MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Grzywna do 5 tys. zł za nieusunięcie materiałów wyborczych na czas. Kto i jak szybko musi posprzątać po wyborach samorządowych?

Jerzy Mosoń
Jerzy Mosoń
W tę niedzielę odbędzie się II tura wyborów samorządowych. Osoby, które biorą w nich udział, będą mieć więcej czasu na posprzątanie, po głosowaniu. Kandydatom i kandydatkom z I tury powoli kończy się czas
W tę niedzielę odbędzie się II tura wyborów samorządowych. Osoby, które biorą w nich udział, będą mieć więcej czasu na posprzątanie, po głosowaniu. Kandydatom i kandydatkom z I tury powoli kończy się czas Jerzy Mosoń/PPG
Mijają kolejne dni od wyborów samorządowych. To, co jednak po nich pozostało, może okazać się nie lada wyzwaniem. Tysiące banerów, ulotek i plakatów muszą szybko zniknąć z przestrzeni wyborczej. Inaczej posypią się kary. Ostrzegamy też, dlaczego szczególnie z usunięciem banerów, nie powinno się zwlekać ani jednego dnia.

Spis treści

Kodeks wyborczy wskazuje, kiedy najpóźniej powinny zniknąć materiały wyborcze z przestrzeni publicznej i kto musi je usunąć. Jeśli nie uda się tego zrobić na czas, mogą posypać się kary. A sygnalistów dzwoniących w tej sprawie do jednostek samorządu terytorialnego czy do straży miejskiej raczej nie zabraknie.

Ile jest czasu na usunięcie materiałów wyborczych? Kto za to odpowiada?

Ulotki, plakaty ze słupów i witryn, bannery muszą zniknąć najpóźniej 30 dni od dnia wyborów tj. od 7 kwietnia 2024 r. (I tura) – wynika z art. 110 par. 6 kodeksu wyborczego. Obowiązek ich usunięcia spoczywa na pełnomocnikach wyborczych. Nawet jeśli pełnomocnicy wyborczy zlecą komuś usunięcie materiałów z kampanii, to wciąż oni będą odpowiadać prawnie, jeśli okaże się, że materiały wyborcze nie zniknęły z przestrzeni publicznej na czas.

Zaśmiecanie przestrzeni publicznej jest kosztowne. Oto możliwe kary?

Pełnomocnicy wyborczy mają 30 dni od dnia przeprowadzenia wyborów na usunięcie materiałów wyborczych z przestrzeni publicznej. Pełnomocnik, który nie wywiąże się z obowiązku usunięcia materiałów agitacyjnych w terminie 30 dni, musi liczyć się z grzywną od 20 zł do 5 000 zł. Do tego i tak będzie musiał ponieść koszt ich usunięcia. Decyzję w tej sprawie podejmuje właściwy wójt.

Uwaga: zgodnie z art. 110 kw par. 5 służby (policja lub straż miejska) same posprzątają, jeśli okaże się, że pozostawione po wyborach banery zagrażają zdrowiu lub życiu ludzi, bezpieczeństwu ruchu drogowego lub mienia, ale wystawią za taką usługę rachunek komitetom wyborczym. To ważne wobec spodziewanych wiosennych burz.

Baner i plakat wyborczy na własnej posesji. Co z nim zrobić i kiedy?

Przed kampanią wyborczą wiele osób bezpośrednio lub pośrednio, korzystając z firm reklamowych, udostępniło swoje nieruchomości lub płoty posesji na potrzeby kampanii wyborczej. Sprawdziliśmy, czy takie osoby muszą teraz pozbyć się agitek. Bez względu na to, czy ktoś wywiesił plakat z sympatii politycznych, czy zrobił to na warunkach komercyjnych, obowiązuje go art. 110 par. 6a kw. Zgodnie z nim, obowiązek usunięcia materiałów agitacyjnych ich nie dotyczy.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Praca sezonowa. Jaką umowę podpisać?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Grzywna do 5 tys. zł za nieusunięcie materiałów wyborczych na czas. Kto i jak szybko musi posprzątać po wyborach samorządowych? - Strefa Biznesu

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki