ZOBACZ
    KONIECZNIE

    Horoskop na grudzień

    Rozwiń
    Jak zmniejszyć liczbę wypadków pieszych? Inteligentne...

    Jak zmniejszyć liczbę wypadków pieszych? Inteligentne przejścia, a może i zapory

    Jarosław Kosmatka

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Jak zmniejszyć liczbę wypadków pieszych? Inteligentne przejścia, a może i zapory
    Łódź od wielu lat „króluje” w statystykach wypadków na drogach. Najwięcej z nich dotyczy tragedii z udziałem pieszych.
    Jak zmniejszyć liczbę wypadków pieszych? Inteligentne przejścia, a może i zapory
    Policjanci i naukowcy postanowili wspólnie odwrócić niechlubne statystyki wypadków, jakie mają miejsce w Łodzi. Wszyscy zauważają potrzebę nie tylko represyjnego traktowania kierowców jeżdżących zbyt szybko w okolicach przejść dla pieszych ale i ciągłego uświadamiania przede wszystkim tych, którzy należą do grupy tzw. niechronionych.

    Tylko w 2016 roku w Łodzi doszło do 1713 wypadków drogowych w tym aż 265 było z udziałem pieszych (15 proc.). Komenda Miejska Policji w Łodzi oraz Centrum technologii Bezpieczeństwa w Logistyce działające na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego zdecydowali się połączyć siły i działać w taki sposób, by podnosić poziom bezpieczeństwa osób niechronionych w ruchu drogowym.

    Wypadki w 2016 roku na drogach w Łódzkiem. Policjanci zanotowali mniej ofiar śmiertelnych



    - Niechronieni w wypadku z udziałem samochodu są praktycznie bez szans. Nie mają, żadnej skorupy czy pancerza, który by choć trochę zmniejszył siłę uderzenia - mówi insp. Paweł Karolak, Komendant Miejski Policji w Łodzi.

    Pierwszym krokiem do poprawy bezpieczeństwa są badania i analiza. Bezsprzecznie należą one do naukowców. Nasi nie tylko prowadzą badania ale i wzorują się na tych prowadzonych już przez np. Japończyków.




    - W krajach azjatyckich zauważono związek pomiędzy częstotliwością korzystania przez pieszych z telefonów komórkowych i tabletów a zdarzeniami drogowymi z ich udziałem. Niestety, często zajęci przeglądaniem e-maili w telefonie, czy pisaniem wiadomości, nie zauważamy, że wchodzimy wprost pod nadjeżdżający samochód - mówi dr hab. inż. Remigiusz Kozłowski z Uniwersytetu Łódzkiego, współorganizator wczorajszej konferencji pt. „Łódź chroni pieszych”.

    W trakcie konferencji firmy zajmujące się technologią sterowania ruchem, zaprezentowały rozwiązania które bezpośrednio mogą poprawić bezpieczeństwo pieszych. Jednym z nich są tzw. inteligentne przejścia.

    - Chcielibyśmy, by w Łodzi powstało ich jak najwięcej - mówi asp. Marzanna Boratyńska z łódzkiej drogówki. - Niezbędne wręcz są tam, gdzie nie ma sygnalizacji świetlnej, a układ drogi zwiększa ryzyko potrącenia pieszych - dodaje.

    Przykładem może być al. Kościuszki. Tutaj na wysokości ul. Bazarowej regularnie dochodzi do potrąceń pieszych. Inteligentne przejście dla pieszych prawdopodobnie rozwiązałoby ten problem. Chodzi o to, by przejście samo „zauważało”, że pieszy się do niego zbliża. Wtedy ma włączyć się dodatkowe oświetlenie samego przejścia. -Możliwe jest też umieszczenie dodatkowych zielonych i czerwonych diod w płytach chodnikowych, które mówiłyby pieszemu, czy może wejść bezpiecznie na pasy - mówi Boratyńska.

    Najważniejsze jest jednak to, że kierowcy nie mieliby żadnego problemu z widocznością pieszych w obrębie przejść.

    Kolejnym rozwiązaniem, które sprawdza się w niektórych krajach zachodnich są progi automatyczne. Policjanci we wtorek snuli już wizję wyłaniających się spod asfaltu zapór, które zapobiegałyby w centrum miasta możliwości przejechania przez przejście na czerwonym świetle.

    - To wizja przyszłości. Musimy do niej dochodzić małymi krokami. Jeśli nic nie zrobimy, to piesi ciągle będą narażeni - mówi insp. Karolak.

    Na wczorajszej konferencji byli obecni również przedstawiciele Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. Choć nie musieli słuchać, bo była tłumaczona w całości na język migowy, to i tak wyszli w połowie. Próbowaliśmy dopytać się, czy nie ZDiT nie jest zainteresowany poprawą bezpieczeństwa niechronionych w mieście, ale odpowiedzi nam nie udzielono.



    DZIEŃ MATKI 2017: Życzenia na dzień matki, życzenia dla mamy, wierszyki na dzień mamy [KRÓTKIE SMS]

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (13)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    "Inteligentne przejścia, a może i zapory"

    naczelnik Gwardyjewicz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    .. ale najlepsza będzie czarcia zapadka

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kosmatka o bezpieczeństwie ruchu drogowego?

    zażenowany (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

    Opisujący każdy wypadek drogowy, będący na miejscu zdarzenia równo ze służbami porządkowymi, kręcący filmy z każdego wypadku bierze się za artykuł o bezpieczeństwie ruchu i pieszych?
    No najlepiej...rozwiń całość

    Opisujący każdy wypadek drogowy, będący na miejscu zdarzenia równo ze służbami porządkowymi, kręcący filmy z każdego wypadku bierze się za artykuł o bezpieczeństwie ruchu i pieszych?
    No najlepiej jak obcy jest to temat temu autorowi obrazuje to fragment "być al. Kościuszki. Tutaj na wysokości ul. Bazarowej".
    Gdzie w Łodzi jest takie skrzyżowanie?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Acha

    pedalot (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    czyli nie "noga z gazu" tylko "pieszy wypierdalaj"
    No brawo.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    najpierw

    ŁodzianinPK (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

    Nie krytykuj tylko zacznij przepuszczać pieszych na przejściach poprowadzonych przez ścieżki rowerowe....

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Rower z chodnika pedalarzu

    (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Szrot z chodnika

    pedalot (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

    i trawnika burasie samochodowy.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    żenujące

    rufus (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

    poprawę bezpieczeństwa można osiągnąć przede wszystkim przez likwidację zagrożenia - czyli ograniczanie prędkości i tworzenie infrastruktury, która to ograniczenie wymusi. Miasto to nie...rozwiń całość

    poprawę bezpieczeństwa można osiągnąć przede wszystkim przez likwidację zagrożenia - czyli ograniczanie prędkości i tworzenie infrastruktury, która to ograniczenie wymusi. Miasto to nie autostrada, tu się żyje, nie przejeżdża. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A po co jakaś konferencj, wystarczy przede wszystkim

    ŁodzianinPK (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 5

    ... karać za włażenie na czerwonym świetle. Podobnie jak rowerzystów, którzy także mają w nosie przepisy PRD. Skończyć w końcu z tą ciągłą nagonką na kierowców a wziąć się po równo za wszystkich.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przepisy powinny byc życiowe.

    Trollo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

    Jeżeli o 23 palą się światła i stoję jak ta pipa na czerwonym świetle na przejściu dla pieszych to jeżeli nic nie jedzie dlaczego mam stać? To samo na Pietrynie. Strażaki i Policja tylko się...rozwiń całość

    Jeżeli o 23 palą się światła i stoję jak ta pipa na czerwonym świetle na przejściu dla pieszych to jeżeli nic nie jedzie dlaczego mam stać? To samo na Pietrynie. Strażaki i Policja tylko się chowają w podcieniach i polują na tych co przechodzą na czerwonym jak nic nie jedzie. To jest głupie.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Głupie to jest łamanie zasad

    ŁodzianinPK (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

    A słyszałaś kiedyś o zasadach - to właśnie ich łamanie powoduje najwięcej wypadków. Sprawa jest prosta! Czerwone stoję - zielone idę.
    Jestem nawet skłonny przyznać Ci rację, że o 23 gdy ruch jest...rozwiń całość

    A słyszałaś kiedyś o zasadach - to właśnie ich łamanie powoduje najwięcej wypadków. Sprawa jest prosta! Czerwone stoję - zielone idę.
    Jestem nawet skłonny przyznać Ci rację, że o 23 gdy ruch jest mały to światła nie są potrzebne (ale skoro są to trzeba ich przestrzegać)- ale spójrz co się dzieje na róg Zielonej i Zachodniej w godzinach szczytu...w ciągu ok 5 min czekając na tramwaj naliczyłem 15 osób, które przebiegały na czerwonym - to potencjalnie 15 trupów.

    A jeszcze o zasadach... sądzisz że o 01:00 w nicy jak nic nie jedzie można jechać pod prąd - no ni i tak samo jest ze światłami jeśli świecą to obowiązują - tyle w temacie.
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wysokie mandaty za chodzenie jak się chce.

    To nauczy pieszych. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

    Rowerzystów też karać.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Należy wybić połowę pieszych

    Wymordować (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 3

    A dla drugiej połowy wprowadzić karę śmierci za brak uwagi.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Proste - przestać pieszym wmawiać że mają pierwszeństwo

    Trollo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

    Pierwszeństwo ma cięższy i ten co ma AC :) Spojrzyj w lewo, spojrzyj w prawo, nic nie jedzie, ruszaj żwawo - tak w dawnych czasach instruowano dzieci, jak w ruchliwym miejscu przechodzić przez...rozwiń całość

    Pierwszeństwo ma cięższy i ten co ma AC :) Spojrzyj w lewo, spojrzyj w prawo, nic nie jedzie, ruszaj żwawo - tak w dawnych czasach instruowano dzieci, jak w ruchliwym miejscu przechodzić przez jezdnię. Ciekawe jak teraz w podstawówce i gimbazie uczą ?zwiń

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY