18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Niemieckie tramwaje już jeżdżą po Łodzi [ZDJĘCIA]

Agnieszka Magnuszewska
Na razie trzy niemieckie składy jeżdżą na linii Z Łukasz Kasprzak
Dwustronne tramwaje z Bielefeldu już kursują po łódzkich torach, ale na razie tylko między Kurczakami a Ikeą. Łodzianie muszą uważnie słuchać w nich komunikatów, informujących po której stronie otworzą się drzwi. Jeśli staną za blisko czujników, nie wysuną się schody.

W poniedziałek wyjechał z zajezdni jeden dwustronny skład, a we wtorek dwa. W środę na torach pojawił się kolejny. Na razie kursują one tylko po trasie linii Z, czyli od Chocianowic-Ikea na Kurczaki. Docelowo te tramwaje mają obsługiwać trasę W-Z podczas jej remontu. Powinno po niej kursować 18 składów, ale na razie do Łodzi dotarło 14.

- Wprowadzamy tramwaje na trasy etapami, bo muszą one przechodzić badania techniczne - mówi Sebastian Grochala z MPK.

ZOBACZ: Na łódzkie trasy wyjadą dwa tramwaje z Bielefeldu [ZDJĘCIA+FILM]

Ze względu na to, że niemieckie składy mają zbyt ciemne szyby (przekraczają polską normę o 5 proc.), o ich dopuszczeniu do ruchu musi decydować Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Wydaje ono oddzielną decyzję dla każdego składu, więc zajmuje to sporo czasu.

Wideo

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pasażer 1985

Tak na marginesie to po MKT są przecież dwukierunkowe Duewagi oraz podobne do tych, tylko 2 członowe. Może gdyby ktoś z szanownego MPK przemyślał sprawę, to na trasie WZ możnaby je wykorzystać po naprawie. Mniejsze składy ale częściej kursujące, albo rozłożyć je w planie tak, aby obsługiwały godziny z mniejszym natężeniem potoku pasażerów.
A tych 2 członowych Duewag M6S- jest chyba (było) 6. Duewagów 3 członowych też chyba około 6.Düwag GT8ZR - 5,

P
Pasażer1985

Tramaje jeździły w Niemczech. Po dobrych torach, w jakimś mieście.
Jak zwykle w Polsce mamy jakieś durne normy i z powodu szyby 5% ciemniejszej cały plan komuniakcyjny leży w gruzach.
A jakie normy spełniają wagony Konstal 805? Hałas? Zimno? Bo zimą to jeżdzące chłodnie.
Kiedy w tym debilnym kraju coś co przyjedzie z zagranicy z i tam otrzyma atest będzie mogło tu być używane bez debilnego analizowania przez polskich urzędasów.
Czy to tramwaje, czy pierdolino czy inne pojazdy.

Chyba, że jest badane wszsytko pod tym kątem, czy wytrzyma eksploatację na polskich dziurach i koślawych torach. Bo tu standardy mamy imponujące.
To na tyle.

.....

Dwukierunkowy tramwaj to nie jest znowu taki ewenement. Ostatnio takie zamówiła Warszawa - nówki. W porównaniu z jednokierunkowymi mają zalety i wady. Bardzo dużą zaletą jest to, że prowizoryczną krańcówkę można zorganizować w jeden dzień. Normalna krańcówka też nie musi mieć formy pętli, przez co zajmuje więcej miejsca. Wadą jest to, że dodatkowe drzwi z drugiej strony zabierają miejsce, gdzie mogłyby się znajdować siedzenia.

j
jamjest

Niestety, nie do końca prawdą jest, że społeczeństwo niemieckie nie niszczy. Część szyb jest porysowana. Z takimi oknami wagony przyjechały do nas. Natomiast nie zmienia to faktu, że dla MPK jest to kolejny skok technologiczny.

a
am

świetne tramwaje, choć wiekowe to w dużo lepszym stanie niz nasze 805 i technologicznie dużo bardziej zaawansowane

b
bnm

mówisz o kosztach na starcie, a jakie będą na mecie, jak długo będą jeszcze produkowanie do nich części?

c
citek_rtk

Po pierwsze zapisy przetargu z 2010 (kiedy kupiono Merce) nie zawierały klimy więc Solaris dostarczyłby autobusy bez niej. Po drugie w ostatnim przetargu Mercedes był tańszy od Solarisa (i dlatego wygrał). Po trzecie nie podoba mi się, że nie kupujemy pojazdów produkowanych w Polsce. Po czwarte MPK powinno kupić w końcu jakieś nowe tramwaje.

05.09.13, 11:19:12

Przejedź się nim. Polecam.

g
gm

To sa specyficzne tramwaje jak na obecne czasy bo są dwukierunkowe i w zwiazku z tym drzwi maja na dwie strony. Ostatnie takie tramwaje w Łodzi jeździły do Ozorkowa i to jakies 30 lat temu.Nie ma sensu na kilka lat , kiedy bedzie rozgrzebana trasa WZ tworzyc nowych konstrukcji i wykładać na nie dużych pieniędzy.To czy sa to gruchoty to nie jest pewne.Tak jak samochody niemieckie po przejechaniu wielu kilometrów sa w lepszym stanie niz młodsze jeżdżące po polskich drogach. Biorąc pod uwage stan łódzkich torowisk to używki z niemiec nie musza być w gorszym stanie niz jeżdżące 805N

x
xx

Nie tylko Łódź. Jeszcze Kraków (z najlepszą komunikacją tramwajową w kraju), Gdańsk, Poznań i wszystkie mniejsze sieci. Owszem, MPK powinno było kupić też ze 30 nowych tramwajów i uruchomić wszystkie te, które są, ale ten zakup jest jak najbardziej sensowny i uzasadniony.

x
xx

Jaki polski sprzęt dostaniesz za 150 tys. plus transport? Najtańszy nowy tramwaj to 6 milionów, wszystkie tramwaje z tego zamówienia (18) będą kosztować mniej niż połowa nowego.

q
qwer

wychodzi na to że Łódź - miasto secondhand

m
marcin

Nie trzeba czekać 30tu lat, żeby bydło (o przepraszam, kibice) to zniszczyli.

w
widzewiak

Chyba bredzisz. Po Gdańsku jeździ ponad 30 wagonów N8C (wersja szerokotorowa) i mają się dobrze. Są po modernizacji i nikt ich nie chce wycofywać. Pasażerowie sobie chwalą.

g
gosc

żenada

Dodaj ogłoszenie