Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2016 WOS. Co zrobi maturzysta, jeśli znajdzie pytanie o Trybunał Konstytucyjny?

Maciej Kałach
Maciej Kałach
Zadania związane z Trybunałem Konstytucyjnym pojawiają się na maturze z wiedzy o społeczeństwie prawie co roku
Zadania związane z Trybunałem Konstytucyjnym pojawiają się na maturze z wiedzy o społeczeństwie prawie co roku Piotr Smoliński/PolskaPress
We wtorek 10 maja matura z wiedzy o społeczeństwie. W 2015 r. był to najtrudniejszy nieobowiązkowy przedmiot. Spór o Trybunał Konstytucyjny utrudni go?

MATURA WOS 2016: poziom podstawowy i rozszerzony [WOS ODPOWIEDZI, ARKUSZ CKE, PYTANIA]

Wiedzę o społeczeństwie zdaje w Łódzkiem około 2 tys. z 18 tys. tegorocznych absolwentów ogólniaków i techników. Przed rokiem WOS był najtrudniejszym z egzaminów nieobowiązkowych „do wyboru”. Przeglądając arkusze z poprzednich lat można się zastanawiać, czy trwający spór o Trybunał Konstytucyjny (TK) jeszcze bardziej wtorkowego sprawdzianu nie utrudni.

Zadania związane z TK są prawie co roku. W arkuszu z ub. r. pojawiło się pytanie o organ, który „rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy centralnymi organami państwa”(czyli TK). Z kolei np. w 2008 r. autorzy pytań chcieli wiedzieć, czy sędziów TK wybiera Sejm czy Prezydent RP. Co ma odpowiedzieć maturzysta, jeśli jutro pojawi się pytanie np. o liczbę sędziów TK?

PRZECZYTAJ TAKŻE:
MATURA 2016|MATURA 2016 w Łodzi. Jako pierwszy - pisemny polski [ZDJĘCIA]

MATURA 2016|MATURA 2016 z CKE: Matury już od 4 maja - TERMINY, ARKUSZE, PYTANIA, ODPOWIEDZI

Według Konstytucji RP jest ich 15, ale absolwent, który przygotowując się do matury zajrzy na stronę internetową TK, zobaczy, że sędziów jest 18 (12 orzekających, trzech oczekujących na „podjęcie obowiązków sędziowskich”, trzech na „złożenie ślubowania”).

- Ewentualne zadania sprawdzające wiedzę z zakresu Trybunału Konstytucyjnego bazują wyłącznie na przepisach z ustawy zasadniczej - poinformował w odpowiedzi na nasze pytania Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie. Dodaje, że „ewentualne zadania umiejętnościowe dotyczące Trybunału Konstytucyjnego mogą wymagać wyłącznie czytania ze zrozumieniem przepisów prawnych oraz wnioskowania na ich bazie”.

Zgodnie z opinią uzyskaną w CKE, maturzysta pytany o liczbę sędziów TK powinien, w oparciu o Konstytucję RP, podać liczbę 15 sędziów. A jeśli duża część maturzystów stwierdzi, że jest ich jednak 18?

Jak mówi Marcin Budynek, nauczyciel historii i WOS w XXV LO w Łodzi, twórcy arkusza nie zawsze są w stanie przewidzieć zachowania maturzystów oraz kontekst, w jakim będzie odbywał się egzamin.

PRZECZYTAJ TEŻ:
MATURA 2016|MATURA 2016 z CKE: Język polski - poziom podstawowy [ARKUSZE CKE, PYTANIA, ODPOWIEDZI]

MATURA 2016|MATURA 2016 z CKE: Język POLSKI - poziom rozszerzony [ARKUSZE CKE, PYTANIA, ODPOWIEDZI]

- Jeśli na przykład jedna konkretna odpowiedź, odmienna od wyznaczonej przez autorów testu jako prawidłowa, jest wyjątkowo często wymieniana przez zdających, przyczyny takiego zachowania bywają analizowane. I zdarza się, że istnieją ważne przesłanki do uznania też drugiej poprawnej odpowiedzi - mówi Marcin Budynek.

Dr Hubert Horbaczewski, politolog z Uniwersytetu Łódzkiego i nauczyciel WOS z Publicznego LO prowadzonego przez tę uczelnię przewiduje, że pytania o TK mogące wzbudzić wątpliwości, w teście się nie pojawią.

Na maturze z WOS w 2015 roku średnio maturzyści zdobywali tylko 25 proc. punktów możliwych do uzyskania. Gdyby WOS należał do przedmiotów obowiązkowych, za jego sprawą przeciętny maturzysta nie otrzymałby więc świadectwa dojrzałości z powodu nieosiągnięcia granicy 30 proc. punktów.

- Ubiegłoroczny test wcale nie był wyjątkowo trudny - przekonuje Marcin Budynek. Nauczyciel XXV LO podejrzewa, że do niskiej przeciętnej przyczyniła się zmiana przepisów. Rok 2015 w ogólniakach był pierwszym, w którym absolwent, oprócz przedmiotów obowiązkowych, musiał zdawać co najmniej jeden z przedmiotów „rozszerzonych” - do wyboru. Nawet jeśli maturzysta uzyskuje na takim egzaminie zero punktów, nie przeszkadza mu to w otrzymaniu „świadectwa dojrzałości”. Wystarczy, że pojawi się na teście. Nauczyciel sądzi, że w 2015 roku wielu absolwentów, którzy bez przymusu nie wybraliby żadnego z rozszerzeń, zdecydowało się właśnie na WOS...

WOS i JOW
Matura z WOS w 2015 r. nawiązywała do toczącej się wtedy dyskusji o ewentualnym wprowadzeniu systemu większościowego w wyborach do Sejmu. Wprowadzenie jego odmiany czyli jednomandatowych okręgów wyborczych (JOW) domagał się wówczas Paweł Kukiz.

W arkuszu dla licealistów autorzy matury najpierw podali przykład wyborów w Wielkiej Brytanii z 1983 r. (jedna z partii uzyskała 25 proc. głosów, ale tylko 23 miejsca w liczącej 650 deputowanych Izbie Gmin), a potem w zadaniu zapytali o jego nazwę. Prawidłowa odpowiedź - system większościowy - padała rzadko. Jak informuje Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi, łatwość tego zadania wyniosła 0,25. W uproszczeniu oznacza to, że zaledwie co czwarty łodzianin poradził sobie z zadaniem. W całym okręgu naszej OKE (obejmującej województwa łódzkie i świętokrzyskie) łatwość polecenia to 0,18.

Twórcy matury z WOS w następnym zadaniu chcieli, aby absolwent wpisał zaletę i wadę opisywanego systemu. Dzięki uprzejmości OKE w Łodzi wiemy, że łatwość w mieście wyniosła 0,28, zaś w okręgu 0,23. Zatem w przybliżeniu tylko co czwarty maturzysta, który nieprzymuszany zapisał się na fakultet z wiedzy o społeczeństwie, potrafił wspomnieć np.,
że system większościowy zwykle służy wyłanianiu stabilnego rządu, ale podział mandatów w parlamencie nie odzwierciedla rzeczywistego poparcia dla partii.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki