Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK będzie testowało poznański tramwaj [ZDJĘCIA]

Agnieszka Magnuszewska
Jakimi tramwajami chcieliby jeździć łodzianie? Nowymi i z klimatyzacją. Ale gdy nie ma się tego, co się chce, można zadowolić się czymś innym. I takie właśnie rozwiązanie proponuje MPK. Wypożyczyło na miesiąc tramwaj z poznańskiego MPK.

Jedna czwarta powierzchni podłogi tramwaju jest obniżona, by umożliwić wsiadanie osobom niepełnosprawnym. To przerobiony skład typu 805N, którego dwa wagony zostały połączone, dzięki czemu można się między nimi przemieszczać. Łódzkie MPK chce przerobić nasze składy w ten sam sposób, ale najpierw zamierza poznać opinię łodzian.

Tramwaj z Poznania ma kursować po wszystkich liniach, by jak najwięcej łodzian mogło go przetestować. Warto się nim przejechać, bo zielony skład jest wyposażony w klimatyzację. Nie jest jednak pewne czy po modernizacji łódzkie składy też zostaną w taki luksus wyposażone.

- Klimatyzacja do jednego składu to wydatek pół miliona złotych. Nie wiemy jeszcze czy będzie nas na nią stać - przyznaje Zbigniew Papierski, prezes MPK. - Natomiast modernizacja całego tramwaju jest o połowę tańsza niż zakup nowego składu. Kosztuje ona od 3 do 3,5 mln zł. Z kolei nabycie nowego tramwaju wiąże się z wydatkiem od 6,5 do 12 mln zł.

Władze MPK przyznają, że na zakup nowego taboru nie mają pieniędzy. Z drugiej strony sporo torów jest w tak kiepskim stanie, że nowoczesne tramwaje z całą niską podłogą nie mogą po nich kursować. Takim przykładem są szyny na al. Piłsudskiego, z których jesienią wycofano cityrunnery. Czy poznański tramwaj z nimi sobie poradzi?

- To wyjdzie podczas testów - mówi powściągliwie prezes Papierski.

- Ja zakładam, że będzie mógł kursować po każdym torowisku. Ma inną konstrukcję niż cityrunner, który zahaczał o tory wózkami - dodaje Radosław Podogrocki, wiceprezes MPK.

W tym roku MPK chce zmodernizować 20 składów, ale jeszcze w starym stylu. Ich podłoga nie będzie obniżona.

- Pomysł zmodernizowania składu tak, by częściowo był niskopodłogowy, MPK Łódź miało już w latach 90. Teraz chcemy do niego powrócić. Zamierzamy przeprowadzić internetową ankietę wśród łodzian i sprawdzić, jak im się podoba tramwaj z Poznania - mówi Zbigniew Papierski. - Jeżeli go zaakceptują, odkupimy projekt od firmy Modertrans, która modernizuje składy dla MPK w Poznaniu. To tańsze rozwiązanie niż stworzenie nowego projektu.

Tramwaje w stylu poznańskim mają być modernizowane od przyszłego roku. Też byłoby ich 20. Nowy sposób "regeneracji" składów będzie droższy, bo obecnie MPK wydaje na modernizację składu 1,5 mln zł.

O tym, po której trasie danego dnia kursuje zielony, poznański tramwaj będzie można się dowiedzieć m.in. z profilu MPK na facebooku.

Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki