Komora startowa dla mniejszej maszyny TBM przy zbiegu al. Włókniarzy i ul. Długosza.
PKP PLK, inwestor przedsięwzięcią, ujawnił kilka technicznych informacji związanych z budową komór startowych dla maszyn TBM. Komory startowe obu maszyn TBM są budowane w technologii ścian szczelinowych z wykorzystaniem systemu ciągłego złącza wodoszczelnego. To stosunkowo nowa technologia wykorzystywana w Polsce od około roku 2000.Technologia ścian szczelinowych pozwala na realizację robót poprzez zabezpieczenie stateczności pionowych skarp wykopu, sąsiadującej infrastruktury oraz uniemożliwia dopływ wody gruntowej do wykopu. W przypadku budowy komór startowych w Łodzi taką technologię wybrano właśnie ze względu na wysoki poziom wód gruntowych oraz brak konieczności wykonywania dodatkowych rozparć w trakcie głębienia wykopu.
Czytaj, ZOBACZ ZDJĘCIA na kolejnych slajdach >>>
Komora startowa dużego TBM będzie miała dwa szyby (zachodni i wschodni) oraz łącznik wraz baretami kotwiącymi płytę fundamentową. Grubość ścian szybów wynosi 80 cm, a ich głębokość 35 m poniżej poziomu gruntu. Ściany łącznika o szerokości 150 cm będą na głębokościach od 10 do 35 m. Do wykonania wszystkich ścian szczelinowych zostanie zużytych 21 tys. metrów sześciennych betonu.
ZOBACZ ZDJĘCIA na kolejnych slajdach >>>
Komora startowa przy ul. Odolanowskiej.
ZOBACZ ZDJĘCIA na kolejnych slajdach >>>
Komora startowa przy ul. Odolanowskiej