Spis treści
Kiedy podpisanie ostatecznej wersji nowych podstaw programowych?
Konsultacje publiczne w sprawie dwóch projektów nowelizacji rozporządzeń ministra edukacji dotyczących podstawy programowej zakończyły się 13 maja. Zgodnie z nimi zakres treści, jakie powinien znać uczeń, ma być zmniejszony.
– Jesteśmy już w tej chwili na tym etapie, w którym znamy opinie ekspertów dotyczące tego, jaka powinna być ostateczna wersja. Jesteśmy już po wszystkich konsultacjach – powiedziała wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer we wtorek, 4 czerwca na antenie Radia ZET.
Zaznaczyła, że projekty nowelizacji rozporządzenia w sprawie podstawy programowej to kilkusetstronicowy dokument prawny.
– Przechodzi teraz przez departament prawny, żeby nie było błędów, żeby rozporządzenie było w tej wersji ostatecznej bezbłędne. W czerwcu zostanie podpisane – dodała.
Może cię zainteresować: 100 procent dofinansowania do wycieczek szkolnych! Minister edukacji ogłosiła start nowego programu „Podróże z klasą”
Dopytywana czy stanie się to do końca czerwca, czy do końca roku szkolnego, który w tym roku przypada 21 czerwca, odpowiedziała: „Myślę, że do końca czerwca”. Wiceminister wskazała, że „to akurat nie musi być powiązane z rokiem szkolnym”. Zapewniła, że zmiany w podstawie programowej wejdą w życie od 1 września 2024 r.
– Jest to zmiana konieczna [uszczuplenie podstaw programowych - przyp. red.], ponieważ wygasają przepisy covidowe zawężające dotychczasowy zakres materiału obowiązujący na egzaminach. Gdybyśmy tego nie zrobili, zdający w przyszłym roku egzaminy mieliby problem ze względu na zbyt duży zakres tematyczny. Już teraz nauczyciele nie są w stanie zrealizować całego materiału. Uszczuplone podstawy programowe będą obowiązywać już od 1 września tego roku. Natomiast to jest zmiana doraźna. Kompleksowa reforma rozpocznie się w roku 2026 – mówiła Katarzyna Lubnauer w rozmowie z Anitą Czupryn.
Nowelizacje dwóch rozporządzeń
W rozporządzeniach w sprawie podstawy programowej, nazywanych potocznie podstawą programową, opisane jest, co uczeń powinien umieć z danego przedmiotu po danym etapie edukacyjnym. Programy nauczania i podręczniki muszą być z nią zgodne. Nauczyciel ma obowiązek realizacji z uczniami wszystkich treści zawartych w podstawie.
Do zakończonych w maju konsultacji publicznych przekazano dwa projekty. Pierwszy z nich to projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Drugi z nich to projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły II stopnia.
Uzasadniono, że zaproponowane zmiany mają zapewnić nauczycielom i uczniom więcej czasu na spokojniejszą i dogłębniejszą realizację zagadnień określonych w podstawie programowej. Stąd – jak podano – treści nauczania z poszczególnych przedmiotów zostaną ograniczone o około 20 proc. Wyjaśniono, że m.in. usunięto treści nauczania, które są niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej, a także ograniczono wymagania związane z wiedzą teoretyczną lub encyklopedyczną na korzyść rozwijania umiejętności.
Znowelizowana „odchudzona” podstawa ma obowiązywać od nowego roku szkolnego 2024/2025. W tym czasie eksperci będą pracować nad zupełnie nową podstawą programową, która wejdzie w życie od 2026 roku.
Źródło:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?