Koleje Dużych Prędkości. Protesty w Łodzi i Konstantynowie. Mieszkańcy pojadą na spotkanie z wiceministrem Marcinem Horałą

md
Konsultacje społeczne ogłoszone przez CPK w sprawie nowego przebiegu kolei dużych prędkości potrwają do 10 marca.
Konsultacje społeczne ogłoszone przez CPK w sprawie nowego przebiegu kolei dużych prędkości potrwają do 10 marca.
W czwartek 5 marca zbierze się sejmowa komisja ds. transportu lotniczego. Posłowie mają analizować projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego w kontekście przebiegów korytarzy kolei dużych prędkości . Na obradach pojawią się mieszkańcy Konstantynowa Łódzkiego i Łodzi, którzy kontestują nowy przebieg KDP.

Głównym i najbardziej oczekiwanym gościem podkomisji będzie Marcin Horała (PiS), wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Będzie odpowiadał na pytania członków podkomisji, głównie jej przewodniczącego, Dariusza Jońskiego (Koalicja Obywatelska). Na obrady Joński zaprosił mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego oraz m.in. Starego Złotna w Łodzi, którzy protestują przeciw nowemu przebiegowi KDP, zaprezentowanemu w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym przez spółkę CPK przed dwoma tygodniami.

Przypomnijmy: przebieg KDP skonsultowany z mieszkańcami jeszcze w na początku dekady i zatwierdzony w studium wykonalności KDP w 2013 r. zakładał wylot szybkiej kolei w okolicach dworca kaliskiego i dalszy jej tzw. południowy przebieg wzdłuż konwencjonalnej linii kolejowej do Sieradza.

Nowa koncepcja zaprezentowana przez CPK pokazuje zaś tzw. przebieg północny: tunel pod ul. Konstantynowską czyli przez Park Zdrowie, Stare Złotno i Brus, a w Konstantynowie Łódzkim szybka kolej już na powierzchni przecinałaby to miasto na pół. Koncepcja ta obudziła protesty mieszkańców Konstantynowa oraz mieszkańców osiedli we wschodniej Łodzi, nie akceptują jej także władze Łodzi i Konstantynowa. Dziś stanowisko w sprawie negatywnej opinii dla tego przebiegu KDP zaproponuje opozycyjny klub Koalicji Obywatelskiej w sejmiku.

Dariusz Joński mówi nam, że do wyjazdu na obrady podkomisji zgłosiło się już około pięćdziesięciu mieszkańców, a chętnych wciąż przybywa.

- Protestujący z Konstantynowa i Łodzi to nie wszystko, bo zgłaszają się także mieszkańcy ze Świętokrzyskiego, którym także zaproponowano kontrowersyjny przebieg kolejowej szprychy do CPK - mówi Joński.

W miniony czwartek z Marcinem Horałą spotkał się burmistrz Konstantynowa Łódzkiego Robert Jakubowski oraz parlamentarzyści PiS: Marek Matuszewski i Maciej Łuczak. Według relacji burmistrza, cała trójka poinformowała wiceministra o bezwzględnej potrzebie zmiany proponowanego przebiegu.

Konsultacje społeczne ogłoszone przez CPK potrwają do 10 marca.

Praca w Zalando: magazyn Głuchów. Praca w Zalando koło Łodzi...

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze 27

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

https://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=166859262

G
Gość
25 lutego, 5:06, ....:

Wariant czerwony linii 85 jest być może korzystniejszy niż pomarańczowy dla gmin leżących na trasie za Konstantynowem. Gminy Szadek i Wodzierady musza się dobrze zastanowić. W gminie Wodzierady we władzach jest silne lobby za wariantem platformerskim z 2013 roku bo jest ta sama sytuacja co w Konstantynowie. Miejscowi notable i polityce optują za starym wariantem tak jak Konstantynów. wpuszczają na gminne zebrania przedstawicieli Konstantynowa w roli prowadzących. Mieszkańcy gminy ich nie obchodzą.Wariant czerwony przechodzi przez gminę Wodzierady w ponad połowie przez las. Jest mniej wysiedleń w wariancie czerwonym ale dom pani radnej jest na tej linii. Lasu szkoda ale można go posadzić. Wariant pomarańczowy biegnie przez domy i łąki w dolinie Pisi. Doprowadzi do odwodnienia łąk i zagłady unikalnych terenów. Władz Wodzierad to nie obchodzi bo klepneli to w planie zagospodarowania

25 lutego, 12:20, Gość:

Masz rację. Właściciele domków jednorodzinnych, letniskowych są równiejsi niż inni. Ciekaw jestem ilu partyjnych ważniaków (poza Jońskim, o którym już wiemy) tam mieszka.

26 lutego, 6:50, Gość:

Nie opowiadajcie bredni.

Nie tylko Konstantynów ma duży problem z nowa propozycja.

Czemu nie wypowiadaliście się na temat propozycji z 2013 roku kiedy była przedstawiana. Wówczas nie budzila taka propozycja ,tylu emocji co nowe rozwiązanie.

"Czemu nie wypowiadaliście się na temat propozycji z 2013 roku kiedy była przedstawiana. Wówczas nie budzila taka propozycja ,tylu emocji co nowe rozwiązanie." => Dlatego, że tam ludzie nie mieli wsparcia tych ważnych.

G
Gość
25 lutego, 5:06, ....:

Wariant czerwony linii 85 jest być może korzystniejszy niż pomarańczowy dla gmin leżących na trasie za Konstantynowem. Gminy Szadek i Wodzierady musza się dobrze zastanowić. W gminie Wodzierady we władzach jest silne lobby za wariantem platformerskim z 2013 roku bo jest ta sama sytuacja co w Konstantynowie. Miejscowi notable i polityce optują za starym wariantem tak jak Konstantynów. wpuszczają na gminne zebrania przedstawicieli Konstantynowa w roli prowadzących. Mieszkańcy gminy ich nie obchodzą.Wariant czerwony przechodzi przez gminę Wodzierady w ponad połowie przez las. Jest mniej wysiedleń w wariancie czerwonym ale dom pani radnej jest na tej linii. Lasu szkoda ale można go posadzić. Wariant pomarańczowy biegnie przez domy i łąki w dolinie Pisi. Doprowadzi do odwodnienia łąk i zagłady unikalnych terenów. Władz Wodzierad to nie obchodzi bo klepneli to w planie zagospodarowania

25 lutego, 12:20, Gość:

Masz rację. Właściciele domków jednorodzinnych, letniskowych są równiejsi niż inni. Ciekaw jestem ilu partyjnych ważniaków (poza Jońskim, o którym już wiemy) tam mieszka.

Nie opowiadajcie bredni.

Nie tylko Konstantynów ma duży problem z nowa propozycja.

Czemu nie wypowiadaliście się na temat propozycji z 2013 roku kiedy była przedstawiana. Wówczas nie budzila taka propozycja ,tylu emocji co nowe rozwiązanie.

G
Gość
26 lutego, 5:58, Pat:

Poprzedni projekt z 2013 roku rzeczywiście omijał Konstantynów od południa ale dalej wcale nie leciał wzdłuż torów do Sieradza tylko przecinał kolejne gminy na pół. Dlaczego kłamiecie? Konstantynów ma tylko swój interes a inne gminy ich nie obchodzą. Jeżdżą po spotkaniach w gminach i oszukują ludzi namawiając do popierania przebiegu z 2013 roku który jest korzystny tylko dla Konstantynowa. Na wczorajszych zebraniu w Chorzeszowie przedstawiciele Konstantynowa robili ludzi w bambuko. Gdyby nie pytania jednej młodej Pani wszyscy by lykneli konstantynowska scieme. Gminy mniejsze powinny uważać na propozycje współpracy z Konstantynowem bo oni optują za projektem z 2013 roku który przecina niszczy gminy położone dalej. Uwaga na Konstantynów!

Uwaga na takie komentarze chyba!!!

Bez znajomosci tematu proszę się nie wypowiadać!

G
Gość
25 lutego, 3:26, PO chciało burzyć BLOKI:

Poczytajcie o kulisach jak projektowano tunele pod Łodzią i trasy KDP. Jakie popełniono błędy.

https://instytutsprawobywatelskich.pl/wp-content/uploads/2018/10/lodz_nielodz_rozdzial_5.pdf

(Łódź III Rzeczypospolitej – meandry rozwoju i rewitalizacji, J. Wesołowski: czV – TUNELE, KDP, KOLEJE AGLOMERACYJNE – CZYLI RZECZ O WĘŹLE NIEMOCY)

PO i PLK pozwoliło 10 lat temu na to, żeby średnica aglomeracyjna w Łodzi nie miała wystarczającej przepustowości w godzinach szczytu (nawet przy 4 torach w dwóch tunelach: KDP i aglomeracyjnym) przez uniemożliwienie pociągom pośpiesznym jazdy torami dla szybkich pociągów (wszystkie pośpieszne musiałyby jechać tunelem aglomeracyjnym). Rysunek V-12 we wspomnianym wyżej źródle pokazuje obciążenie tunelu aglomeracyjnego.

Projekt z czasów PO prowadzący przez Retkinię (wariant południowy) jest też droższy o 50% od trasy prowadzącej przez Złotno (wariant północny). Koszt wariantu południowego to ok. 3 mld zł, a północnego ok. 2 mld zł. O konieczności burzenia bloków na Retkinii już nie wspomnę.

CPK stara się naprawić te błędy:

(I etap - lipiec 2019) https://cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/regionalne-konsultacje-strategiczne-wojewodztwo-lodzkie (tutaj można zobaczyć też informacje o rodzajach pociągów, które będą mogły jeżdzić po KDP)

(II etap - styczeń 2020) https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k09

25 lutego, 8:26, bzdety:

Nie wieże w konieczność burzenia bloków bo gdzie i po co , nie wierzę w większy koszt południowego wariantu a poza tym co z dw. Kaliskim -do likwidacji ?

No bzdura na bzdurze!

Jakie burzenie bloków na Retkinii?!

Jaki tańszy wariant skoro Pan Horała nawet nie zna kosztów nowego wariantu-zgodnie z tym co mówił podczas wystąpienia na Sejmiku woj.Łódzkiego!!!

W
Wodzierady i Szadek

Projekt z 2013 roku nie jest korzystny dla gminy Wodzierady i nie należy go popierać. Oczywiście KDP musi mieć wyznaczoną trasę w korytarzu i trzeba walczyć o jak najmniej ingerujące w ludzi i środowisko rozwiązania. Konstantynów myśli tylko o sobie. Ciekawe co Szadek ustali bo dla nich chyba korzystniejszy byłby z punktu widzenia ekonomicznego wariant z dworcem pomiędzy Szadkiem, a Zduńska Wolą. To musi mieć jakieś korzyści dla Zduńskiej Woli i Szadka. Nie chcę się jednak za nikogo wypowiadać. W gminie Wodzierady jest też lobby w radzie za wariantem pomarańczowym, bo jedna Pani radna ma dom na trasie wariant u czerwonego. Gmina ma unikatowe łąki w przebiegu trasy pomarańczowej. Unikatowe na skalę kraju. Bociany mają tam sejmiki. Odwodnienie terenu i kolej to zniszczą.

P
Pat

Poprzedni projekt z 2013 roku rzeczywiście omijał Konstantynów od południa ale dalej wcale nie leciał wzdłuż torów do Sieradza tylko przecinał kolejne gminy na pół. Dlaczego kłamiecie? Konstantynów ma tylko swój interes a inne gminy ich nie obchodzą. Jeżdżą po spotkaniach w gminach i oszukują ludzi namawiając do popierania przebiegu z 2013 roku który jest korzystny tylko dla Konstantynowa. Na wczorajszych zebraniu w Chorzeszowie przedstawiciele Konstantynowa robili ludzi w bambuko. Gdyby nie pytania jednej młodej Pani wszyscy by lykneli konstantynowska scieme. Gminy mniejsze powinny uważać na propozycje współpracy z Konstantynowem bo oni optują za projektem z 2013 roku który przecina niszczy gminy położone dalej. Uwaga na Konstantynów!

G
Gość

A na płotach mieli porozwieszane apele o S14 mając gdzieś tych, którym przebieg drogi burzył życie.

R
R123

Wariant północny KDP obejmuje budowę stacji w Konstantynowie Łódzkim (prawdopodobnie przy ul. Łódzkiej): https://www.radiolodz.pl/posts/59199-waldemar-buda-decyzja-o-przebiegu-tras-kdp-najwczesniej-za-rok

Większość mieszkańców Konstantynowa (którym lepsza komunikacja publiczna z Łodzią byłaby ułatwieniem) powinni się zorganizować. Powinni też zgłosić się do posłów, którzy ich reprezentują.

Niestety, w Konstantynowie bardzo głośno odzywa się mała grupka właścicieli domów jednorodzinnych, którym na stacji nie zależy. Grupka ta się zorganizowała dosyć mocno i jeżdzi do Lutomierska, czy innych gmin położonych na zachód od miasta i namawia do protestów, często również przekłamując fakty.

Twierdzą, że przebieg północny KDP jest szkodliwy dla rezerwatu Polesie Konstantynowskie, podczas gdy to tunel w wariancie południowym (z 2013) jest bliżej położony tego rezerwatu.

P
POKOćwoko
25 lutego, 4:26, Leszek:

Dariuszek i Hania mają ludzi w dvpie, chodzi im tylko o prywatne interesy

25 lutego, 12:02, Gość:

PiS kłamie

POKO zdradza

P
POKOćwoko
25 lutego, 13:00, mietek:

Żadna kolej nie powstanie!

To pisowskie mrzonki.

Teraz chodzi jedynie o przykrycie afery ze środkowym palcem Lichockiej

Pokazała POKOwcom palec a ty wsadziłeś sobie palec. Taka różnica.

H
Heh

A ominąć tą dziurę w düüpïe Polski niechg jeżdzą rowerami jak w Chinach! Óć czerwona!

G
Gość
25 lutego, 5:06, ....:

Wariant czerwony linii 85 jest być może korzystniejszy niż pomarańczowy dla gmin leżących na trasie za Konstantynowem. Gminy Szadek i Wodzierady musza się dobrze zastanowić. W gminie Wodzierady we władzach jest silne lobby za wariantem platformerskim z 2013 roku bo jest ta sama sytuacja co w Konstantynowie. Miejscowi notable i polityce optują za starym wariantem tak jak Konstantynów. wpuszczają na gminne zebrania przedstawicieli Konstantynowa w roli prowadzących. Mieszkańcy gminy ich nie obchodzą.Wariant czerwony przechodzi przez gminę Wodzierady w ponad połowie przez las. Jest mniej wysiedleń w wariancie czerwonym ale dom pani radnej jest na tej linii. Lasu szkoda ale można go posadzić. Wariant pomarańczowy biegnie przez domy i łąki w dolinie Pisi. Doprowadzi do odwodnienia łąk i zagłady unikalnych terenów. Władz Wodzierad to nie obchodzi bo klepneli to w planie zagospodarowania

Masz rację. Właściciele domków jednorodzinnych, letniskowych są równiejsi niż inni. Ciekaw jestem ilu partyjnych ważniaków (poza Jońskim, o którym już wiemy) tam mieszka.

....

Wariant czerwony linii 85 jest być może korzystniejszy niż pomarańczowy dla gmin leżących na trasie za Konstantynowem. Gminy Szadek i Wodzierady musza się dobrze zastanowić. W gminie Wodzierady we władzach jest silne lobby za wariantem platformerskim z 2013 roku bo jest ta sama sytuacja co w Konstantynowie. Miejscowi notable i polityce optują za starym wariantem tak jak Konstantynów. wpuszczają na gminne zebrania przedstawicieli Konstantynowa w roli prowadzących. Mieszkańcy gminy ich nie obchodzą.Wariant czerwony przechodzi przez gminę Wodzierady w ponad połowie przez las. Jest mniej wysiedleń w wariancie czerwonym ale dom pani radnej jest na tej linii. Lasu szkoda ale można go posadzić. Wariant pomarańczowy biegnie przez domy i łąki w dolinie Pisi. Doprowadzi do odwodnienia łąk i zagłady unikalnych terenów. Władz Wodzierad to nie obchodzi bo klepneli to w planie zagospodarowania

R
R123

Chociaż KDP nie jest kolejką podmiejską, to dzięki niej możliwe będą możliwe dojazdy szybkimi pociągami ŁKA do różnych stacji/przystanków na zwykłych liniach i łącznicach kolejowych w miejscowościach województwa.

"— Rozmawialiśmy z przedstawicielami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej [ŁKA — red.], która zadeklarowała dostosowanie wybranych pociągów flirt do zasilania o mocy 25 kV, jeśli nieco zmodyfikujemy przebieg sieci. Wówczas pociągi ŁKA będą mogły jeździć m.in. z Łodzi do Wielunia, Wieruszowa, Skierniewic i Łowicza. Dzięki temu mieszkańcy Wieruszowa będą będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Łodzi. Obecnie mogą dotrzeć tam samochodem, korzystając z trasy S8 — wyjaśnia p.o. prezesa CPK."

Źródło: https://www.pb.pl/cpk-rozluzni-lokalne-pociagi-974321

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3