Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

KDP: Rada Miejska Łodzi przeciw nowemu przebiegowi. Stanowiska nie poparli jednak radni PiS

md
Stanowisko sprzeciwiające się nowemu przebiegowi KDP przyjęła Rada Miejska w Łodzi, acz nie poparli go radni opozycyjnego klubu PiS. Na sesji wystąpili przedstawiciele spółki Centralny Port Komunikacyjny.

W Łodzi i Konstantynowie Łódzkim sednem protestów jest propozycja zmiany przebiegu tumelu KDP, konkretnie jego wschodniej części. Otóż poprzedni przebieg, zatwierdzony skonsultowanym studium wykonalności w 2013 r. zakładał budowę tunelu od dworca Fabrycznego Fabryczna pod Kaliskim, dalej pod osiedlem Karolew i zbiegiem ulic Maratońska/ Obywatelska, dalej zaś linia naziemna w pasie konwencjonalnej linii nr 15 do Sieradza.

Nowa propozycja, konsultowana obecnie przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny na tym odcinku to przebieg od Łodzi Fabrycznej pod ulicą Zieloną, dalej pod Parkiem Zdrowie, pod ulicą Krakowska i wylot w okolicach ul. Krańcowej.

Stanowisko mających większość w Radzie Miejskiej klubów Koalicji Obywatelskiej i SLD streścił radny Mateusz Walasek. Wymieniał długo niekorzystne konsekwencje zmian: kolizja z kilkoma uchwalnonymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego które uwzględniają poprzedni przebieg, odejście od obowiązującego studium wykonalności, przez które inwestycja cofa się o kilka lat czy obniżenie prędkości pociągów KDP z 300 km/godz. do 250 lub niżej. Walasek przypomniał m.in. wypowiedzi innych urzędników CPK, wedle których „przez Złotno będzie łatwiej, bo jest tak kilka-kilkanaście domów, a nie przez Retkinię, gdzie mieszka 70 tys. mieszkańców”.

- Wiemy, że południowy przebieg dotyczy nie Retknii, a Karolewa, gdzie nie mieszka 70 tys. ludzi - mówił Walasek.

Na sesji gośćmi byli przedstawiciele spółki CPK, którzy przybyli na zaproszenie opozycyjnego klubu PiS. Korzyści dla Łodzi, które mają być efektem nowego przebiegu to m.in. szybki dojazd do Wrocławia i Poznania liczący 1 godz. i 10 min. oraz do Warszawy w 45 minut, a także duża częstotliwość połączeń. Poza tym - jak mówił Maciej Kaczorek z CPK, zyskać mają mieszkańcy mniejszych miejscowości, jak Konstantynów Łódzki, które dziś kolei nie mają, bo nowa linia KDP ma mieć możliwość wykorzystania jej przez kolej regionalną i międzyregionalną. Inwestcja ma być ze względu na to m.in. tańsza i szybciej przeprowadzona, acz wciąż rozważany jest - jak stwierdził przedstawiciel CPK - także wariant południowy.

Burzę wywołała jednak wypowiedź dyrektora Kaczorka, który stwierdził, że budowa tunelu „to uciążliwość dla mieszkańców Karolewa” czy Retkini. Z ław KO i SLD padały kontrargumentów, jak te, że „budowany jest przecież tunel średnicowy” lub ten, że „jakoś wybudowanie tunelu metra w Warszawie nie jest uciążliwością dla warszawian”. Podnoszono też, że tunel pod Parkiem na Zdrowiu mogłaby się zakończyć katastrofą dla tego istotnego dla Łodzi fragmentu miasta. Marta Grzeszczyk (PiS) ironizowała zaś, że nie było sesji nadzwyczajnych i apeli, gdy w 2012 r. rząd PO zawiesił projekt KDP. Ostatecznie klub PiS jednak nie był przeciw negatywnemu stanowisku w sprawie nowego przebiegu, ale jego radni wstrzymali się od głosu, co dla rządu PiS powinno być istotnym sygnałem.

Konsultacje społeczne ogłoszone przez CPK dobiegną końca 10 marca. CPK już zapowiada dalsze, pogłębione konsultacje w miejscach, gdzie przebiegi oprotestowano w najznaczniejszym stopniu. Decyzja o przebiegu ma zapaść maksymalnie w 1,5 roku.

***
Pod koniec lutego sprzeciw wobec propozycji tzw. północnego, zaproponowanego przez CPK przebiegu kolei dużych prędkości, sprzeciwiła się swoim stanowiskiem Rada Miejska Konstantynowa Łódzkiego. W najbliższą środę podjęcie uchwały w tej samej sprawie planują radni gminy Wodzierady. Przeciw są także samorządowcy i mieszkańcy gminy Szadek oraz powiatu zduńskowolskiego. Powiat poszedł dalej bo oprócz protestu, żąda aby linia kolejowa przebiegała tak, jak proponowano jeszcze do 2018 roku, z przystankiem na terenie powiatu włącznie lub tuż obok w Czartkach w gm. Sieradz. Protest szykuje także gmina Nieborów. Z kolei sejmik, gdzie większość ma PiS, przyjął stanowisko pozytywnie oceniającą nową wersję przebiegu KDP, jednak z krytycznymi uwagami dotyczącymi odcinka Łódź - Konstantynów Łódzki - Lutomiersk.

W galerii zdjęć szczegóły imiennego głosowania na sesji Rady Miejskiej

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Giganci zatruwają świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki