ZOBACZ
    ZDJĘCIA

    Łódź Disco Fest 2019

    Rozwiń
    Lotnisko w Łodzi. Czy jest potrzebne miastu i czy opłaca się...

    Lotnisko w Łodzi. Czy jest potrzebne miastu i czy opłaca się je utrzymywać? [FOTO, FILM]

    Sławomir Sowa

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Lotnisko w Łodzi. Czy jest potrzebne miastu i czy opłaca się je utrzymywać? [FOTO, FILM]
    1/45
    przejdź do galerii

    ©Krzysztof Szymczak

    Eksperci i prezes łódzkiego lotniska rozprawiali się w środę (12 kwietnia) z siedmioma mitami o łódzkim porcie. Z umiarkowanym sukcesem.
    - Na lotnisku najważniejsze jest ogrodzenie. Jak nie ma ogrodzenia, to nie ma lotniska - zauważył w środę Tomasz Szymczak, prezes łódzkiego portu lotniczego podczas obwożenia grupy ekspertów i dziennikarzy wokół lotniska.

    Podczas debaty, która odbyła się w siedzibie portu wyszło jednak, że są ważniejsze rzeczy. Władze portu zorganizowały debatę w formule obalania mitów o łódzkim porcie lotniczym. Wyliczono ich siedem:
    1. Łódzkie lotnisko jest niepotrzebne.
    2. Nie opłaca się utrzymywać lotniska w Łodzi. Lotnisko musi być dochodowe.
    3. Loty z Warszawy są bardziej opłacalne dla pasażerów z Łodzi i regionu łódzkiego.
    4. Linie niskokosztowe są dobre dla wszystkich.
    5. Linie lotnicze latają do lotnisk.
    6. Bliskość warszawskich lotnisk doprowadzi do upadku łódzkiego lotniska.
    7. Decyzja o wybudowaniu Centralnego Portu Lotniczego spowoduje zamknięcie portu w Łodzi.


    CZYTAJ TEŻ: Czy lotnisko w Łodzi ma przed sobą przyszłość? [DWUGŁOS]


    Błażej Moder, dyrektor EC1 Łódź Miasto Kultury, stwierdził, że bez lotniska Łodzi trudno byłoby aplikować o taki projekt jak wystawa Expo w 2022 roku.

    Maciej Fornalczyk, ekonomista i konsultant w dziedzinie prawa antymonopolowego, postawił tezę, że port lotniczy wcale nie musi być rentowny. Dokłada się do niego tak, jak dokłada się np. do komunikacji miejskiej. - Pytanie, jakie nakłady zaakceptują podatnicy i ile jest stanie wyłożyć płatnik? - zastanawiał się Fornalczyk. - I jaki jest cel utrzymania lotniska? Ja, jako łodzianin, tego nie wiem, a trzeba skalkulować na co nas stać.

    Prof. Remigiusz Kozłowski z Katedry Logistyki Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego przytoczył analizę, z której wynika, że w tzw. obszarze zbierania łódzkiego portu jest 16 milionów potencjalnych pasażerów.

    Skoro jest potencjalnie tak dobrze, to dlaczego jest tak źle?

    CZYTAJ TEŻ: Lotnisko w Łodzi bez bazy Ryanair. W środę ląduje "Rusłan"

    Sebastian Gościniarek, niezależny doradca specjalizujący się w usługach dla przemysłu lotniczego, wskazał na brak promocji w Warszawie dobrych połączeń z łódzkiego lotniska. Jako przykład podał odwołane niedawno loty do Amsterdamu. Według niego były tańsze od lotów z Warszawy, a do tego o korzystniejszej porze dla osób, które via Amsterdam chciałyby polecieć do Stanów Zjednoczonych. Powiedział też, że na niekorzyść pozyskiwania pasażerów z Warszawy wpływa też kończenie się połączeń kolejowych na dworcu Fabrycznym - dworzec Kaliski jest po prostu bliżej lotniska.

    Trochę inaczej kwestię cennika widzi Tomasz Karolewski, prezes Łódzkiej Organizacji Turystycznej, który przeanalizował połączenia do Monachium z Łodzi, Warszawy, Poznania i Katowic. Jego zdaniem Łódź jest najtańsza przy krótkich terminach, ale dużo droższa przy kupnie biletów z dużym wyprzedzeniem. Cena bazowa biletu w tym drugim przypadku wynosi ponad 800 zł, podczas gdy gdzie indziej nawet 470 zł.

    Tomasz Szymczak, prezes łódzkiego portu, kontrował później, że to nie port lotniczy sprzedaje bilety i że trudno sterować mu przewoźnikiem.

    Artur Matiaszczyk z Konsorcjum Polskich Biur Podróży powiedział prostą prawdę: - Żaden człowiek nie poleci z Łodzi dlatego, że jest łodzianinem.

    Wyjaśnił też, że dla touroperatorów Łódź była za droga i dlatego zrezygnował z czarterów do Izraela. Tańsze są Warszawa i Katowice. Z czasów lotów do Izraela przytoczył ciekawą statystykę. Wynika z niej, że tylko 20 procent pasażerów stanowili mieszkańcy regionu łódzkiego, resztę dowożono z innych części Polski.

    Z mitami próbował walczyć prezes portu Tomasz Szymczak. Stwierdził, że Centralny Port Lotniczy nie zagraża Łodzi, bo jeśli powstanie, to za 20 lat, co daje Łodzi czas na wykrojenie dla siebie części rynku.

    Zapowiedział też dalszą obniżkę kosztów portu i cięcia w obsadzie lotniska. Powiedział, że obecnie pracuje tam 270 osób, podczas gdy w Bydgoszczy tylko 190 i że któraś z tych liczb świadczy o nienormalnej sytuacji. Nie sprecyzował jednak, do jakiego poziomu zamierza zredukować załogę.

    CZYTAJ TEŻ: Robert Lewandowski na lotnisku w Łodzi [ZDJĘCIA]



    Lublinek w faktach
    Łódzki port lotniczy przeżywa poważny kryzys. Ubiegły rok zakończył najmniejszą liczbą obsłużonych pasażerów od czasu prowadzenia statystyk, czyli od roku 2008.

    Odprawiono tylko 241.271 podróżnych. To dużo mniej nie tylko w stosunku do roku 2012, gdy odprawiono prawie 463 tysiące, ale i do roku 2015, gdy przez Lublinek przewinęło się prawie 288 tysięcy.

    Na Lublinku trwa fatalna passa utraty kolejnych połączeń.

    Od 1 lutego z powodu niewystarczającej liczby pasażerów linie Adria Airways wstrzymały połączenia do Paryża zainicjowane w połowie ubiegłego roku. Z tego samego powodu od początku kwietnia nie ma już połączeń do Amsterdamu, także obsługiwanych przez Adrię. Trwają rozmowy z Adrią na temat utrzymania połączenia do Monachium oraz bazy przewoźnika na łódzkim lotnisku, gdzie stacjonuje jeden samolot. Według prezesa portu Tomasza Szymczaka negocjacje mogą potrwać do połowy maja. Ich wynik nie jest pewny.

    W tym roku Łódź po raz pierwszy nie zaoferuje żadnych wakacyjnych lotów czarterowych.

    W marcu biuro podróży Itaka poinformowało, że w tym roku z powodu małego zainteresowania nie będzie lotów na Kretę. W najlepszych latach czartery z Łodzi zabierały po kilkadziesiąt tysięcy turystów, a w rekordowym roku 2010 prawie 90 tysięcy.

    sow


    ZOBACZ | Centralny Port Lotniczy powinien znajdować się nie dalej, niż 50 km od Warszawy

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (83)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Modlin wypiera Łódź

    Patryk65 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    Oczywiście, że jest potrzebna, ale dofinansować łódzkie? Nie żartujmy, przecież lotnisko Lublinek to trup, proszę spojrzeć na statystyki z ubiegłego roku...rozwiń całość

    Oczywiście, że jest potrzebna, ale dofinansować łódzkie? Nie żartujmy, przecież lotnisko Lublinek to trup, proszę spojrzeć na statystyki z ubiegłego roku http://www.ulc.gov.pl/_download/regulacja_rynku/statystyki/IV_kw_2016/wg_portow_lotniczych-Q42016.pdf przynosi straty, zalicza spadki liczby pasażerów względem lat poprzednich i jest daleko w tyle za konkurencją. Zdecydowanie lepiej na tym tle wypada Modlin, który prężnie się rozwija, pnie do przodu i poszerza swoje zaplecze, o czym świadczy wszczynana właśnie rozbudowa na wielomilionową kwotę inwestycji, dlatego to on moim zdaniem zasługuje na przywilej przeobrażenia w Centralny Port Lotniczy, co byłoby zdecydowanie tańszym i mniej czasochłonnym zabiegiem niż tworzenie trzeciego obiektu na Mazowszu za grube miliardy złotych, to rzeczywiście fanaberia. Modlin tymczasem jest świetnie wyposażony i bardzo nowoczesny, a ponadto otorbiony wieloma ciekawymi atrakcjami i podmiotami gospodarczymi od hoteli aż po parkingi pokroju http://lotniskomodlin.org/ które mogłyby wiele skorzystać na podobnym przekształceniu.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Modlin numerem jeden

    Zenon53 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

    Zdecydowanie tak, statystyki pokazują czarno na białym jak się sprawy mają. Dofinansowywanie Łodzi byłoby nieopłacalnym przelewaniem z pustego w próżne, które przyniosłoby więcej szkód niżeli...rozwiń całość

    Zdecydowanie tak, statystyki pokazują czarno na białym jak się sprawy mają. Dofinansowywanie Łodzi byłoby nieopłacalnym przelewaniem z pustego w próżne, które przyniosłoby więcej szkód niżeli pożytku. Modlin na papierze wydaje się o wiele skuteczniejszy i myślę, że to wystarczy żeby dać mu szansę wykazania się w nowej roli. Jeśli włodarzom zależy na oszczędności to nie ma tańszej opcji. Jego wyposażenie i infrastruktura wymagają co prawda odświeżenia, ale nadal stanowią pewne wyjściowe zaplecze. Jeśli zaś chodzi o parkingi to ze swojej strony mogę polecić kapitalny http://fortparking.pl/zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Warto postawić na nowoczesne technologie

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

    Ta różnica jeszcze się pogłębi, kiedy Modlin zainwestuje w jakieś ciekawe rozwiązania ekologiczne i technologiczne, wówczas odsieje konkurencję, która pozostanie daleko w tyle za jego ogonem. To...rozwiń całość

    Ta różnica jeszcze się pogłębi, kiedy Modlin zainwestuje w jakieś ciekawe rozwiązania ekologiczne i technologiczne, wówczas odsieje konkurencję, która pozostanie daleko w tyle za jego ogonem. To dobry pretekst do współpracy z parkingami o podobnym profilu, jak http://www.parkingpodwiatrakiem.pl/zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    jestem łodzianka i staram sie latac z łodzi

    zc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

    a budowa centralnego portu lotniczego nie jest potrzebna, to fanaberia stolicy, zeby miec 3 porty lotnicze, ale na to sie pieniadze z budzetu czyli od nas wszystkich oczywiscie znajdą......rozwiń całość

    a budowa centralnego portu lotniczego nie jest potrzebna, to fanaberia stolicy, zeby miec 3 porty lotnicze, ale na to sie pieniadze z budzetu czyli od nas wszystkich oczywiscie znajdą... wystarczyloby dofinansowac lodzkie lotnisko lezace w centrum kraju, w dobrej lokalizacji, na wyzynie, ale co tam logiczne argumenty, ze stolica nie wygrasz.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zarząd ma pojęcie o laniu wody i nic więcej.

    (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Lotnisko

    Koko (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 4

    Takie miasto a fabryczny i lotnisko w tyle ludzie przecież jesteśmy w centrum polski niech nasze władze się zastanowić co oni robią bzduramisie zajmują niech coś zrobią dla łódź i mieszkańców tego...rozwiń całość

    Takie miasto a fabryczny i lotnisko w tyle ludzie przecież jesteśmy w centrum polski niech nasze władze się zastanowić co oni robią bzduramisie zajmują niech coś zrobią dla łódź i mieszkańców tego miasta niema pracy łódź umiera chcą już wszystko zniszczyć trzeba walczyć o swoje tak mało się zarabia w łodzi zwlklego człowieka to można z błotem zmieszaca pań JA ma rację jest źle nie chce tu urzywac brzydkich słów na to wszystko i na nichzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Winqa zarzadu i MIASTA

    ONI (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

    Całkowita wina zarządu i Miasta pani Prezydent Z woli latać z Warszawy do tego bezpłatne połączenie z Modlinem. Gdzie jest Wojewoda kto to nadzoruje ??!! . Nie widzą co się dziej, ten pan...rozwiń całość

    Całkowita wina zarządu i Miasta pani Prezydent Z woli latać z Warszawy do tego bezpłatne połączenie z Modlinem. Gdzie jest Wojewoda kto to nadzoruje ??!! . Nie widzą co się dziej, ten pan bierze (pensie 20 tyś, mieszkanie służbowe, samochód do dyspozycji służbowy) w Gdańsku się pozbyli !!!! a w łodzi dobrych ludzi. Poprzednich prezesów wystarczy spojrzeć na lotnisko Szymany . Dla takiego centrum warto inwestować Logistyka Koło Strykowa coraz większa MOŻE KTOŚ SIĘ JESZCZE PRZEBUDZI I TEMU PANU POWIE ???. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    lotnisko

    ja (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 4

    ludzie gadacie bzdury najlepiej to wszystko zamknac w tej łodzi nasze władze to zaczynaja a nic nie koncza a lotnisko na całym swiecie nie jest dochodowe bzdury gadacie łodz jest wielka wsia...rozwiń całość

    ludzie gadacie bzdury najlepiej to wszystko zamknac w tej łodzi nasze władze to zaczynaja a nic nie koncza a lotnisko na całym swiecie nie jest dochodowe bzdury gadacie łodz jest wielka wsia zamiast sie rozwijac to sie cofa zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    .

    rwt (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    Póki co, sam piszesz jak byś ze wsi przyjechał...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nic nie zrozumiales ...

    oni (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 3

    W pierwszym rzedzie chodzi o polaczenia i pasazerow.

    Gdyby w Lodzi po 10 latach byla przyzwoita siatka polaczen i obiecywane przez politykow oszustow 900 tys pasazerow rocznie i lotnisko...rozwiń całość

    W pierwszym rzedzie chodzi o polaczenia i pasazerow.

    Gdyby w Lodzi po 10 latach byla przyzwoita siatka polaczen i obiecywane przez politykow oszustow 900 tys pasazerow rocznie i lotnisko prowadzane preznie i oszczednie, to umiarkowane doplaty nikogo by nie razily.

    Niestety jest jak jest, nie ma polaczen, nie ma pasazerow, jest puste lotnisko, sa stanowiska dla znajomych z partii i wladzy i jest coroczna 40milionowa doplata z kieszeni podatnikow. Okolo kilkuset zl na jednego pasazera. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To inwestycja prestiżowa nie ekonomiczna.

    tubylec (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 5

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Po co ?

    czytelnik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 4

    Uważam , że lotnisko z którego prawie nic i nikt nie lata Łodzi nie jest potrzebne . Zresztą łodzianie doskonale sobie z tym dawno poradzili wybierając inne porty i o ich powrót będzie już...rozwiń całość

    Uważam , że lotnisko z którego prawie nic i nikt nie lata Łodzi nie jest potrzebne . Zresztą łodzianie doskonale sobie z tym dawno poradzili wybierając inne porty i o ich powrót będzie już niezmiernie trudno bo wyobrażacie sobie , że z lotniska położonego w liczącym ca. 700.000 mieszkańców nie ma ani jednego wakacyjnego połączenia czarterowego . Po co więc mieszkańcom takie lotnisko ?zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    lotnisko

    .............. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 4

    Nie ma czarterow i innych połączeń lotniczych BOOOOOOOOOo warszawka robi wszystko aby Łódzkie lotnisko przestało istnieć ,a przykład --- uruchomienie połączenia autokarowego z Łodzi do Modlina i...rozwiń całość

    Nie ma czarterow i innych połączeń lotniczych BOOOOOOOOOo warszawka robi wszystko aby Łódzkie lotnisko przestało istnieć ,a przykład --- uruchomienie połączenia autokarowego z Łodzi do Modlina i Warszawy jak również tańsze loty . Dzięki takiej strategi od lat łódzkie lotnisko ma się coraz gorzej jak również zmiana dobrego prezesa Marca na byle jakiego .zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dwa pytania jednym

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

    Oczywiście lotnisko jest Łodzi potrzebne. Inna sprawa czy się opłaca. Na razi nie. Bo lotnisko w tej chwili istnieje samo dla siebie. Żeby zaczęło istnieć dla Łodzi, Łódź musi się postarać być...rozwiń całość

    Oczywiście lotnisko jest Łodzi potrzebne. Inna sprawa czy się opłaca. Na razi nie. Bo lotnisko w tej chwili istnieje samo dla siebie. Żeby zaczęło istnieć dla Łodzi, Łódź musi się postarać być prężnie rozwijającym się miastem. Na razie tego nie ma, a w zastępstwie mamy narcystyczne zachwyty pani prezydent nad swoimi osiągnięciami, które, powiedzmy sobie szczerze, są iluzoryczne.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ceny !!!!

    Ela (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

    Dojezdzamy z Łodzi do Warszawy bo tam są poprostu TAŃSZE bilety !!!!!!! A Cczesto podróżujemy samolotem.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Lublinek

    Marek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 5

    Tylko trzeba uwzględnić czas dojazdu, koszty dojazdu oraz koszty parkingu na Okęciu na czas naszej podróży. Lecąc z Łodzi na lotnisko mogę podjechać taxi lub podwiezie mnie...rozwiń całość

    Tylko trzeba uwzględnić czas dojazdu, koszty dojazdu oraz koszty parkingu na Okęciu na czas naszej podróży. Lecąc z Łodzi na lotnisko mogę podjechać taxi lub podwiezie mnie sąsiad/kolega/kuzyn/szwagier/syn etc. Lecąc z innej lokalizacji, muszę wyjechać własnym samochodem znacznie wcześniej i ponieść koszty paliwa i niemałe koszty postoju samochodu na parkingu lotniskowym lub tańszym ale oddalonym od lotniska (np. parking Różowy(Zielony) w Poznaniu) co wymaga uwzględnienia czasu dotarcia z parkingu do terminala. I jak doliczymy koszty paliwa 2x220 km + >100 zł za parking to już ten tańszy bilet z Poznania nie jest taki tani...:(zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    do Marka

    pasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

    Mieszkam przy lesie łagiewnickim więc czas dojazdu na Okęcie zajmuje mi około 1,5 h z parkowaniem . Parking P4 na lotnisku to koszt około 120 zł przy krótkim terminie do 7 dni . Połączenia tańsze i...rozwiń całość

    Mieszkam przy lesie łagiewnickim więc czas dojazdu na Okęcie zajmuje mi około 1,5 h z parkowaniem . Parking P4 na lotnisku to koszt około 120 zł przy krótkim terminie do 7 dni . Połączenia tańsze i bezpośrednie ( bez długich transferów ) niż z łódzkiego lotniska więc oczywiście wybieram Okęcie .zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo