Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mniej paliwa ale... więcej mocy

Vitesse
Hamownia pozwala określić parametry silnika przed i po korekcie
Hamownia pozwala określić parametry silnika przed i po korekcie
Nie wszyscy użytkownicy samochodów wiedzą, że można, bez obawy o uszkodzenie silnika, poprawić jego sprawność - mówi Krzysztof Robert Mijal, właściciel Vitesse.

Chodzi o to aby polepszając spalanie oleju napędowego jednocześnie zmniejszyć jego zużycie, zyskując przy tym na przyroście mocy i momentu obrotowego. Nie jest to bynajmniej magia ale fachowa korekta parametrów.

Firma Vitesse V-Tech Łódź od kilku lat zajmuje się przeprogramowywaniem, czyli tzw. chiptuningiem silników samochodowych. Właśnie to skutkuje niższym spalaniem przy jednoczesnym wzroście mocy oraz momentu obrotowego.

Mało tego. Po przeprogramowaniu silnika jego praca zmienia się na lepszą. Pierwszym z tego przejawów jest to, że maksymalny moment obrotowy pojawia się już przy niższych obrotach niż te, które ustawiono w fabryce. To z kolei skutkuje większą elastycznością silnika. Kierowcy, którzy dobrze znają swój pojazd zauważą, że nastąpił także kilkuprocentowy spadek zużycia paliwa.

W przypadku samochodów ciężarowych zwykle jest to oszczędność rzędu 2-3 l na każdych przejechanych sto kilometrach. Natomiast o 10-20 proc. podnosi się moc oraz maksymalny moment obrotowy a zatem parametry, które odpowiadają m.in. za rozpędzanie pojazdu i zdolność pokonywania wzniesień.

Zanim pojazd, którego silnik ma być poddany elektronicznej obróbce, zostanie podłączony do aparatury, musi wjechać na tzw. hamownię podwoziową. Jest to urządzenie, które pozwala dokładnie określić kondycję jednostki napędowej. Dopiero po analizie otrzymanych danych zapada decyzja o dalszych działaniach. Jeśli sprawność silnika jest zadowalająca, można zająć się korektą danych fabrycznych. Po ponownym ich wprowadzeniu do komputera auto ponownie jest testowane na hamowni aby określić aktualne parametry silnika.

Cała operacja, od wjazdu na hamownię aż po wyjazd z Vitesse, trwa nie dłużej niż kilka godzin. Można sobie zadać pytanie: czy taki chiptuning nie jest groźny dla silnika? Otóż nie. Korekta jego możliwości jest bowiem przeprowadzona w bezpiecznych granicach. W fabrycznych ustawieniach zawsze są przecież spore rezerwy i tylko w ich obrębie odbywa się przeprogramowywanie.

Po drugie, wszystko jest robione w specjalistycznym warsztacie, w którym jest odpowiedni sprzęt. Pracujący przy tym fachowcy mają już za sobą setki takich modernizacji. Po prostu wiedzą co robią. Chociaż, jak podkreśla to Krzysztof Robert Mijal, każdy przypadek przeprogramowywania jest traktowany indywidualnie.

Vitesse dostraja również programy w silnikach samochodów osobowych i dostawczych. W typowej jednostce napędowej 1,6-2,0 l bezpieczne wartości wzrostu mocy po takim zabiegu to 20-30 KM, momentu obrotowego nawet 50-60 Nm.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki