PKP CARGO myśli nie tylko o zyskach

Materiał informacyjny PKP CARGO
prezes spółki Dariusz Seliga
prezes spółki Dariusz Seliga
PKP CARGO zostało wyróżnione za raport zintegrowany w konkursie "The Best Annual Report 2022". Kapituła konkursu wzięła pod lupę sprawozdania roczne publikowane przez spółki z Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Wyróżnienie dla PKP CARGO zostało przyznane przez kapitułę w uznaniu „za stały wysoki poziom raportu zintegrowanego”. To bardzo ważna ocena, gdyż raport pt. „W drodze ku gospodarce zrównoważonej” zawiera szeroki opis działalności PKP CARGO S.A. i jej spółek zależnych zarówno w ujęciu finansowym, jak i pokazującym pozafinansowe aspekty funkcjonowania całej Grupy PKP CARGO

Sam konkurs "The Best Annual Report" to inicjatywa Instytutu Rachunkowości i Podatków i w tym roku odbyła się jego 18 edycja. Kapituła konkursu nagradza spółki, które przygotowują najlepsze raporty roczne „pod względem wartości użytkowej dla akcjonariuszy i inwestorów”. Analizowane są raporty z działalności spółek, sprawozdania finansowe, raporty zintegrowane, zrównoważonego rozwoju czy też o wynagrodzeniach. Dokumenty te są analizowane przez wybitnych ekspertów, więc znalezienie w gronie laureatów jest potwierdzeniem wysokiej jakości dokumentu i dokonań wskazanych przedsiębiorstw. - PKP CARGO wróciło do grona wyróżnionych spółek w konkursie "The Best Annual Report" po kilkuletniej przerwie – zaznaczył prezes spółki Dariusz Seliga.

Ważny jest nie tylko zysk

Raport zintegrowany – jak sama nazwa już wskazuje – ma pokazywać w sposób zintegrowany, całościowy działalność Grupy PKP CARGO. Chodzi więc z jednej strony o prezentację finansowych efektów funkcjonowania grupy, takich jak przychody, koszty pracy i energii, wydatki inwestycje i zyski, a z drugiej – o pokazanie pozafinansowego oblicza PKP CARGO i innych spółek. W tym aspekcie kluczowe są zagadnienia związane m.in. z ochroną środowiska, budowaniem relacji społecznych w grupie, rozwojem zawodowym pracowników, zaangażowaniem PKP CAREGO w rozwój regionu. Wszystkie te aspekty wypełniają kryteria zrównoważonego rozwoju, a ta idea jest w obecnych czasach szczególnie ceniona w świecie biznesu. Dlatego wyróżnienie w konkursie "The Best Annual Report" pokazuje, że spółka zmierza w dobrym kierunku. - To dla nas bardzo ważna nagroda, gdyż jest dowodem na duże zaufanie do PKP CARGO jako firmy, która jest nastawiona nie tylko na zysk, ale również kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. W naszym raporcie pokazujemy, jak te dwie sfery się przenikają, jakie są między nimi zależności – podkreśla prezes Dariusz Seliga.

Jak więc wygląda działalność PKP CARGO w tych różnych ujęciach? Zacznijmy od finansów. Grupa w 2022 roku osiągnęła przychody z tytułu umów z klientami w wysokości prawie 5,4 mld zł. Natomiast wynik EBIDTA wyniósł 1,066 mld zł, inwestycje przekroczyły 776 mln zł, a zysk netto zamknął się w kwocie 148 mln zł.

Przewozy ładunków przekroczyły pod względem masy 100 mln ton, natomiast w ujęciu wykonanej pracy przewozowej było to 27 mld tkm. Najwięcej przewieziono ładunków masowych, w tym węgla, kruszyw i materiałów budowlanych. Mam więc pozytywny obraz ekonomiczny Grupy PKP CARGO, która osiągnęła rekordowe w swojej historii przychody i EBIDTA.

Ale jak już wspomniano, raport zintegrowany pokazuje nie tylko ekonomiczny aspekt działalności PKP CARGO, ale również działalność w innych sferach, takich jak ochrona środowiska, w tym emisja CO2, która ma podstawowe znaczenie przy ocenie oddziaływania PKP CARGO na środowisko. Ponieważ znamy wielkość przewozów grupy, to łatwo jest policzyć ślad węglowy usług transportowych świadczonych przez Grupę PKP CARGO. W 2022 emisja przypadająca na 1 tkm pracy przewozowej wyniosła 0,01849 kg eCO2. To ilość znacznie niższa niż wynosi emisja dwutlenku węgla w transporcie samochodowym. I gdyby te ładunki, które przewiozła Grupa PKP CARGO została przewieziona ciężarówkami, to wówczas emisja CO2 byłaby wyższa aż o 2,9 mln ton.

Na liczbach więc widać przewagę kolei nad transportem samochodowym jako bardziej ekologicznego środka transportu. Przewaga sektora kolejowego będzie zapewne rosła w miarę wdrażania kolejnych unijnych regulacji klimatycznych, tym bardziej, że konkurencyjności kolei sprzyja rozbudowa, unowocześnianie, modernizacja infrastruktury liniowej (tory) i punktowej (terminale, bocznice).

Raport zintegrowany pokazuje również działalność Grupy PKP CARGO w aspekcie społecznym, dotykając zagadnień pracowniczych. To zwłaszcza prowadzenie przez władze spółki dialogu z partnerami społecznymi, podnoszenie kwalifikacji zawodowych personelu, czy też stawianie na coraz wyższy poziom standardów organizacji i bezpieczeństwa pracy. Ponadto osoby zatrudnione w Grupie PKP CARGO mogą korzystać z szeregu różnorodnych świadczeń socjalnych i benefitów pozapłacowych. Grupa może się w rezultacie pochwalić np. wzrostem efektywności, wydajności pracy. PKP CARGO jest odpowiedzialnym i atrakcyjnym pracodawcą, co daje podstawy do optymizmu w perspektywie zatrudniania nowych, młodych pracowników.

Raport wytycza cele rozwojowe

Przedstawienie raportu zintegrowanego to nie tylko zaprezentowanie działalności Grupy PKP CARGO pod wieloma kątami. – Przywiązujemy dużą wagę do jakości naszych raportów zintegrowanych, gdyż w ten sposób przygotowujemy się do wdrażania idei zrównoważonego rozwoju, która będzie łączyła realizację celów biznesowych Grupy PKP CARGO z interesem środowiskowym, społecznym oraz ładu korporacyjnego. Niniejszy raport jest dla nas punktem wyjścia do opracowania funkcjonalnej strategii zrównoważonego rozwoju, jak również zaproszeniem dla naszych interesariuszy do refleksji i podzielania się opiniami na temat tego, jak powinna wyglądać przyszłość Grupy PKP CARGO w nowej, zrównoważonej gospodarce – podkreśla prezes Dariusz Seliga.

Już teraz Grupa PKP CARGO jest blisko osiągnięcia jednego z fundamentalnych celów, świadczenia usług logistycznych w standardzie zrównoważonego transportu. Większość wykonywanej pracy przewozowej jest świadczona przy pomocy lokomotyw elektrycznych, czyli firma ma relatywnie niedużą bezpośrednią emisję eCO2. Co więcej, realne jest w krótkiej perspektywie przejście na zeroemisyjność, gdyż dalsza elektryfikacja nie wymaga inwestowania w baterie, których produkcja wymaga zużycia dużych ilości energii i surowców, w tym rzadkich metali. Tak więc kolej może stać się środkiem transportu pozbawionym nie tylko emisji bezpośredniej, ale emisji w ogóle.

PKP CARGO myśli nie tylko o zyskach

Nie pierwsza nagroda

Ten rok jest wyjątkowo udany dla giełdowej spółki PKP CARGO. Oprócz wyróżnienia w konkursie "The Best Annual Report 2022", eksperci zajmujący się giełdą umieścili Dariusza Seligę w gronie dziesięciu najskuteczniejszych menedżerów spółek z GPW. Był to ranking prezesów przygotowany przez renomowany magazyn „MIT Sloan Management Review Polska”. Prezes Dariusz Seliga znalazł się na 6. miejscu wśród najlepszych szefów średnich spółek zaliczonych do indeksu mWIG40.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki