- Byłem zszokowany, ponieważ zwykle moje rachunki nie przekraczały nawet 100 zł - denerwuje się pan Grzegorz.- Spodziewałem się najwyżej rachunku za 80 zł. A już na pewno nie za 500 zł!
Billing wykazał, że za astronomicznym rachunkiem wcale nie kryją się rozmowy telefoniczne, tylko... nowy telefon.
- Miesiąc temu wymieniłem telefon. Wreszcie kupiłem sobie wymarzonego smartphona- opowiada pan Grzegorz.- W salonie nie poinformowano mnie jednak, że w telefonie zainstalowane są aplikacje, które na bieżąco aktualizują się przez internet. I, co najważniejsze, że ja za to płacę.
Maria Piskier z biura prasowego Orange zapoznała się ze sprawą pana Grzegorza.
- Urządzenia typu smartfon wyposażone są w oprogramowanie pozwalające na instalowanie aplikacji, których jedną z cech jest możliwość nawiązywania połączeń internetowych. Są to programy społecznościowe, komunikacyjne, nawigacyjne, rozrywkowe, implementowane do smartfonów przez producentów - wyjaśnia Maria Piskier. - W umowie klient ma zagwarantowany stały dostęp do sieci, a przez to swobodę w korzystaniu z usług oferowanych przez operatora. Związane jest to, ze specyfiką działania telefonu danego producenta, a nie z naszymi usługami.
Anna Lewandowska z Urzędu Komunikacji Elektronicznej zaznacza, że klient decydując się na zakup konkretnego produktu powinien zwrócić szczegółową uwagę na jego "możliwości".
- Naszym zdaniem zarówno operatorzy, jak i producenci, wypuszczając dany produkt na rynek powinni informować o jego pełnej funkcjonalności, np. powinna to być klarowna informacja znajdująca się w instrukcji obsługi produktu - mówi Anna Lewandowska. - Zawierając umowę z operatorem, pan Grzegorz kupił określony telefon, działający na platformie Android. Trzeba pamiętać, że funkcjonalność, jaką dają telefony z systemem operacyjnym Android różnią się od dotychczas dostępnych telefonów. Aparaty działające na niej mogą posiadać aplikacje wymagające, do poprawnego funkcjonowania, połączenia z siecią.
Lewandowska zaznacza, że każdy użytkownik telefonu może, za pomocą ustawień w telefonie, zablokowania połączenia z internetem, a tym samym zablokowania automatycznego pobierania przez aparat aktualizacji, które związane są z płatnym, zgodnie z cennikiem, transferem danych.
Agnieszka Jasińska
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?