Zmieniły się przepisy konsumenckie, m.in. o cenach
Na co trzeba zwrócić uwagę?
Zmieniły się przepisy konsumenckie, m.in. o cenach
Duże zmiany w sklepach czekają na klientów od początku tego roku. Łatwiej będzie sprawdzić, czy artykuły sprzedawane na promocjach i wyprzedażach rzeczywiście są cenowymi okazjami, a osoby biorące udział w pokazach będą lepiej chronione. Zmieniły się także zasady składania reklamacji.
Jedna z ważniejszych zmian dotyczy zasad organizowania wyprzedaży i promocji. Przy przecenionych artykułach, oferowanych zarówno w sklepie stacjonarnym jak i w internecie, musi pojawić się dodatkowa informacja o cenie.
Zmieniły się przepisy konsumenckie, m.in. o cenach
- Sprzedawca ma obowiązek podać najniższą cenę tego artykułu w ciągu ostatnich 30 dni - mówi Barbara Warzywoda, zastępca łódzkiego wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej w Łodzi. - Na metce pojawią się więc trzy pozycje: obecna cena sprzedaży, następnie jednostkowa i wreszcie najniższa obowiązująca w ciągu ostatnich 30 dni. W przeszłości zdarzało się, że nieuczciwi sprzedawcy sztucznie podnosili ceny tuż przed obniżką, by rabat był jak największy. Zmiana w prawie ma temu zapobiec.
Na etykietach przecenionych artykułów pojawi się więc dodatkowa pozycja, która zapewne będzie podana małym drukiem. Podobne zasady obowiązują w sklepach internetowych. Dla właścicieli sklepów dostosowanie się do nowych przepisów wymagało sporo pracy.
Zmieniły się przepisy konsumenckie, m.in. o cenach
- Przepisy, które wynikają z dyrektywy Omnibus, weszły w życie na początku grudnia - przypomina Agata Nowakowska, rzecznik prasowy sieci drogerii Rossmann. - Dostosowaliśmy się do zmian, widać to m.in. w drogerii internetowej.
Barbara Warzywoda zapowiada kontrole inspektorów handlowych w sklepach. Jeśli zasady nie będą postrzegane, to maksymalna kara może wynieść 20 tys. zł, a jeśli dojdzie do tego po raz trzeci, to nawet 40 tys. zł.
To nie koniec zmian dla klientów, jakie weszły w życie od początku tego roku. Zmieniły się także zasady organizowania pokazów i wycieczek, podczas których prowadzona jest sprzedaż towarów, a także przepisy dotyczące reklamacji.