Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontrola drogowa. Straty poważniejsze niż zyskany czas

Paweł Piątek / GITD
Trzy przypadki ingerencji w pracę tachografów ujawnili inspektorzy łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego. Kierowcy wykorzystując różne, niedozwolone, sposoby próbowali ukryć swoją aktywność za kierownicą ciężarowego pojazdu.
Trzy przypadki ingerencji w pracę tachografów ujawnili inspektorzy łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego. Kierowcy wykorzystując różne, niedozwolone, sposoby próbowali ukryć swoją aktywność za kierownicą ciężarowego pojazdu. GITD
Trzy przypadki ingerencji w pracę tachografów ujawnili inspektorzy łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego. Kierowcy wykorzystując różne, niedozwolone, sposoby próbowali ukryć swoją aktywność za kierownicą ciężarowego pojazdu.

Patrole łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego we wtorek (5 kwietnia) na drogach dojazdowych do miejsc załadunków w Zgierzu sprawdzały, czy kierowcy ciężarowych pojazdów prawidłowo rejestrują swoją aktywność na kartach kierowcy lub wykresówkach. W trzech przypadkach okazało się, że tachografy zamontowane w ciężarówkach rejestrowały rzekomy postój zamiast jazdy. W jednym przypadku kierowca przyłożył magnes do impulsatora przy skrzyni biegów, w drugim używał wyłącznika, który uruchamiał kombinacją pedału gazu i przestawieniem manetki skrzyni biegów, a w ostatnim przypadku kierujący, wprowadzając PIN, zmieniał wskazania tachografu z jazdy na odpoczynek. Wszyscy nie rejestrowali zatem rzeczywistych aktywności, a drogomierze w ciężarówkach nie zapisywały przejechanych kilometrów.

Zgodnie z obowiązującymi od początku roku nowymi przepisami, inspektorzy zatrzymali prawo jazdy wszystkim trzem kierowcom na trzy miesiące i oprócz tego nałożyli mandaty karne. Wszczęto też postępowania administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej na przewoźników. Za stwierdzone naruszenie odpowiedzialność finansowa grozi również osobie zarządzającej transportem w firmie.

Jazda „na magnesie”, z wyłącznikiem tachografu lub zmienionym oprogramowaniem powoduje zabronioną ingerencję w stan drogomierza pojazdu, co jest przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Inspektorzy wezwali na miejsce kontroli Policję, której funkcjonariusze prowadzą swoje czynności pod kątem możliwości popełnienia przestępstwa z art. 306a kodeksu karnego. Dwie z trzech zatrzymanych ciężarówek zostały doprowadzone do serwisu tachografów, aby usunąć niedozwolone urządzenia oraz przeprowadzić kalibrację tachografów.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki