Do stolicy pojadą piętrowe wagony

Marcin Bereszczyński
Do stolicy pojadą piętrowe wagony
Do stolicy pojadą piętrowe wagony DziennikŁódzki/archiwum
Pociągi z Łodzi do Warszawy będą miały piętrowe wagony. PKP Intercity w najbliższych dniach mają ogłosić przetarg na zakup 30 takich wagonów. Koszt inwestycji to około 190 mln zł. To będą pierwsze piętrowe wagony w historii Intercity.

Dlaczego wagony na trasie z Łodzi do stolicy mają być piętrowe? Kolejarze tłumaczą to największą ilością pasażerów w Polsce. Dlatego ustawienie za lokomotywą piętrowych wagonów jest lepszym rozwiązaniem, niż doczepianie kolejnych części składów pociągów. Planowany wzrost liczby pasażerów spowodowałby konieczność doczepiania wagonów, a pociągi stałyby się dłuższe niż perony.

Na trasie z Łodzi do stolicy jeszcze kilka lat temu jeździły składy 9 lub 10 wagonów. Obecnie kursują już składy z 11 lub 12 wagonami, które i tak są przepełnione. W PKP przewidują, że liczba podróżnych jeszcze wzrośnie. Obecnie w godzinach szczytu w każdym pociągu z Łodzi do Warszawy jest od 800 do 1000 pasażerów.

Nowoczesne piętrusy muszą być dostosowane do prędkości 160 km/godz., jaką mają rozwijać pociągi na trasie z Łodzi do Warszawy. W jednym wagonie w wygodnych i przestronnych fotelach ma zmieścić się od 110 do120 podróżnych. Standardowe wagony z przedziałami mogą pomieścić 80 pasażerów na miejscach siedzących. Nowoczesne pociągi ED74 wyprodukowane przez bydgoski zakład PESA posiadają 194 miejsca siedzące, ale mają ponad 80 m długości. Nowe wagony piętrowe mają mieć długość około 27 m.

Intercity ma wymagania, żeby nowe wagony piętrowe miały większe toalety. Część wagonów ma być również przystosowana dla niepełnosprawnych.

Kolejowa spółka rozpoczęła także remonty swoich wagonów. - W tym roku chcemy wyremontować około tysiąca wagonów, z czego na 857 już podpisaliśmy kontrakty. Zdajemy sobie sprawę, że zmiany wymagają czasu, ale wszystko wskazuje na to, że podążamy w dobrym kierunku - powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Kolejne 800 wagonów ma być wyremontowanych w przyszłym roku. Modernizacja taboru w Intercity powinna zakończyć się w połowie 2013 roku. Obecnie spółka ma prawie 3 tys. wagonów z czego prawie połowa stoi na bocznicach i czeka na remont.

Kredyt hipoteczny, to coraz większe ryzyko. UOKiK ostrzega.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
podróżnik
Zapewne się zmieszczą, trzeba by zapytać mieszkańców codziennie podróżujących na trasie Warszawa - Radom, tam jeżdżą piętrusy, jakie są warunki i czy ma to sens.
J
Jaś
INTERCITY eksploatuje PESY czyli ED 74 w całym kraju. A pierwotnie miały służyć tylko trasie Warszawa - Łodź.
Najpierw oddajcie nam to co zabraliście!!!!!!!!!!!!

Piętrusy zmieszczą się w warszawskim tunelu średnicowym?
k
kontra
Miałem okazję podrużować takimi pociągami przez dłuższy okres czasu. To był koszmar.
Dodaj ogłoszenie