Eksperci radzą, w jakich sieciach handlowych można zrobić...

    Eksperci radzą, w jakich sieciach handlowych można zrobić najtańsze zakupy

    Zdjęcie autora materiału
    Marcin Bereszczynski

    Dziennik Łódzki

    Przed śiątecznymi zakupami warto sprawdzić, gdzie są najniższe ceny.
    1/2
    przejdź do galerii

    Przed śiątecznymi zakupami warto sprawdzić, gdzie są najniższe ceny. ©tomasz czachorowski/polska press

    Najtańsze hipermarkety to E.Leclerc, Auchan i Tesco. Najdroższy jest supermarket Piotr i Paweł. Najlepiej kupować w hipermarketach, bo są tańsze od dyskontów. Najdroższe są supermarkety.
    Instytut Badawczy ABR Sesta i Grupa Mobilna Qpony-Blix opracowały na zlecenie Wirtualnej Polski raport dotyczący świątecznego koszyka. Wybrano do niego 20 produktów, które markety najczęściej promowały w gazetkach handlowych przed poprzednimi świętami. Firmy badawcze uznały, że skoro sieci handlowe reklamowały pewne produkty, to są one najczęściej kupowane przed Bożym Narodzeniem. Ankieterzy ABR Sesta w dniach 5-12 grudnia poszli do największych sieci handlowych i spisali ceny artykułów w klilku sklepach każdej z tych sieci, aby sprawdzić gdzie jest najtaniej.
    Ankieterzy mieli spisać ceny produktów z listy. Jeśli ich nie było, to musieli odnaleźć najtańszy odpowiednik. Badanie przeprowadzono w 11 miastach, 4 dyskontach, 5 hipermarketach i 9 supermarketach.

    Koszyk dwudziestu produktów był najtańszy w E.Leclerc. Kosztował 100,42 zł. Kolejne miejsca zajęły Auchan (102,41 zł) i Tesco (105,36 zł). Najdrożej kosztowały wybrane produkty w sieciach Piotr i Paweł (129,60 zł), EKO (117,28 zł) i Carrefour (115,08 zł).

    - Najtańszy i najdroższy sklep w całym zestawieniu dzieli aż 29 proc. Ale trzeba pamiętać o tym, że reprezentują one odmienne formaty. Hipermarket E.Leclerc może mieć zupełnie inne relacje z dostawcami niż supermarket delikatesowy Piotr i Paweł. Ten ostatni od lat jest postrzegany przez klientów jako punkt sprzedaży asortymentu premium. Moim zdaniem, na ceny sprzedawanych w nim produktów wpływają m.in. lokalizacje placówek. Dosyć często mieszczą się one w centrach handlowych, gdzie dużo płaci się za wynajem - powiedział Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Mobilnej Qpony-Blix.

    Najniższe ceny świątecznego koszyka można było uzyskać w hipermarketach. Średnia cena wyniosła 106,15 zł. W dyskontach było nieco drożej - 110,53 zł, a w supermarketach jeszcze drożej - 114,15 zł.

    Firmy analizujące ceny wybranych produktów zauważyły, że sieci handlowe miały je w promocji. Średnio siedem produktów na 20 w koszyku. W supermarketach było ich najmniej, bo zaledwie pięć. Simply oraz Piotr i Paweł oferują tylko po jednej promocji wśród wybranej grupy produktów. Z kolei dyskonty mają statystycznie trzy rabaty. Najwięcej promocji miał E.Leclerc - aż 10 towarów na 20 badanych. Osobnym przypadkiem jest Kaufland, który znalazł się na piątym miejscu rankingu, ale nie miał żadnych promocji. Eksperci przypuszczają, że firma chciała przyzwyczaić klientów do niedrogich zakupów bez obniżek. na przeciwnym biegunie znalazła się Stokrotka , która miała aż 9 promocji, ale pomimo tego nie oferuje zbyt atrakcyjnych cen produktów wybranych do badań.

    Eksperci zauważyli też, że sieci handlowe starają się utrzymywać ceny na stałym poziomie. Niektóre miały identyczne ceny przed rokiem i obecnie.

    - Uważam, że sieci jak najbardziej biorą pod uwagę to, co było promowane w zeszłym roku przed świętami. Powinny ponowić rabaty na te artykuły, które najbardziej przyciągały klientów do sklepów przed zeszłą Wigilią. Wystarczy, że postawią na tradycyjne produkty, potrzebne do przygotowania wieczerzy. Konsumenci będą sprawdzali ich ceny w dostępnych narzędziach. I na podstawie kilku wyników wybiorą sieci, w których zrobią największe zakupy - przewiduje Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Mobilnej Qpony-Blix.

    Co było najtańsze w koszyku?

    Do badań wybrano produkty: Bakalland masa makowa z bakaliami 850 g (najniższa cena w badanych sieciach 5,49 zł), banany 1 kg luz (2,99 zł), Bonduelle groszek konserwowy 400 g (1,49 zł),Bonduelle kokurydza złocista naturalnie słodka 340 g (2,99 zł),Cisowianka woda niegazowana 1,5 l (1,20 zł), Coca-Cola Regular napój gazowany 1 litr pet (3,15 zł), cukier 1 kg (1,88 zł), cytryny 1 kg luz (3,65 zł), Jacobs Cronat Gold kawa rozpuszczalna 200 g słoik (17,99 zł), Kasia margaryna 250 g (1,65 zł), Kujawski olej z pierwszego tłoczenia 1 l (4,99 zł), Łaciate masło extra 200 g kostka (4,99 zł), Łaciate mleko świeże 2 proc. 1 l (1,89 zł), mandarynki 1 kg luz (2,98 zł), mąka tortowa typ 450 1 kg (1,19 zł), pomarańcze 1 kg luz (2.74 zł), President twaróg sernikowy 1 kg (5,50 zł), Ptasie Mleczko waniliowe 380 g (9,99 zł), Tymbark sok 100 proc. pomarańcza 1 l karton (2,98 zł), Winiary majonez dekoracyjny 700 ml słoik (6,98 zł).

    ranking najtańszych marketów według przeprowadzonych badań:
    • E.Leclerc - 100,42 zł
    • Auchan - 102,41 zł
    • Tesco - 105,36 zł
    • Aldi - 107,10 zł
    • Kaufland - 107,46 zł
    • Mila - 108,42 zł
    • Biedronka 108,87 zł
    • Dino - 109,34 zł
    • Carrefour Market - 111,46 zł
    • Simply Market - 112,22 zł
    • Intermarche - 112,30 zł
    • Lidl - 112,53 zł
    • Polomarket - 112,89 zł
    • Netto - 113,61 zł
    • Stokrotka - 113,80 zł
    • Carrefour - 115,08 zł
    • EKO - 117,28 zł
    • Piotr i Paweł - 129,60 zł


    Po publikacji tekstu na stronie Wirtualnej Polski odezwał się do nas Lidl, który stwierdził, że dwa produkty z koszyka były w innej cenie. Według Lidla mleko w trakcie testu kosztowało 2,49 zł, a nie 2,59 zł, natomiast sok Tymbark był w cenie 2,99 a nie 3,69 zł.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Weź udział w konferencji poświęconej marketingowi internetowemu!

    Weź udział w konferencji poświęconej marketingowi internetowemu!

    Hakerzy kradną dane ze smartfonów, zabezpiecz je.

    Hakerzy kradną dane ze smartfonów, zabezpiecz je.

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny