III Forum Regionalne Polska-Chiny. Drugi terminal kolejowy w Łodzi? Dzisiaj zapadnie decyzja

Agnieszka Magnuszewska
Tak wygląda obecny terminal kolejowy na Olechowie. Być może również na Olechowie powstanie drugi,  bardziej nowoczesny terminal. Konkurencyjną lokalizacją jest ulica Pryncypalna
Tak wygląda obecny terminal kolejowy na Olechowie. Być może również na Olechowie powstanie drugi, bardziej nowoczesny terminal. Konkurencyjną lokalizacją jest ulica Pryncypalna Grzegorz Gałasiński
Udostępnij:
W niedzielę chińskie miasto Chengdu otworzyło swoje biuro w Łodzi. W planach jest budowa drugiego terminalu kolejowego.

W poniedziałek może zapaść decyzja, gdzie powstanie nowy terminal kolejowy, z którego będą odchodzić pociągi towarowe do chińskiego Chengdu.

Towary byłyby tam nie tylko ładowane na pociąg, ale również konfekcjonowane czy przez jakiś czas przechowywane. Decyzję tę mają podjąć Chińczycy, którzy odwiedzą Łódź.

- Rozważanych jest kilka lokalizacji dla nowego terminalu. Pierwsza to ulica Pryncypalna, gdzie znajduje się już bocznica kolejowa. W związku z tym koszty budowy terminalu byłby mniejsze. Drugą lokalizacją jest Olechów - mówi Marek Cieślak, wiceprezydent w Łodzi. - Rozmowy są prowadzone z PKP i ze Spedcontem.

W tym roku miałby powstać projekt nowego terminalu, a prace budowlane rozpoczęłyby się w przyszłym roku. - Najpierw jednak Urząd Marszałkowski musi uruchomić unijne projekty. Pieniądze na budowę terminalu są przewidziane w kontrakcie terytorialnym. Myślę, że dofinansowanie UE mogłoby być na poziomie 65 procent - mówi Cieślak. - Jeśli budowa rozpoczęłaby się w przyszłym roku, to na koniec 2016 terminal powinien być gotowy.

Zgodnie ze wstępnymi szacunkami budowa terminalu może kosztować 150 mln zł. Nowy terminal będzie się znacznie różnił od tego, który jest już na Olechowie.

- Dzisiaj kontener, który przyjeżdża, jest wysyłany pod wskazanym adresem. Pojawił się jednak producent, który chciałby, żeby towary były na miejscu konfekcjonowane, rozpakowywane - tłumaczy Cieślak. - Terminal ma być też częścią intermodalnej sieci w ramach Unii Europejskiej, która realizuje program "Tiry na tory". Zastosowana ma być nowa technologia szybkiego odprawienia konteneru.

Założenie jest takie, by z Łodzi do Chin kursował jeden pociąg dziennie. Najpierw jednak Rosja musi zezwolić na tranzyt polskiej żywności przez swoje terytorium. Na razie traktuje to tak samo jak wwóz, który jest zabroniony ze względów politycznych.

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

...
Wiadomo, Polska żywność zapewne wyroby mięsne. W chinach to bardzo poszukiwany Polski produkt
.....
Panowie i Panie, znając życie terminal będzie wybudowany na Pryncypalnej, bo Spedcont----> czyli PEKAES pewnie zażąda takiej ceny za obecny terminal ze żółtkom bardziej będzie się opłacać wybudować nowy. Przecież ten terminal to jeden wielki złom. Suwnice z lat 70' że to jeszcze się nie rozpadło :)
K
KK
Wiadomo ze Chiny beda tylko eksportowac, w związku z tym co bedzie jechalo w pociagu z lodzi do changou? Moze zwroty gwarancyjne:>?
t
tutejszy
skomentuję tak: ignorancja i absolutna nieznajomość rzeczy. Do tego nieumiejętność obsługi Google. To nie była jednostka wojsk pancernych, nie było tam nigdy czołgów ani nawet broni, tylko magazyny umundurowania, warsztaty szewskie i krawieckie oraz piekarnia - swego czasu nawet można było kupić w niektórych sklepach długoterminowy chleb w zalutowanych 2kg puszkach który tam wypiekano. Wojna to nie tylko walka, ale przede wszystkim przedsięwzięcie logistyczne, ale skąd masz wiedzieć skoro Ty widziałeś tylko w TV ...
p
panie dzieju
ale pierWolisz
to wojsko tam czołgi sobie przerzucało a teraz kontererów z ciastkami nei da rady ?
bleh
intelygent
m
mlody
W bylych magazynach wojskowych pomiedzy Anrzejowem a Galkowkiem jest bardzo wielki teren z bocznica kolejowa a to rzut beretem od Olechowa to juz lepsze niz Prycypalna .
p
pis
Jebać chiny i niech wypierdalają huje
k
kacperek
Władze lokalne nie są w stanie zorganizować transportu mieszkańców między Piotrkowem i Łodzią a biorą się za transport miedzy Chinami i Łodzią.
t
tutejszy
chyba żarty - to że znajduje się tam nieużywany od dekady tor kolejowy i kilka wojskowych magazynów jeszcze nic nie znaczy. Gdzie tam miejsce na zainstalowanie suwnic, na budowę dróg dojazdowych i placów manewrowych, składowanie kontenerów itp. Tam ledwie pociąg na długość wejdzie, do tego tory kończą się ślepo co nie ułatwia formowania składów. Terminal z prawdziwego zdarzenia musi mieć wlot i wylot, zarówno dla pociągu jak i dla obsługujących go lawet. Ktoś tęskni za przejazdem ze szlabanami na Pryncypalnej? To już lepiej nakryć Tomaszowską wiaduktem-tunelem i rozbudować istniejący terminal albo zająć teren po przeciwnej stronie torów (ul. Jędrzejowska). I połączyć z Ptakiem Trasą Śląską (poprzez T. Górną).
n
nest
gdyby kaczor nie podpisał lizbońskiego to by nie było sprawy.
O
Olo
Marnotrawienie pieniędzy podatników przez cwanych urzędasów.

Mamy pomagać Chińczykom czy swoim przedsiębiorcom?

Mamy ułatwiać żółtkom zalewanie naszego rynku przez ich towary?

Stępień to karierowicz działający na szkodę polskich firm.
a
a co jak zrezygnuje
jest wiecej chetnych?
P
PISowiec
to nie jest produkt pożądany przez Chiny.
M
Max
Najlepiej w takim z agregatem.
s
spedytor
małe sprostowanie...
kontenery posiadają własne agregaty w zależności od typu i przeznaczenia
Dodaj ogłoszenie