Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krzywulce, Wżery i sztuczki z grawitacją. Prace rodziny Ciesielskich w Miejskiej Galerii Sztuki

Łukasz Kaczyński
Łukasz Kaczyński
Rzadki przykład wystawy idealnie zespolonej i dopełnianej przez przestrzeń. Prace rodziny Ciesielskich w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi.

Tę trójkę łączą rodzinne więzi, alma mater, pracownie w domu na Rudzie Pabianickiej, inspiracje naturą. Ale każdemu z nich udało się zachować oryginalność i wytyczyć własny krąg tematów.

Wystawę „Bliżej natury” kurator Władysław Jagiełło podzielił między dwie przestrzenie willi Leopolda Kindermanna, siedziby MGSŁ przy ul. Wólczańskiej. W dwóch salach oglądamy rzeźby Włodzimierza Ciesielskiego. Znaczące są nazwy rzeźb: „Krzywulce” (zbliżone bryłą do rogów, skupione jak kępy traw), „Wżery” (dwie płaszczyzny nieśmiało odsłaniające wewnętrzne drenaże), czy „Dłubanka” świadczą o dobrej znajomości natury, o familiarnych, ba, kumpelskich z nią relacjach. Tutaj to, co naturalne (podpatrzony kształt, imitujący kontakt z żywiołami), włożone w „sztuczną” materię sztuki, budzi w odbiorcy chęć powrotu do źródeł, wyjścia poza cywilizację. Czasem przez żart i parafrazę. Wyżłobione w dwóch blokach faliste linie kojarzą się z unistycznymi grafikami Strzemińskiego, a okazują Niemnem i Dniestrem. Dłuto zadbało o „topografię” i „koryto” wijące się wśród wysokich „jarów”. Na wystawie dominuje drewno, a łączone np. z płatami surowego szkła chwyta ideę piękna podjętych wątków („Fala”, „Plaża”).

W piwnicznej białej przestrzeni świetnie ogląda się eksplorujące bogactwo wodnych i roślinnych form fotografie Jolanty Ciesielskiej. Aparat, jak trafnie ujmuje to w katalogu Monika Nowakowska, jest tu notatnikiem. „Spisane” w nim elementy przyrody w domu bywają miejscami wyostrzane, poddawane kolorystycznym przeróbkom - stają się bliskie obiektom rzeźbiarskim.

Ku innej materii ciążą rzeźby Rafała Ciesielskiego (syna), oglądane na piętrze na wystawie „Kamienne dusze”. Wykorzystują formy przedstawieniowe, a zbliżają się do grafiki i rysunku („Fotel”, „Symfonie”), ale optycznie igrają ze swą niezbywalną właściwością, ciężarem. Dołączone do dłoni kamienie zdają się tracić materialność, wymykać zasadom (fizycznym) tego świata.

Galeria „Willa”, najcenniejszy przykład niezbyt licznej łódzkiej secesji, roślinnymi sztukateriami i witrażami znakomicie służy dziełom Ciesielskich.

Zobacz filmowy skrót najważniejszych wydarzeń minionego tygodnia - 14 – 20 marca 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki