Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź chce ocieplić swój wizerunek

Joanna Barczykowska
Poprzez telewizyjne spoty i billboardy Łódź będzie zapraszała na swoje festiwale, m.in. Festiwal Światła
Poprzez telewizyjne spoty i billboardy Łódź będzie zapraszała na swoje festiwale, m.in. Festiwal Światła Krzysztof Szymczak
Pionierem promocji jest w Polsce Wrocław, a liderem Poznań. Łódź praktycznie nie istnieje. W tym roku na medialną kampanię miasto chce wydać 8 mln zł. Pytanie czy zrobi to z sensem.

Które miasta i województwa w Polsce najlepiej się promują? Postanowili to sprawdzić eksperci Best Place - Europejskiego Instytutu Marketingu Miejsc, którzy już po raz drugi przygotowali raport "Top Promocji polskich miast, powiatów i regionów 2013". Analizowano kampanie promocyjne z ostatnich trzech lat i to jak zostały one odebrane.

Na pierwszym miejscu, jako lidera promocji, po raz kolejny wymienia się bezkonkurencyjny Poznań, który wskazała aż jedna czwarta respondentów. Zaraz za nim sytuuje się Wrocław. W pierwszej piątce znajduje się jeszcze Kraków i województwo małopolskie. Łódź w rankingu liderów promocji praktycznie nie istnieje. Echem nie odbiła się żadna kampania promocyjna. Specjaliści od marketingu miejsc nie dostrzegli billboardów promujących koncerty w Atlas Arenie, ani krótkich spotów telewizyjnych, które pojawiły się w TVN24 i Polsat News w 2012 roku.

W tym roku na medialną promocję Łodzi Biuro Promocji chce wydać aż 8 mln zł. Planowane są 4 ogólnopolskie kampanie, dzięki którym o Łodzi ma być głośno przez 6 miesięcy. Czy dzięki temu będziemy mieć równie atrakcyjny wizerunek jak Poznań czy Wrocław? Patrząc na działania tych miast, wniosek nasuwa się jeden: wizerunek buduje się konsekwentnie przez wiele lat.

Miasto, które wie jak

Czym na pozycję lidera zasłużył sobie Poznań? Oprócz ogrzewania się w blasku Euro 2012, Poznań prowadził kilka wielkich kampanii promocyjnych prezentując się konsekwentnie jako "Miasto know-how". Poznań buduje w Polsce wizerunek miasta biznesu, które potrzebuje specjalistów i jest w stanie dać im pracę. Billboardy, zachęcające do pracy w Poznaniu, pojawiły się także na ulicach Łodzi, kusząc hasłem: "Łodzianina zatrudnię od zaraz". Wysiłki miasta wspiera 21 największych marek związanych z miastem, biorąc udział w kampanii "Konsorcjum Marki Poznań".

Poznań nie zapomina też o zwykłych śmiertelnikach. Hitem stała się kampania prowadzona od kilku lat "Poznań za pół ceny", która kierowana jest do turystów weekendowych. Z okazji 11 listopada zorganizowano akcję "Allerogal", dzięki której w pierwszym roku Poznań sprzedał przez internet 6 tysięcy rogali również do Anglii, Niemiec, Australii. Akcji towarzyszył rzadko wykorzystywany w Polsce aromamarketing, dzięki któremu mieszkańcy Warszawy i Krakowa, czekający na przystanku tramwajowym, mogli poczuć zapach wielkopolskiego przysmaku.

Choć Poznań od wielu lat zajmuje pozycję promocyjnego lidera, to pionierem tego typu działań w Polsce jest Wrocław. Miasto buduje swoją markę od 1998 roku, kiedy rozpoczęła się kampania "Wrocław. Miasto Spotkań". Wrocław wygrywa też tym, że promuje się w sposób konsekwentny i stały od wielu lat. Tego brakuje właśnie Łodzi, która od dawna poszukuje swojej promocyjnej tożsamości.

Wśród najlepiej promujących się regionów warto wymienić województwa - dolnośląskie, warmińsko-mazurskie i małopolskie. Na prowadzenie wysuwa się kampania "Dolny Śląsk. Nie do opowiedzenia. Do zobaczenia", która polegała na ekspozycji walorów turystycznych regionu o niezwykłej i nie do końca odkrytej historii. Z kolei kampania "Mazury - Cud Natury" związana była z udziałem regionu w światowym plebiscycie 7 Nowych Cudów Natury. Władze regionu zdecydowanie postawiły na walory przyrodnicze regionu.

O Łodzi ma być w tym roku głośno

W tym roku promocyjny sukces postanowiły odnieść władze Łodzi. Po raz pierwszy w historii Łódź ma na promocję w mediach w Polsce tak gigantyczne pieniądze. Chodzi o 8 mln zł. Aż 85 proc. pochodzi z Unii Europejskiej. Pracownicy Biura Promocji napisali w zeszłym roku cztery projekty, które zgłosili na konkurs o fundusze unijne. Okazuje się, że ich projekty zajęły miejsca w pierwszej trójce, wśród wszystkich zgłoszonych.

Chodzi o cztery kampanie, które sprawią, że przez 6 miesięcy Łódź będzie promowana w całej Polsce przez plakaty, billboardy, spoty telewizyjne, wydawnictwa i stoiska na festiwalach. Co będziemy promować?

Pierwsza kampania zakłada promocję Łodzi gospodarczej i jest kierowana do specjalistów z branży IT, BPO i logistyki w całej Polsce. Łódź ma być promowana w Polsce jako miasto "Work - Life - Balance", co ma ściągnąć fachowców z całej Polski. W największych miastach Polski mają się pojawić billboardy, promujące pracę w Łodzi oraz reklamy w pismach branżowych. Kampania jest planowana na czerwiec.

W maju ma się rozpocząć kampania promująca Łódź na weekend, czyli turystykę weekendową. W telewizjach pojawią się spoty, a w miastach billboardy, zapraszające na koncerty i wydarzenia w Atlas Arenie. We wrześniu i październiku kampania będzie kontynuowana z jeszcze większą siłą. Łódź będzie zapraszała na swoje festiwale, m.in. Fashion Week.

Przez całe wakacje Łódź będzie się promowała w Polsce także jako centrum przemysłów kreatywnych. Na największych muzycznych festiwalach mają się pojawić specjalne stoiska, a w miastach billboardy.

Ostatnia kampania zakłada promocję Łodzi jako miasta biznesowych spotkań, która ma zachęcić biznesmenów i naukowców do organizowania w Łodzi konferencji i kongresów.

Czy 8 mln zł zapewni Łodzi miejsce w kolejnym rankingu interesujących miast? Na pewno nie wystarczy jednoroczna kampania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki