Przed laty przelew międzybankowy potrafił iść dzień a nawet kilka dni. To były czasy systemu SYBIR (Systemem Bankowych Izb Rozliczeniowych). A polecenia przelewów między bankami były dostarczane na papierze. Od 1994 roku działa elektroniczny system ELIKSIR (Elektroniczna Izba Rozliczeniowa), w którym są trzy sesje rozliczeniowe na dobę: poranna (trwa w godzinach 10.30 – 11), popołudniowa (14.30 – 15) i wieczorna (17 – 17.30).
Dając polecenie przelewu wcześnie rano, przed godz. 8.30, można założyć, że przelew dotrze po godz 11. Polecenie nadane przed południem zostanie zrealizowane wieczorem, a pieniądze przelane po godz. 16 na koncie adresata znajdą na drugi dzień po godz. 11. Dokładne godziny zależą od banków, między którymi realizowany jest przelew. Jeśli jednak, ktoś zrobi przelew w piątek wieczorem, pieniądze dotrą na miejsce dopiero w poniedziałek, bo w weekend system nie działa.
Wyjściem może być przelew natychmiastowy. Tu jednak trzeba się liczyć z dość dużymi prowizjami. Zazwyczaj jest to koszt ok. 5 10 zł.
Ale od kilku lat można też dokonywać międzybankowych przelewów bez czekania i bez dodatkowych opłat. Gotówka natychmiast ląduje na koncie adresata (np. osoby bliskiej lub znajomego), a właściwie na jego numerze telefonu. Taką możliwość daje aplikacja BLIK wprowadzona przez Polski Standard Płatności (PSP). Żeby skorzystać z tej możliwości trzeba mieć smartfon, być klientem mobilnym banku, który przystąpił do tego systemu i pobrać od banku potrzebną aplikację.
Między którymi bankami można dokonać przelewu BLIK?
Usługa przelewu na telefon BLIK jest możliwa między klientami banków:
- Bank Millennium,
- Bank Zachodni WBK
- ING Bank Śląski,
- mBank,
- Orange Finace
- PKO Bank Polski,
Jak zrobić przelew BLIK
Trzeba zarejestrować swój numer komórki i w ten sposób połączyć go z naszym kontem bankowym. Muszą to zrobić obie osoby, między którymi przelewane będą pieniądze, tzn. obie osoby muszą być klientami, które korzystają z BLIKA.
W aplikacji trzeba wejść w ustawienia i w zakładce „przelewy na numer telefonu” wpisać swój numer i potwierdzić kodem PIN do aplikacji.
Osoba chcąca przelać pieniądze otwiera aplikację BLIK przyznaje jej uprawnienia, wybiera odbiorcę (tzn. jego numer) i wysyła przelew. Pieniądze natychmiast lądują na kocie odbiorcy, co można zobaczyć na swoim smartfonie.
To bardzo wygodne rozwiązane, kiedy ktoś z naszych bliskich potrzebuje pieniędzy, lub sami jesteśmy w pilnej potrzebie.

Inwestycje w powiecie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?