Po naszym artykule o zbyt ciasnych, zdaniem zawodowego kierowcy tira, rondach na nowo wybudowanym odcinku Trasy Górna, odezwało się wielu innych użytkowników łódzkich ulic, w tym także kierowcy MPK. Z ich wypowiedzi wynika, że zbyt małe i ciasne ronda są plagą na modernizowanych ulicach.
Zobacz ZDJĘCIA
Jest tam tak ciasno, że trudno przejechać większym samochodem, a "oblot" ronda autobusem przegubowym to prawdziwa ekwilibrystyka. Mimo to buduje się ich coraz więcej, a urzędnicy nie reagują na głosy mieszkańców.
Głos zabrał także Zarząd Inwestycji Miejskich, który wyjaśnia podnoszone przez kierowcę zawodowego wątpliwości co do nowego odcinka Trasy Górna, a także tłumaczy, dlaczego ciasne ronda są lepsze niż te nieco bardziej rozległe. Wyjaśnienia ZIM przytaczamy w całości:
Zastosowane rozwiązania mają na celu spowolnienie ruchu. Forma skrzyżowań typu rondo z zastosowaniem wysp środkowych stanowi optyczną (wizualną) przeszkodę dla kierowców zbliżających się do ronda. Powierzchnie wybrukowane nie stanowią zasadniczej trasy poruszania się pojazdów. Mają na celu jedynie zapewnienie przejezdności warunkowej w przypadku występowania pojazdów większych (ponadgabarytowych, nienormatywnych). Nawierzchnię pierścienia zaleca się wykonywać z nieregularnej kostki kamiennej lub kostki betonowej o odmiennej kolorystyce niż nawierzchnia jezdni, w celu zniechęcania kierujących pojazdami osobowymi do przejazdu po pierścieniu. Pierścień od strony jezdni ronda obramowuje się trwale płaskim krawężnikiem lub inną trwałą opaską wyniesioną na wysokość od 0,02 do 0,04 m powyżej poziomu przyległej krawędzi jezdni w celu podkreślenia obecności pierścienia i wyspy środkowej.
Ponadto - w opinii Inżyniera potrzeba zastosowania rond wyniknęła z analizy obecnego i prognozowanego natężenia ruchu na trasie głównej oraz drogach bocznych. Wiadomo, że najlepszym rozwiązaniem zatorów na skrzyżowaniach przy wzmożonym ruchu jest właśnie rondo. Jeśli chodzi o długość pasa lewoskrętu to w opinii Inżyniera, autor projektu założył możliwość ustawienia się na tym pasie więcej niż jednego samochodu. Kształt użytych krawężników jest typowy dla tego asortymentu galanterii granitowej. Użycie nietypowych rozwiązań w zakresie kształtu elementów krawężników podniosłoby koszty inwestycji oraz mogłoby wpłynąć na czas jej realizacji - wykonanie nietypowych elementów trwa zdecydowanie dłużej. Posypywanie warstwy ścieralnej grysem jest typowym zabiegiem stosowanym przy układaniu warstwy z SMA. Zabieg ma na celu uszorstnienie wykonanej nawierzchni
– pisze Małgorzata Loeffler, rzeczniczka prasowa ZIM.
Trudno nie zgodzić się z opiniami fachowców, jednak w powszechnym odczuciu kierowców ronda na przebudowywanych ulicach w Łodzi są zbyt ciasne. Utrudnia to ich pokonywanie, zmusza do ostrego skręcania kierownicy, pogarsza komfort jazdy powodując tzw. rzucanie pasażerami samochodu czy autobusu, jest także niebezpieczne ze względu na możliwość wyrzucenia auta z takiego ronda o ile kierowca nie zmniejszy odpowiednio prędkości. A Waszym zdaniem kto ma rację? Urzędnicy broniący ciasnych rond, czy kierowcy domagający sie jak najszerszych ringów na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym?
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?