MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na alei Kościuszki powstanie ogromna dziura! Zaczynają wylewać ściany przystanku Łódź Śródmieście

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Plac budowy i tramwajowy bajpas na alei Kościuszki
Plac budowy i tramwajowy bajpas na alei Kościuszki Grzegorz Gałasiński
Wylewanie ścian szczelinowych będzie oznaczało konieczność wykonania wykopu pod centralna częścią skrzyżowania al. Kościuszki i Zielonej. Trzeba będzie zlikwidować biegnąca tam tory tramwajowe. Nie będzie jednak wielodniowego wstrzymania ruchu tramwajów. Wykonano już tzw. bajpas, czyli tory objazdowe od strony ul. Wólczańskiej. Tamtędy zostaną skierowane tramwaje. Przerwa w ruchu będzie konieczna tylko na czas połączenia sieci trakcyjnej z już istniejącą (tory już są połączone).

Katarzyna przewierci klatkę

W pierwszej połowie kwietnia rozpoczną się intensywne prace ziemne przy budowie podziemnej stacji Łódź Śródmieście, zlokalizowanej u zbiegu alei Kościuszki i ulicy Zachodniej. Wykonawca przystąpi do wylewania tzw. ścian szczelinowych, czyli boków klatki, z której następnie zostanie wybrana ziemia. Po wylaniu płyty dennej i stropów powstanie podziemny budynek, w którym zostanie urządzony przystanek kolejowy. W międzyczasie przez gotową już klatkę przewierci się maszyna drążąca tunel. W jej ścianach zrobi dziurę na wylot i powędruje dalej w kierunku Łodzi Fabrycznej. To będzie ostatni etap drążenia tunelu średnicowego pod Łodzią. Trudno dziś wyrokować, kiedy ta operacja nastąpi, bo nie jest jeszcze gotowa klatka przyszłej stacji a sama maszyna od roku stoi pod ulicą Mielczarskiego i czeka na zakończenie wzmocnień kamienic, które znajdują się na trasie przebiegu tunelu.

Tramwaje pojada bajpasem

Wiadomo natomiast, że wylewanie ścian szczelinowych będzie oznaczało konieczność wykonania wykopu pod centralną częścią skrzyżowania al. Kościuszki i Zielonej. Trzeba będzie zlikwidować biegnące tam tory tramwajowe. Nie będzie jednak wielodniowego wstrzymania ruchu tramwajów. Wykonano już tzw. bajpas, czyli tory objazdowe. Biegną one skrajem skrzyżowania od strony ul. Wólczańskiej. Tamtędy zostaną skierowane tramwaje. Przerwa w ruchu będzie konieczna tylko na czas połączenia sieci trakcyjnej z już istniejącą (tory już są połączone) i potrwa góra jeden dzień. W kolejnym etapie powstanie drugi bajpas torowy na tym skrzyżowaniu, tym razem od strony ul. Piotrkowskiej. W miarę postępu prac przy budowie przystanku i zmieniających się potrzeb technologicznych, tramwaje będą przekładane raz po raz z jednego bajpasa na drugi. Takie zmiany mają się odbyć czterokrotnie.

W kwadrans do centrum z każdego osiedla

Po zakończeniu budowy tunelu i uruchomieniu w nim pociągów, dojazd do centrum z oddalonych dzielnic Łodzi zajmie maksymalnie 15 minut. Łodzianie zyskają doskonałe połączenia z Radogoszcza, Żabieńca, Retkini, Karolewa, Widzewa, Chojen, Zarzewa a w przyszłości także Janowa. Dzięki trzem nowym podziemnym stacjom, które powstają na trasie tunelu, będzie można łatwo dojechać także do Manufaktury i na Koziny. Stacja na Kozinach zlokalizowana zostanie u zbiegu Drewnowskiej i Włókniarzy, a przystanek na Polesiu przy ul. Ogrodowej, tuż obok Manufaktury.

od 12 lat
Wideo

Nowy pistolet MPS z Fabryki Broni "Łucznik"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Na alei Kościuszki powstanie ogromna dziura! Zaczynają wylewać ściany przystanku Łódź Śródmieście - Express Ilustrowany

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki