Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy wyremontowany tramwaj z Niemiec wyjedzie w czwartek na łódzkie tory [ZDJĘCIA]

Agnieszka Magnuszewska
W czwartek na trasę linii nr 16 wyjedzie zmodernizowany dwukierunkowy tramwaj M8C, który MPK sprowadziło trzy lata temu z Niemiec.

Osiem miesięcy pracy, poszukiwania dostawców poszczególnych części, liczne badania diagnostyczne oraz testy i w końcu w czwartek na linię nr 16 wyjedzie zmodernizowany tramwaj M8C. To pierwszy z 14 dwukierunkowych wagonów, sprowadzonych z niemieckiego Bielefeldu, który zupełnie zmienił wygląd.

- To chyba najładniejszy tramwaj tego typu w Polsce, bo modernizacji podejmował się już Gdańsk i Kraków. Ma trochę zmieniony "dziubek" i wygląda nowocześnie - mówi Zbigniew Papierski, prezes MPK.

Z ponad 30-letniego tramwaju pozostał tylko stelaż, choć również on został zmodyfikowany - na jednaj piątej długości wagonu obniżono podłogę. Poza szkieletem, w niemieckim tramwaju wymieniono wszystkie części.

- Oprócz wykonania niskiej podłogi, zamontowano w nim również nową instalację elektryczną i nową informację pasażerską, zrobiono nowy napęd oraz wymieniono szyby - wylicza Dariusz Domański, kierownik sekcji modernizacji i napraw w Zakładzie Techniki MPK. - Po modernizacji tramwaj będzie mógł być eksploatowany przez kolejne 20-25 lat.

Najtrudniejsze okazało się przejście procedur dopuszczających M8C do ruchu, bo MPK przeprowadził największą modernizację w kraju.

- Trzeba było przejść wszystkie procedury, jakbyśmy dopuszczali zupełnie nowy pojazd do ruchu - podkreśla Domański.

Jeszcze w tym roku MPK chce zmodernizować kolejne dwa dwukierunkowe tramwaje. Zakłada, że tym razem pójdzie szybciej, bo ma już doświadczenie.

- W ciągu 2 lat powinniśmy zmodernizować wszystkie tramwaje sprowadzone z Niemiec, a do tego 40 wagonów typu 805 Na - mówi Papierski.

Modernizacja wagonu kosztuje 1,5 mln zł. Do tego trzeba doliczyć 200 tys. zł, za które tramwaj kupiono i sprowadzono z Bielefeldu. Natomiast koszt jednej nowej pesy to 6 mln zł.

Niestety, MPK nie ma już skąd sprowadzać tramwajów do modernizacji.

- Dostęp do "dawców" jest ograniczony. Robiliśmy już rozeznanie w Europie i nie wszyscy chcą się pozbywać tramwajów, które mają naprawdę dobre konstrukcje - zaznacza Papierski.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki