Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koronawirus mocno uderza MPK po kieszeni. Magistrat szacuje, że wpływy ze sprzedaży biletów będą w tym roku mniejsze o 40 mln zł

Krzysztof Spychała
Krzysztof Spychała
Na dezynfekcję i zamgławianie pojazdów MPK wydało od początku pandemii ponad 463 tys. złotych.
Na dezynfekcję i zamgławianie pojazdów MPK wydało od początku pandemii ponad 463 tys. złotych. Fot. MPK/Paweł Kaźmierczak
Od wczoraj w Łodzi uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz studenci przeszli na nauczanie zdalne i przestali jeździć na zajęcia. Również niektóre łódzkie firmy albo już skierowały więcej pracowników do zdalnej pracy albo zamierzają to zrobić w najbliższym czasie, co oznacza, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne straci dodatkowo, lekko licząc, kilkanaście tysięcy pasażerów dziennie.

Koronawirus w Łodzi

A początek roku wyglądał zupełnie nieźle. W styczniu łodzianie kupili nieco ponad 994 tys. biletów jednorazowych 20-minutowych, ważnych 40 minut (o 62 tys. więcej niż w styczniu 2019). W lutym br. ich sprzedaż wzrosła do 1,1 mln sztuk (podobnie było rok wcześniej); do miejskiej kasy w ciągu dwóch miesięcy wpłynęło tylko z tego tytułu o 434 tys. zł więcej. W części to wynik lutowej podwyżki cen.

Krach nastąpił już w drugiej połowie marca, gdy zaczęła się epidemia i zamrażanie gospodarki. Sprzedaż biletów 20-minutowych zjechała o ponad połowę, do 577 tys., a wpływy z nich również o blisko 50 procent w porównaniu z miesiącem poprzednim oraz marcem 2019. To był jednak dopiero początek, bo najgorszy okazał się kwiecień, gdy już kto nie musiał, z domu nie wychodził. I widać to było zarówno po sprzedaży biletów miesięcznych (12,9 tys. w porównaniu z 34,7 tys. w 2019), jak i jeszcze wyraźniej jednorazowych: 174 tys. (a rok wcześniej 1,07 mln).

– W kwietniu liczba pasażerów korzystających z miejskiej komunikacji spadła, jak szacujemy, o ok. 80 procent. Gwałtownie w dół poleciała sprzedaż nie tylko wszystkich rodzajów biletów jednorazowych, ale również migawek – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu.

W maju zaczął się powolny wzrost, ale nawet w sierpniu i wrześniu, gdy o pandemii z wolna zaczynaliśmy zapominać, przychody np. ze sprzedaży biletów 20-minutowych były o ponad 2 mln zł mniejsze niż rok wcześniej.

Z danych ZDiT-u, wynika, że z powodu pandemii wpływy ze sprzedaży tylko dwóch rodzajów biletów: normalnych 20-minutowych oraz migawek normalnych (bez uczniowskich i studenckich) spadły od stycznia do września o blisko 16,5 mln zł w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku.
Magistraccy urzędnicy szacują, że do końca roku MPK na biletach zarobi o 40 mln zł mniej, mimo że od lutego opłaty za przejazd wzrosły.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Koronawirus mocno uderza MPK po kieszeni. Magistrat szacuje, że wpływy ze sprzedaży biletów będą w tym roku mniejsze o 40 mln zł - Express Ilustrowany

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki