Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP: Luxtorpeda na kongresie w Łodzi

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
Za dwa tygodnie eksperci z branży kolejowej będą debatować o projekcie Luxtorpeda 2.0. Projekt Luxtorpeda 2.0 znalazł się w planie Morawieckiego. Ma rozwinąć transport w kraju

Rządowy program Luxtorpeda 2.0 będzie głównym tematem III Kongresu Rozwoju Transportu, który odbędzie się 14 października w Łodzi. Uczestnicy programu mają debatować, czy program Luxtorpeda 2.0 stanie się osią reindustrializacji kraju, czyli ważnym elementem rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR). Dokument zwany planem Morawieckiego jest w trakcie konsultacji.

- Zakładanym efektem program Luxtorpeda 2.0. ma być zbudowanie silnych podmiotów na wszystkich etapach łańcucha kooperacji w sektorze produkcji taboru, nie tylko dla kolei, ale też dla komunikacji miejskiej (autobusy elektryczne, tramwaje, metro). Jednym z końcowych rezultatów inwestycji w tabor nowej generacji, o których wspomina program Luxtorpeda 2.0 ma być stworzenie aglomeracji łódzko-warszawskiej w oparciu o szybką kolej - napisał Jerzy Kwieciński, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju w odpowiedzi na interpelację łódzkiej posłanki Małgorzaty Niemczyk.

Przypomnijmy, że Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, zmieniony później w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, został w lutym przyjęty przez rząd. To dokument, który przedstawia wieloletnią koncepcję rozwoju Polski. Wśród najważniejszych projektów tej strategii znalazła się Luxtorpeda 2.0. Zapisano w nim gigantyczną kwotę 8,6 mld zł na tabor. Z tej kwoty na rozwój kolei przeznaczono 5,9 mld zł, zaś na niskoemisyjny transport zbiorowy w miastach 2,7 mld zł.

Luxtorpeda 2.0 - główna oś reindustrualizacji Polski

- Fundamentem dla poprawy stanu systemu kolejowego w Polsce niewątpliwie może być program rozwojowy Luxtorpeda 2.0. Szansą na wypracowanie szerszej koncepcji i wizji nadchodzących zmian będzie III edycja Kongresu Rozwoju Transportu. Hasło przewodnie „Program rozwojowy „Luxtorpeda 2.0.” - główna oś reindustrializacji Polski” zostanie rozwinięte podczas paneli dyskusyjnych z przedstawicielami władz centralnych, ekspertami branżowymi oraz reprezentantami największych firm związanych z sektorem kolejowym - czytamy na stronie internetowej organizatorów, czyli Centrum Rozwoju Transportu.

Plan Morawieckiego został w Łodzi mocno skrytykowany przez PO. Miejski radny Mateusz Walasek miał wrażenie, że ktoś go pisał po omacku.

- Dla Łodzi najlepszą opcją są Koleje Dużych Prędkości - skomentował w marcu Mateusz Walasek. - Były koncepcje, aby tworzyć ten projekt na raty, czyli zacząć od odcinka Łódź - Warszawa, jako najbardziej obciążonego w Polsce. Patrząc na plan Morawieckiego nie dostrzegłem żadnych nowych szlaków, czyli pociągi mają jechać obecnymi trasami. Linia do stolicy nie pozwala znacznie skrócić czasu przejazdu. Gdyby wysłać pendolino, to czas przejazdu skróciłby się 0 5-10 minut.

Ministerstwo Rozwoju nie wyklucza powrotu do koncepcji Kolej Dużych Prędkości. Prace nad KDP zostały zawieszone pięć lat temu. Miały być wznowione do 2030 r. Obecnie trwają prace studialne nad KDP. Decyzja o budowie szybkiej kolej ma być podjęta do 2020 r.

Dworzec Łódź Fabryczna. PKP PLK: "Udało nam się osiągnąć kompromis"

Pociągiem na mecze

Łódzka Kolej Aglomeracyjna uruchomi specjalne pociągi, którymi kibice będą mogli dojechać z Łodzi do Warszawy na piłkarskie mecze Polski z Danią (8 października) i Armenią (11 października).

Zawody zostaną rozegrane na stadionie Narodowym w ramach eliminacji do mistrzostw świata, które odbędą się w Rosji w 2018 roku. Mecze Polski z Danią i Armenią rozpoczną się o godz. 20.45. Specjalne pociągi odjadą z Łodzi Kaliskiej o godz. 18.05. Zatrzymają się na stacjach Łodź Chojny (godz. 18.14) i Łódź Widzew (godz. 18.27). Dojadą do stacji Warszawa Stadion o godz. 19.48.Stacja znajduje się kilkaset metrów od Stadionu Narodowego. Pociąg powrotny po meczu odjedzie ze stacji Warszawa Stadion o godz. 23.27. Dojedzie do Łodzi Widzewa o godz. 0.46, Łodzi Chojny o godz. 0.55 i zakończy trasę na stacji Łódź Kaliska o godz. 1.03. Bilety na specjalne pociągi można kupić tylko za pośrednictwem internetu, w serwisie KOLEO. Sprzedaż rozpoczęła się dzisiaj. Cena biletu kolejowego w jedną stronę to 24 zł. Liczba miejsc w pociągu jest ograniczona.

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 19-25 września 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki