Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Dworzec Fabryczny zagrożony

Agnieszka Jasińska
Nowy Dworzec Fabryczny zagrożony
Nowy Dworzec Fabryczny zagrożony Jakub Pokora
Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła skarga w sprawie przetargu na budowę dworca Łódź Fabryczna. Oznacza to kolejne odsunięcie w czasie rozpoczęcia tej najważniejszej dla Łodzi inwestycji.

Czasu jest coraz mniej. Nowy podziemny dworzec musi zostać wybudowany do końca 2014 r. Jeśli to się nie uda, to najpewniej przepadnie 1,2 mld dotacji z UE. A bez tych pieniędzy nowy dworzec pozostanie marzeniem ściętej głowy.

- Odrzuciliśmy protesty dotyczące przetargu, jednak każdy ma prawo odwołać się do KIO. Teraz Izba ma 14 dni na ustosunkowanie się do skargi. Może się nią zająć lub ją odrzucić - podkreśla Robert Kuczyński z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. - Na razie nie będziemy komentować tej sprawy. W środę wydamy oficjalne oświadczenie.

Według Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, zakończenie budowy dworca Łódź Fabryczna w terminie już jest niemożliwe. - Żeby zdążyć na czas budowa powinna ruszyć 1 czerwca. Ryzykujemy pieniędzmi unijnymi i konsekwencjami jakie mogą nas czekać za opóźnienie - podkreśla Furgalski.

Kłopoty z przetargiem na budowę dworca zaczęły się w kwietniu. Wtedy do sądu trafił protest w sprawie przeprowadzanego przetargu na wykonawcę inwestycji. Jeden z oferentów zarzucił zwycięskiej firmie POL-AQUA (złożyła najniższą ofertę), że podczas przetargu popełniła błędy proceduralne. Sąd uznał zarzuty za zasadne i nakazał wykluczyć z przetargu konsorcjum. PKP PLK postanowiły kontynuować postępowanie przetargowe i wybrać wykonawcę spośród pozostałych konsorcjów.

PLK wybrały konsorcjum firm Torpol z Poznania, Astaldi z Rzymu, PUT INTERCOR z Zawiercia i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Maz. I na tę decyzję złożono protesty. Prostesty zostały odrzucone przez PKP PLK, ale skarga trafiła do KIO.

Nowy dworzec ma powstać do końca 2014 r. Inwestycja ma kosztować 2 mld zł, z czego 1,2 mld zł ma dać UE. Projekt przebudowy dworca i okolic zakłada m.in. wybudowanie kilkanaście metrów pod ziemią torów i czterech peronów, skąd mają odjeżdżać składy obsługujące połączenia aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne oraz pociągi dużych prędkości.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki