Bionanopark (czyli tzw. park naukowo-techniczny, w którym najwięcej udziałów mają samorządy miasta i województwa) wynajmuje swoje powierzchnie m.in. startupom (firmom w początkowej fazie rozwoju, związanym z nowymi technologiami).
NapiFeryn z łódzkiego Bionanoparku uzyskuje białko z rzepaku
W 2015 r. startupem był NapiFeryn – a jego siedzibą stał się Bionanopark. W tym przypadku pomysł na biznes to opracowanie sposobu wykorzystania pozostałości po wytłoczeniu oleju z rzepaku. Uzyskane w ten sposób białko jest, według NapiFeryn, przyszłościową alternatywą dla soi – najczęściej używanej przy produkcji żywności dla wegan czy wegetarian.
– Rzepak, w odróżnieniu od soi, uprawiany jest lokalnie: nie trzeba go importować – mówiła we wtorek Magdalena Kozłowska, współzałożycielka i prezes NapiFeryn BioTech (absolwentka Politechniki Łódzkiej). – Jest to alternatywne rozwiązanie dla białka zwierzęcego, przyjazne naturze.
Rzepak to u nas najczęściej uprawiana roślina oleista, a zbiory wynoszą ponad 2 mln ton rocznie. Polska to trzeci-czwarty producent tego surowca w Unii Europejskiej, podczas gdy niemal 100 procent soi i jej półproduktów pochodzi z importu.
W dodatku, jak przypomina firma NapiFeryn, rzepak w Polsce ma długą tradycję uprawiania, a to gwarantuje, że końcowy produkt będzie całkowicie bezpieczny dla konsumenta.
Według Piotra Wnukowskiego, współzałożyciela firmy oraz jej wiceprezesa, białko z rzepaku ma doskonałe wartości odżywcze.
– Jest ono łatwo trawione i przyswajalne przez ludzki organizm. Dotychczasową przeszkodą w stosowaniu go w przemyśle spożywczym był jego charakterystyczny, gorzki posmak. Technologia opatentowana przez nas całkowicie ten problem usuwa. Nasze białko jest nie tylko zdrowe, ale też smaczne – zapewniał we wtorek Piotr Wnukowski.
Produkty na bazie białka z rzepaku. Kiedy będzie można je kupić?
Skoro technologia już działa, kiedy produkty na bazie białka z rzepaku pojawią się w sklepach?
Jak wyjaśniła prezes NapiFeryn, jej firma nie zamierza zarabiać na produkowaniu żywności, ale na licencjonowaniu technologii koncernom z branży spożywczej.
– Obecnie trwają negocjacje. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem produkty zawierające nasze białko znajdą się w sklepach za około dwa-trzy lata – zapowiedziała we wtorek Magdalena Kozłowska.
Strefa Biznesu: Plantatorzy ostrzegają - owoce w tym roku będą droższe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?