Do Łodzi dotarł ostatni z 30 zamówionych tramwajów Moderus Gamma wyprodukowanych przez poznańską firmę Modertrans. Dostawa wszystkich wagonów zajęła dokładnie 12 miesięcy, bo tyle minęło od prezentacji pierwszego Moderusa 7 grudnia ubiegłego roku w zajezdni przy ul. Telefonicznej.
Pojemny i przestronny, z klimatyzacją
Moderus Gamma ma 32,5 metra długości, cztery przeguby, osiem silników po 50 kW każdy. Może zabrać 227 pasażerów, w tym 60 na miejscach siedzących. Ma także miejsce na rowery i wózki, zamontowano w nim również pasy do ich mocowania. Nowatorskim rozwiązaniem jest zastosowanie w pojeździe tzw. wózków skrętnych, które ułatwiają pokonywanie zakrętów, zmniejszają zużycie torowiska i powodują cichszą jazdę. Ma pięć par dwuskrzydłowych drzwi, pojazd jest w pełni klimatyzowany. Tramwaj jest wyposażony w rampę dla wózków inwalidzkich. W kabinie motorniczego znajduje się komfortowy fotel pneumatyczny, a niektóre przyciski sterujące są wbudowane w jego podłokietniki.
Zgina się jak dżdżownica
Nowe tramwaje łodzianie zdążyli już poznać, bo od roku kursują po łódzkich ulicach. Opinie są o nich dobre, przede wszystkim z powodu przestronności i niezwykłej pojemności. Tramwaje są dobrze zaprojektowane, jest w nich sporo miejsca, a jednocześnie nie brakuje krzesełek. Chwali je także MPK, ze względu na mniejsze zużywanie torowisk. Pojazd ma wózki skrętne, dzięki czemu lepiej pokonuje ciasne łuki na zakrętach. To bardzo ważne, bo wytwarza mniej hałasu, a jednocześnie chroni torowiska przez zużyciem. Mniej też niszczą się koła samego wagonu, a to istotny aspekt pod kątem eksploatacji i konserwacji łódzkich torowisk.
30 tramwajów marki Moderus Gamma kosztowało 268,5 mln zł, z czego większość sfinansowano z funduszy unijnych.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?