Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Człowiek w obliczu cierpienia. Omów zagadnienie na podstawie Księgi Hioba. Odpowiedź i opracowanie pytania na maturę ustną z polskiego

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Jedno z pytań jawnych na maturę brzmi: Człowiek w obliczu cierpienia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Jedno z pytań jawnych na maturę brzmi: Człowiek w obliczu cierpienia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. wikimedia commons, public domain/ Johann Baptist Wenzel Bergl
Matura ustna odbędzie się w maju 2024 roku. Uczniowie oprócz pytań niejawnych, otrzymują także pulę pytań jawnych, z którą muszą zapoznać się przed egzaminem. Wśród zagadnień znalazło się także takie o następującej treści: „Człowiek w obliczu cierpienia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst”. Oto przykładowa odpowiedź do tego pytania.

Spis treści

Matura ustna z polskiego 2024. Jak będzie wyglądać?

Egzamin ustny z języka polskiego w 2024 roku jest obowiązkowy. Uczniowie, oprócz odpowiedzenia na pytanie dotyczące tekstu ikonicznego, literackiego czy językowego, muszą także wypowiedzieć się na wylosowane przez nich zagadnienie z puli pytań jawnych na maturę ustną. Jest ich całkiem sporo. Warto więc już teraz przygotować opracowania: postawić tezę, przeprowadzić argumentację, a także podsumować swój wywód.

Pierwsze pytanie jawne na maturę ustną 2024 brzmi: „Człowiek w obliczu cierpienia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.”. Oto przykładowe opracowanie tego pytania egzaminacyjnego.

Człowiek w obliczu cierpienia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

Wstęp: Cierpienie towarzyszy człowiekowi od zawsze. Temat ten był od wieków podejmowany przez twórców rozmaitych epok, od starożytności, aż po współczesność. Pisarze pytali o sens cierpienia w życiu człowieka, ale także ukazywali różne postawy ludzi względem spotykających ich trudności i bólu.

Teza: Człowiek w obliczu cierpienia może w pokorze zaakceptować to, co go spotyka, a dzięki temu zbliżyć się do Boga i pogodzić się ze światem lub buntować się przeciwko trudnej rzeczywistości.

Omówienie Księgi Hioba: Przykładem tej pierwszej postawy jest główny bohater Księgi Hioba. Według biblijnej opowieści jest on sprawiedliwym i prawym człowiekiem. Jednak szatan w rozmowie z Bogiem mówi, że Hiob czci Stwórcę jedynie przez wzgląd na dobra, które biblijny bohater otrzymał. Bóg zaprzecza, a chcąc to udowodnić, powierza szatanowi wszystko to, co Hiob posiada. Od tego momentu Hiob zaczyna doświadczać cierpienia.

Jego zwierzęta zostały ukradzione, stodoła spłonęła, a dzieci Hioba zginęły. Bohater jednak wobec tak wielkiego cierpienia, które go spotkało, nie złorzeczy Bogu, ale wciąż mu ufa. Jednocześnie zaczynają się w nim pojawiać wątpliwości, czuje się słaby i bezradny.

Po jakimś czasie dotyka go także choroba, która (zgodnie z wiarą żydowską) oznacza, że człowiek jest nieczysty – trąd. Przyjaciele twierdzą, że Hiob musiał zgrzeszyć, a żona zachęca go nawet do tego, by zaczął złorzeczyć Bogu. Bohater jednak przyjmuje jednoznaczną postawę wobec cierpienia. Choć jest mu trudno znosić tak wielki ból, jakim jest utrata bliskich czy choroba, Hiob ma świadomość, że wszystko to, co otrzymał, pochodzi od Stwórcy.

Jego pokorną postawę wobec nieszczęść, które go spotykają wyraźnie widać w słowach wypowiedzianych przez bohatera: „Dał Pan, zabrał Pan, niech imię Pańskie będzie błogosławione”. Jednocześnie Hiob wobec cierpienia, które go dotyka, wciąż pozostaje człowiekiem: nie rozumie, czemu to właśnie jego dotykają takie nieszczęścia i pyta o to Boga.

Jego ufność, pokora, a także akceptacja cierpienia ostatecznie zostają wynagrodzone. Historia ta pokazuje, że dobrze przeżyte cierpienie może umocnić człowieka w relacji z Bogiem (warto w tym miejscu przytoczyć słowa Hioba: „Dotąd znałem cię ze słyszenia, obecnie ujrzałem cię wzrokiem”), z samym sobą, a także sprawić, że jest się silniejszym. Hiob bowiem ostatecznie, po przeżytych cierpieniach, otrzymuje wszystkie dobra – jak mówi Biblia – „w dwójnasób”.

Odwołanie do wybranego kontekstu: Zupełnie odmienną postawę wobec cierpienia prezentuje Konrad z III części „Dziadów” Adama Mickiewicza. Nie jest on w stanie pokornie zaakceptować cierpienia, jakie dotknęło jego kraj i rodaków. Najdobitniej widać to w scenie Wielkiej Improwizacji, w trakcie której bohater wygłasza monolog skierowany do Boga. Konrad pyta się Stwórcy, czy przypadkiem nie patrzy na ludzi bez emocji, jedynie jak na równanie matematyczne („Jeśli w milijon ludzi krzyczących ratunku, nie patrzysz jak na zawiłe równanie rachunku”).

Postawa tego bohatera wobec spotykającego go cierpienia pełna jest dumy względem Boga, pychy, a zarazem buntu. Brak w niej ufności i poczucia, że Stwórca wie, co robi, godząc się na takie kierowanie dziejami. Cierpienie Konrada finalnie doprowadza go na granicę bluźnierstwa. Bohater III części „Dziadów” nie tyle prosi Boga, ile żąda od Niego, by Stwórca dał mu władzę, dzięki której będzie mógł uratować los swojego narodu.

Buntowniczą postawę, którą bohater przyjmuje wobec cierpienia, jakie dotknęło jego kraj, najlepiej widać w ostatnich słowach wypowiedzianych przez Konrada, w trakcie Wielkiej Improwizacji: „Krzyknę, żeś ty nie ojcem świata, ale…”, a szatan dokańcza za niego: „carem”. Konrad nie rozumie, czemu jego kraj ma cierpieć, w swojej pysze uważa, że lepiej pokierowałby losem narodu. Podobnie jak Hiob wchodzi w dialog z Bogiem, jednak jego postawa wobec cierpienia, w przeciwieństwie do biblijnego bohatera, odznacza się dumą i buntem. Brak w niej pogodzenia się z własnym losem, zaakceptowania go.

Inne konteksty, które można wykorzystać:

  • „Treny” Jana Kochanowskiego (cierpienia ojca po starcie dziecka);
  • „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza (cierpienie pierwszych chrześcijan);
  • „Dżuma” Alberta Camusa (cierpienie ludzi w obliczu epidemii);
  • „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (cierpienie ludzi przebywających w łagrach).

Zakończenie: Postawy człowieka wobec cierpienia mogą być różne. Niektórzy z pokorą i ufnością znoszą je, bo wierzą, że Bóg czy inna siła wyższa ma w tym jakiś cel, a nieszczęścia mogą ich umocnić nie tylko w wierze, ale także w codziennym życiu. Część osób buntuje się przeciwko chorobie, śmierci czy innego rodzaju cierpieniu, nie chce go zaakceptować, nie wierzy, że ono może przynieść coś dobrego.

Warto zaznaczyć, że w życiu człowieka, ale także w literaturze te dwie postawy niekiedy się ze sobą przenikają. W trudnych momentach człowiek, który doświadcza cierpienia, buntuje się przeciwko temu, co go spotyka, a innym razem ufa, że z dobrze przeżytego cierpienia może wyniknąć coś wartościowego, zwraca się ku Bogu.

Jawne pytania na maturę ustną z polskiego 2024. Lista

W naszym serwisie sukcesywnie pojawiają się przykładowe opracowania jawnych pytań na maturę ustną z polskiego. Warto jednak sprawdzić listę zagadnień, które trzeba znać, a następnie samodzielnie stworzyć przykładowe odpowiedzi. Oto jawne pytania na maturę ustną 2023:

Wszystkich pytań obowiązujących na maturze 2024 jest 110.

Pytania jawne na maturę z polskiego 2024 od CKE. Lista i odp...

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Człowiek w obliczu cierpienia. Omów zagadnienie na podstawie Księgi Hioba. Odpowiedź i opracowanie pytania na maturę ustną z polskiego - Strefa Edukacji

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki