reklama

Na przejściach dla pieszych ginie coraz więcej osób potrąconych przez pojazdy

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
W Pabianicach przy Warszawskiej zginęła kobieta potrącona przez samochód na przejściu dla pieszych.
W Pabianicach przy Warszawskiej zginęła kobieta potrącona przez samochód na przejściu dla pieszych. KWP Łódź
Coraz częściej dochodzi do tragicznych wypadków na przejściach dla pieszych. W środę rano przy Warszawskiej w Pabianicach została śmiertelnie potrącona na pasach 82-letnia kobieta, która szła do kościoła. Policja przeprowadzi dzisiaj ogólnopolską akcję uwrażliwiającą na niechronionych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych i rowerzystów. Politycy na razie przerzucają się pomysłami na poprawę bezpieczeństwa pieszych na pasach, ale konkretnych działań nie ma.

Policjanci pod nadzorem prokuratury z Pabianic wyjaśniają okoliczności tragicznego wypadku na przejściu dla pieszych. Kobieta zginęła na pasach w wyniku obrażeń spowodowanych przez potrącenie przez samochód. 34-letni kierowca daewoo lanosa był trzeźwy. Obrażenia kobiety były na tyle poważne, że zmarła na miejscu.

Co roku w województwie łódzkim policja odnotowuje około pół tysiąca wypadków na przejściach dla pieszych. Ginie w nich wiele osób, a rannych są setki. W pierwszym półroczu na przejściach w regionie doszło do 148 wypadków i 89 kolizji. Zginęło osiem osób, a 150 zostało rannych. Przez cały ubiegły rok były 464 wypadki i 216 kolizji na przejściach. Śmierć poniosło 21 osób. Obrażenia odniosło 482 uczestników ruchu drogowego. W 2017 roku było 447 wypadków, a rok wcześniej aż 514. Dwa lata temu zginęło na przejściach 15 osób, a w 2016 roku było ich 23. Rannych było odpowiednio 456 i 521 osób.

Jak walczyć z plagą wypadków na przejściach dla pieszych? Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski po tragicznym wypadku na Bielanach, w którym zginął mężczyzna przechodzący z rodziną po pasach, zaproponował objęcie większości miasta ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Jego zdaniem należy surowo karać kierowców przekraczających prędkość. Proponuje, aby była to kara w wysokości połowy średniego wynagrodzenie, czyli około 2,5 tys. zł. Obecnie najwyższy mandat to 500 zł. Trzaskowski chciałby też, aby samorządy mogły korzystać z fotoradarów. Premier Mateusz Morawiecki również zapowiedział zmiany w przepisach ruchu drogowego, ale konkretów na razie nie ma. PSL postuluje, aby pijani kierowcy płacili za leczenie poszkodowanych w wypadkach. Wraca również pomysł, aby piesi mieli pierwszeństwo na przejściu zanim wejdą na pasy. Obecnie są chronieni tylko piesi, którzy już weszli na pasy. O taką zmianę przepisów wnioskował na początku roku Rzecznik Praw Obywatelskich, ale nie spotkał się z aprobatą Ministerstwa Infrastruktury.

W Łodzi od kilku lat wprowadzane są rozwiązania, które mają zapewnić bezpieczeństwo pieszym na pasach. Te działania zwiększyły się po śmierci 9-letniej dziewczynki, która wpadła pod tramwaj, gdy przebiegała po pasach przez Kopcińskiego w pobliżu Nawrot. Łodzianie nazywali to miejsce „przejściem śmierci”, bo w ciągu 10 lat doszło tam do ponad dwustu wypadków, w których zginęło dwoje uczniów, a 37 osób zostało rannych. Przejście zostało zlikwidowane. Ma powstać nowe, bezpieczne przejście przez jezdnię po zakończeniu przebudowy linii tramwajowej na Kopcińskiego.

W Łodzi zaczęto instalować przy przejściach progi zwalniające lub szykany drogowe. Pojawiły się wysepki azylu, czyli miejsca, gdzie pieszy może przejść przez jezdnię w dwóch etapach. Łódzka drogówka stawia na tzw. aktywne przejścia. To urządzenia zasilane bateriami słonecznymi, które migającym światłem informują kierowców, że zbliżają się do przejścia dla pieszych. Takie rozwiązania są stosowane w miejscach, gdzie nie ma możliwości zainstalowania sygnalizacji świetlnej.

Seria wypadków na przejściach dla pieszych zbiegła się z dzisiejszą akcją policji „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego”. Działania drogówek z całego kraju odbędą się po raz jedenasty.

- Funkcjonariusze zwrócą szczególną uwagę na zachowania kierujących samochodami wobec pieszych i użytkowników rowerów - czytamy w komunikacie Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Żłobki tylko dla szczepionych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 34

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anty media

Bo marne dziennikarzyny z TVP TVN Polsatu i innych bzdetnych gazet gadaj że pieszy ma pierwszeństwo. Nie nie ma. To jest przyczyną.

K
Kierowca
14 listopada, 9:34, ede:

O czym Wy piszecie. Niestety na drogach jest co raz gorzej. Szerzy się chamstwo i "kubicjonizm". Ludzie wsiadają w puszki i są "krulami" życia ..i niestety śmierci. Co raz częściej zastanawiam się czy nie odpuścić sobie stawania przed pasami i przepuszczania pieszych bo.....debile w innych autach mnie omijają i strach pomyśleć co może się wydarzyć. Może wreszcie warto pomyśleć o karaniu kierowców z monitoringu. A szczególnie tych w ciężarówkach którzy nie dość , że gnają to jeszcze mają telefony przyklejone do łba !!!. A firmę w której jeżdżą po łódzkich drogach "gruchy" a firma zaczyna się w nazwie literą C............to należałoby panowie milicjańci zacząć ścigać tymi nowymi beemkami !!!

Bo gdy pieszy oczekuje przed przejściem. To po coś tam oczekuje to ty nie rób mu wilczej przyslugi i go nie wpuszczaj. Taki dobry dla pieszych jesteś a jak samochód chce w lewo skręcić to go wpuszczasz czy niech stoi i czeka a 20 za nim. To prawda,że nie ma kultury ale przede wszystkim kierowca do kierowcy.

K
Kierowca
14 listopada, 08:48, Wreszcie jest:

widoczny efekt liberalizacji poglądów na Prawo o ruchu drogowym, niestety nie podlegają mu prawa fizyki. Na swój własny użytek stosuję zawsze przepis pochodzący jeszcze z ZSRR - "Pieszy wchodzi na jezdnię na własną odpowiedzialność".

14 listopada, 10:20, Kwak:

Widać we Francji jednak prawa fizyki są inne, ot, zgniły zachód.

Co do Francji nie wiem bo nie byłem. Ale znajomy był, lecz nie wrócił bo go samochód na przejściu rozjechał. Mówię prawdę. Więc może jednak tam nie takie eldorado dla pieszych jak myślicie.

K
Kierowca
14 listopada, 12:17, Gość:

Po pierwsze statystyki wypadków na przejściach dla pieszych obejmują również rowerzystów. Więc tak naprawdę nie wiadomo ilu pieszych zostało rannych/zginęło na przejściu dla pieszych. Trudno też ustalić jaki procent wypadków na przejściach został spowodowany przez pieszych.

Po drugie mniej więcej połowa pieszych ginie w wypadkach które sami spowodowali.

Po trzecie akcje typu: dziecko wbiegło pod tramwaj, to spowolnimy samochody nie mają nic wspólnego ze zwiększaniem bezpieczeństwa na drogach.Za to kojarzą się z celowym utrudnianiem poruszania się samochodem.

Po czwarte: w ostatnich latach w Polsce powstało mnóstwo przejść dla pieszych, często wbrew przepisom i logice. Kto poniesie odpowiedzialność za niezgodne z przepisami tworzenie przejść dla pieszych ?

14 listopada, 17:40, Gość:

...pieszy też musi uważać !!! a nie sebix odrzut w dresach słuchawki wciśnięte 5 cm w ucho i się jeszcze kołysze ura bura szef podwóra i wchodzi na na jezdnię ...nawet [wulgaryzm]ś nie spojrzy w lewo czy prawo

Pieszy musi uważać. Ale jak ma się zachowywać pieszy nigdzie w tv nie powiedzą. A piesi nie znają lub nie chcą znać przepisów. Natomiast co do kierowców w większości wypadków uważają aż za bardzo. A tragedia gotowa w tych wypadkach gdzie nie zauważa

G
Gość
14 listopada, 13:40, Gość:

Trzaskowski to kretyn

wiesz to po sobie?

a
asia

No i ch... z takim pieszym. Lepiej jego zdjąć na przejściu, niż on kiedyś zdejmie kogoś z całym przystankiem.

G
Gość
14 listopada, 12:17, Gość:

Po pierwsze statystyki wypadków na przejściach dla pieszych obejmują również rowerzystów. Więc tak naprawdę nie wiadomo ilu pieszych zostało rannych/zginęło na przejściu dla pieszych. Trudno też ustalić jaki procent wypadków na przejściach został spowodowany przez pieszych.

Po drugie mniej więcej połowa pieszych ginie w wypadkach które sami spowodowali.

Po trzecie akcje typu: dziecko wbiegło pod tramwaj, to spowolnimy samochody nie mają nic wspólnego ze zwiększaniem bezpieczeństwa na drogach.Za to kojarzą się z celowym utrudnianiem poruszania się samochodem.

Po czwarte: w ostatnich latach w Polsce powstało mnóstwo przejść dla pieszych, często wbrew przepisom i logice. Kto poniesie odpowiedzialność za niezgodne z przepisami tworzenie przejść dla pieszych ?

...pieszy też musi uważać !!! a nie sebix odrzut w dresach słuchawki wciśnięte 5 cm w ucho i się jeszcze kołysze ura bura szef podwóra i wchodzi na na jezdnię ...nawet [wulgaryzm]ś nie spojrzy w lewo czy prawo

G
Gość

Trzaskowski to kretyn

G
Gość
14 listopada, 12:17, Gość:

Po pierwsze statystyki wypadków na przejściach dla pieszych obejmują również rowerzystów. Więc tak naprawdę nie wiadomo ilu pieszych zostało rannych/zginęło na przejściu dla pieszych. Trudno też ustalić jaki procent wypadków na przejściach został spowodowany przez pieszych.

Po drugie mniej więcej połowa pieszych ginie w wypadkach które sami spowodowali.

Po trzecie akcje typu: dziecko wbiegło pod tramwaj, to spowolnimy samochody nie mają nic wspólnego ze zwiększaniem bezpieczeństwa na drogach.Za to kojarzą się z celowym utrudnianiem poruszania się samochodem.

Po czwarte: w ostatnich latach w Polsce powstało mnóstwo przejść dla pieszych, często wbrew przepisom i logice. Kto poniesie odpowiedzialność za niezgodne z przepisami tworzenie przejść dla pieszych ?

14 listopada, 12:38, Gość:

Za tworzenie (projektowanie) przejść dla pieszych odpowiada projektant o specjalności drogowej. Musi to robić zgodnie z normami i przepisami, np. Dz.U.2016.0.124 t.j. - Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, inaczej projekt nie uzyskuje pozwolenia na budowę, a jeśli przypadkiem uzyska, to projektant może nawet stracić uprawnienia. W ekstremalnych przypadkach ponosi odpowiedzialność karną.

14 listopada, 13:07, Kierowca:

No projektant i w rezultacie przejścia co 50m są wyznaczane. Jak popadnie a już najbardziej to widzę tych inteligentnych projektantów logistyków wyznaczających je na zakrętach jeszcze poza miastem.

Znam miejsca w Łodzi w których organizację ruchu robiła pewna fenomenalna fundacja. Ruch zorganizowany jest wbrew przepisom i zdrowemu rozsądkowi ale podobno jest świetnie i bardzo bezpiecznie. Ciekawe kogo będą ciągać po sądach jak zdarzy się tam wypadek. Moim zdaniem będzie jak zwykle...

m
mako

"Piierdolisz pisowski tłuku. Masturbacją u dzieci zajmujecie się wyłącznie wy, bo nikt nigdy nie planował pokazywać tego dzieciom. Nikt poza wami."

Haha, dobre. Weź się doucz, dokształć i posłuchaj co mówią środowiska lewicy faszystowskiej, czyli LGBT, a potem przelewaj swe brednie na język tobie właściwy, czyli "Piierdolisz, Piierdolisz, Piierdolisz", panie Piierdolisz.

K
Kierowca
14 listopada, 12:17, Gość:

Po pierwsze statystyki wypadków na przejściach dla pieszych obejmują również rowerzystów. Więc tak naprawdę nie wiadomo ilu pieszych zostało rannych/zginęło na przejściu dla pieszych. Trudno też ustalić jaki procent wypadków na przejściach został spowodowany przez pieszych.

Po drugie mniej więcej połowa pieszych ginie w wypadkach które sami spowodowali.

Po trzecie akcje typu: dziecko wbiegło pod tramwaj, to spowolnimy samochody nie mają nic wspólnego ze zwiększaniem bezpieczeństwa na drogach.Za to kojarzą się z celowym utrudnianiem poruszania się samochodem.

Po czwarte: w ostatnich latach w Polsce powstało mnóstwo przejść dla pieszych, często wbrew przepisom i logice. Kto poniesie odpowiedzialność za niezgodne z przepisami tworzenie przejść dla pieszych ?

14 listopada, 12:38, Gość:

Za tworzenie (projektowanie) przejść dla pieszych odpowiada projektant o specjalności drogowej. Musi to robić zgodnie z normami i przepisami, np. Dz.U.2016.0.124 t.j. - Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, inaczej projekt nie uzyskuje pozwolenia na budowę, a jeśli przypadkiem uzyska, to projektant może nawet stracić uprawnienia. W ekstremalnych przypadkach ponosi odpowiedzialność karną.

No projektant i w rezultacie przejścia co 50m są wyznaczane. Jak popadnie a już najbardziej to widzę tych inteligentnych projektantów logistyków wyznaczających je na zakrętach jeszcze poza miastem.

K
Kierowca
14 listopada, 09:23, nn:

Dokładnie. Zamiast robić nagonkę na kierujących to warto zastanowić się co jest przyczyną wypadków. Ale to wymaga, jest mało medialne i nie modne.

Może warto w szkołach oprócz na edukację seksualną postawić też na edukację o ruchu drogowym? Niektórzy chcą pokazywać dziecku jak się masturbować, a nie ma chętnych żeby pokazać ile widzi kierowca ciężarówki albo ile potrzebuje kierowca samochodu osobowego żeby się zatrzymać?

14 listopada, 10:04, Gość:

ciemnota wlasnie taka jak twoja powoduje te nieszczęście.

Akurat w szkołach to chyba uczą. Bo mało widzę żeby dzieci pchały się pod samochód. Tylko jak dziecko idzie z tatusiem, to on wciąga je pod samochód. Ludzie przestali bać się pojazdów uwazaja, że im na pewno nic się nie stanie. Co przecież ja mam pierwszeństwo. Takiemu co mówi że ma pierwszeństwo i może nie patrzeć przed wejściem ani podczas przechodzenia,zawsze mówię a domu też nie wolno ci okradać to po co zamykasz przecież przepisy ci dobytku strega.

m
mako

"Piierdolisz pisowski tłuku. Masturbacją u dzieci zajmujecie się wyłącznie wy, bo nikt nigdy nie planował pokazywać tego dzieciom. Nikt poza wami."

Haha, dobre. Weź się doucz, dokształć i posłuchaj co mówią środowiska lewicy faszystowskiej, czyli LGBT, a potem przelewaj swe brednie na język tobie właściwy, czyli "Piierdolisz, Piierdolisz, Piierdolisz", panie Piierdolisz.

K
Kierowca
14 listopada, 11:08, Russel:

Coraz mniej pieszych UWAŻA NA PRZEJŚCIU, choć ma taki OBOWIĄZEK wynikający z przepisów i ze zdrowego rozsądku.

Święte słowa. A coraz mniej pieszych uważa na przejściu i wchodząc na nie, od czasu gdy namieszali im we łbach z tym pierwszeństwem przed przejsciem, które de fakto nie weszło. I dobrze. Bez zmiany infrastruktury nic się nie zmieni. Proponuje kampanię dla pieszych żeby w końcu przypomniało im się jak się przez jezdnię przechodzi.

G
Gość
14 listopada, 9:23, nn:

Dokładnie. Zamiast robić nagonkę na kierujących to warto zastanowić się co jest przyczyną wypadków. Ale to wymaga, jest mało medialne i nie modne.

Może warto w szkołach oprócz na edukację seksualną postawić też na edukację o ruchu drogowym? Niektórzy chcą pokazywać dziecku jak się masturbować, a nie ma chętnych żeby pokazać ile widzi kierowca ciężarówki albo ile potrzebuje kierowca samochodu osobowego żeby się zatrzymać?

14 listopada, 11:10, .:

Piierdolisz pisowski tłuku. Masturbacją u dzieci zajmujecie się wyłącznie wy, bo nikt nigdy nie planował pokazywać tego dzieciom. Nikt poza wami.

Dlaczego kłamiesz homoseksualisto?

https://youtu.be/Yfc7m287Byo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3