Łódzkie metro
Prawie gotowa jest już komora startowa przy ulicy Odolanowskiej przypominająca gigantyczną studnię. Jej głębokość to 30 metrów, a a średnica 13 metrów. Na jej dno zostaną opuszczone kolejne elementy TBM, czyli dużej maszyny drążącej tunel maszyna, skąd grudniu rozpocznie wiercenie dwutorowego, trzykilometrowego tunelu w kierunku dworca Łódź Fabryczna.
Niemal gotowa jest też druga komora startowa u zbiegu alei Włókniarzy i ul. Długosza, gdzie rozpocznie pracę druga, mniejsza maszyna TBM. Ma ona znacznie mniejszą głowicę, o średnicy około 8,5 metra, ponieważ będzie drążyć tunele jednotorowe: dwa w kierunku Łodzi Kaliskiej i dwa w kierunku Łodzi Żabieńca. Komora startowa też jest tu znacznie płytsza, ma 18 metrów głębokości.
Tunel średnicowy Łódź
PKP PLK, inwestor przedsięwzięcią, ujawnił kilka technicznych informacji związanych z budową komór startowych dla maszyn TBM. Komory startowe obu maszyn TBM są budowane w technologii ścian szczelinowych z wykorzystaniem systemu ciągłego złącza wodoszczelnego. To stosunkowo nowa technologia wykorzystywana w Polsce od około roku 2000.Technologia ścian szczelinowych pozwala na realizację robót poprzez zabezpieczenie stateczności pionowych skarp wykopu, sąsiadującej infrastruktury oraz uniemożliwia dopływ wody gruntowej do wykopu. W przypadku budowy komór startowych w Łodzi taką technologię wybrano właśnie ze względu na wysoki poziom wód gruntowych oraz brak konieczności wykonywania dodatkowych rozparć w trakcie głębienia wykopu.
Komora startowa dużego TBM będzie miała dwa szyby (zachodni i wschodni) oraz łącznik wraz baretami kotwiącymi płytę fundamentową. Grubość ścian szybów wynosi 80 cm, a ich głębokość 35 m poniżej poziomu gruntu. Ściany łącznika o szerokości 150 cm będą na głębokościach od 10 do 35 m. Do wykonania wszystkich ścian szczelinowych zostanie zużytych 21 tys. metrów sześciennych betonu.
Kolejnym zadaniem w procesie budowy komory startowej jest wzmocnienie terenu w celu zagwarantowania stabilności czoła tarczy oraz uszczelnienie w technologii jet-grouting. To metoda wzmacniania gruntu, polegająca na mieszaniu gruntu z zaczynem, wtłaczanym strumieniowo pod wysokim ciśnieniem.
Zastosowanie tej technologii umożliwia wzmacnianie wszelkich rodzajów gruntu, także silnie nawodnionych. Co ważne, zastosowanie tej technologii nie wywołuje drgań podłoża, dzięki temu realizacja może być przeprowadzona w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej zabudowy.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?