kokardy czy dzwonki - opowiada Tomasz Pietrzak, rzecznik prasowy SCC.
Jeśli chodzi o świąteczne promocje, to pierwsze z nich pojawią się po przypadającym 11 listopada Święcie Niepodległości, ich apogeum przypadnie natomiast na 15 listopada.
*Firmy pogrzebowe z woj. śląskiego umierają przez długi
*Nowi posłowie i senatorowie z woj. śląskiego ZOBACZ
*Loteria paragonowa: Jak się zarejestrować? Kiedy losowanie nagród?
*Jesteś Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy czystym gorolem? ROZWIĄŻ QUIZ
*PiS chce zlikwidować gimnazja i obowiązek szkolny 6-latków REFORMA SZKOLNA
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?